Dobré noviny
Slováci sú zadlžení, naše deti patria vo finančnej gramotnosti medzi najhoršie na svete. Tieto školy to chcú zmeniť
Lucia Čížová
Lucia Čížová

Slováci sú zadlžení, naše deti patria vo finančnej gramotnosti medzi najhoršie na svete. Tieto školy to chcú zmeniť

Finančnej gramotnosti by sa mali venovať už malé deti.
Finančnej gramotnosti by sa mali venovať už malé deti. — Foto: TASR/Roman Hanc, Pexels/EnergePic

Na školách sa v minulosti nedostávalo deťom takmer žiadneho vzdelania v oblasti finančnej gramotnosti. Prieskumy ukazujú, že sme na tom zle, je na čase to zmeniť.

BRATISLAVA 16. októbra - Viete, ako funguje povolené prečerpanie na účte, aký parameter je najdôležitejší pri výbere úveru, koľko budete mať na sporiacom účte na konci roka pri mesačných splátkach 50 eur s ročným úrokom 2 percentá, viete správne čítať údaje na faktúre či ako funguje DPH? Toto sú len niektoré zo základných otázok finančnej gramotnosti - viete na ne odpovedať? A čo vaše deti? Vedzte, že ak ste teraz neodpovedali áno, v budúcnosti to môže mať na ne oveľa väčší dopad, ako si myslíte.

2. najhorší medzi krajinami OECD

V aktuálnej dobe, kedy pandémia koronavírusu preverila úspory Slovákov a ukázala, že väčšina z nás nie je na nepredvídateľné situácie pripravená, je to ešte pálčivejšia otázka. Sme zadĺžení, peniaze držíme prevažne na bankových účtoch, netvoríme si rezervu a často si berieme nevýhodné úvery na nepotrebné veci. Finančná gramotnosť, teda znalosť a pochopenie finančných pojmov a rizík, ale aj schopnosť, motivácia a sebadôvera človeka využívať svoje vedomosti na efektívne rozhodnutia v rôznych situáciách týkajúcich sa financií, je už dlhodobo skúmaná v krajinách OECD. Slovenská republika dosiahla vo finančnej gramotnosti v štúdii PISA za rok 2018 výkon na úrovni 481 bodov, sme teda pod priemerom zúčastnených krajín OECD, ktorý je 505 bodov a horšie výsledky ako my, už dosiahlo iba Čile.

Prieskum o finančnej situácii a spotrebe domácností na Slovensku, ktorý v pravidelných vlnách realizuje Národná banka Slovenska, poukázal na podobný problém. Ukázalo sa, že finančná gramotnosť u nás sa medzi druhou a treťou vlnou zisťovania mierne zhoršila. Z dospelých respondentov, ktorí deklarujú, že majú v rodine najväčší prehľad o financiách, dokázalo správne odpovedať na základné otázky necelých 10 percent. Pýtate sa, prečo to tak je? Kde sa stala chyba? Dnešní dospelí boli ešte pred pár rokmi študentmi, ktorí v škole nedostali takmer žiadne vzdelanie v oblasti finančnej gramotnosti. Tento trend je však priamoúmerný množstvu vzdelávacích aktivít v oblasti finančnej gramotnosti na školách aj v tejto dobe. Problémom to je najmä preto, že z terajších žiakov budú o pár rokov dospelí, ktorí začnú robiť svoje prvé finančné rozhodnutia. A tie chybné môžu zásadným spôsobom ovplyvniť ich život.

Na finančnú gramotnosť sa v školách v minulosti zabúdalo.
Na finančnú gramotnosť sa v školách v minulosti zabúdalo. Foto: TASR/Roman Hanc

Treba ísť na to digitálne

Dobrou správou je, že na slovenských školách si to začínajú postupne uvedomovať a je stále väčší dopyt po kvalitných vzdelávacích materiáloch k téme finančnej gramotnosti. Je to prierezová téma, ktorá má byť podľa Štátneho vzdelávacieho programu prítomná na každom stupni vzdelávania.

Avšak, ani v tejto oblasti nemožno ustrnúť v starých spôsoboch učenia. Súčasná generácia mladých, označovaná aj ako Generácia Z, je špecifická hneď v niekoľkých aspektoch správania. V prvom rade je to prvá plne digitálna generácia, ktorá sa narodila v čase, keď už bol internet rovnakou samozrejmosťou ako elektrina. Využívanie digitálnych kanálov je pre nich prirodzené nielen na komunikovanie či zábavu, ale čoraz viac už aj na vzdelávanie. Keď sme sa kedysi chceli naučiť hrať na gitaru, vyšívať alebo po anglicky, hľadali sme knihy, kurz či niekoho, kto nás to naučí. Dnes si deti sadnú za počítač a do Googlu zadajú: „ako sa naučiť hrať na gitaru...“ Preferujú obraz pred textom a je veľmi ťažké udržať ich pozornosť štandardnými metódami výučby. A úplne najdôležitejšie je zistenie, že takmer o všetko sa zaujímajú viac ako o financie. Preto, aby téma finančného vzdelávania bola pre nich atraktívnou, je nevyhnutné ju prepojiť s realitou a priniesť napríklad vo forme aplikácie, sérii videí a podobne.

Mladí ľudia sa dnes vzdelávajú digitálne.
Mladí ľudia sa dnes vzdelávajú digitálne. Foto: Fenomény sveta

Školy to chcú zmeniť

Presne takýto typ projektu, Expedíciu Fenomény sveta, máme na Slovensku už takmer tri roky a zapojili sa do neho už stovky základných škôl. Po spracovaní tém Slnko, Voda, Vzduch, Kultúra a Komunikácia, prišli tento rok tvorcovia s projektom Fenomény sveta Peniaze. Za projektom stojí nezisková organizácia EDULAB a spoločnosť Agemsoft vďaky finančnej podpore Tatra banky. „Sme presvedčení, že dlhodobo nízku finančnú gramotnosť na Slovensku vieme zvrátiť, len ak sa budeme systematicky venovať finančnému vzdelávaniu mladých ľudí,“ vysvetľuje Peter Matúš, člen predstavenstva Tatra banky, ktorá je dlhoročným podporovateľom vzdelávania aj v iných formách. Okrem Fenoménov sveta sa banka v minulosti podieľala aj na Malej finančnej akadémii, ktorá pomáhala učiteľom pri učení témy Finančná gramotnosť na 1. stupni ZŠ, teda ešte s menšími deťmi. Grantové programy Nadácie Tatra banky okrem toho podporujú vzdelávanie a študentov stredných a vysokých škôl.

Vyučovanie so vzdelávacími materiálmi Fenomény sveta prebieha netradičnou formou a potrebná je aj vlastná aktivita žiakov. Ako však vysvetľuje Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB, cieľom projektu nie je úplne nahradiť bežnú výučbu klasických školských predmetov, má byť efektívnym doplnkom výučby. Súčasťou balíka, ktorý škola dostane k dispozícii, je až 12 vyučovacích modelov, ktoré slúžia ako komplexná príprava pre učiteľa, 450 interaktívnych aktivít, 90 vzdelávacích videí a vzdelávacia hra. Ak nie je možné zaradiť Fenomény sveta do vyučovania ako samostatný nový predmet, alternatívou je tiež zorganizovanie špeciálnych dní alebo tematického týždňa, počas ktorého sa bežné vyučovanie na celej škole mení na objavnú cestu alebo vytváranie projektov v rámci existujúcich predmetov.

Takto vyzerajú témy v projekte - materiály je možné zakomponovať do viacerých predmetov.
Takto vyzerajú témy v projekte - materiály je možné zakomponovať do viacerých predmetov. Foto: Fenomény sveta

Ako teda práca s Fenoménmi sveta vyzerá? Kľúčovým prvkom pri téme Peniaze sú videá z produkcie svetoznámej BBC, ktoré v kombinácii s pestrými aktivitami a interaktívnymi cvičeniami zaujmú pozornosť žiakov a naučia ich premýšľať v súvislostiach. Zdokonalia sa v riešení slovných úloh, počítaní s percentami, interpretácii dát či v práci so štatistickým súborom. Žiaci sa zároveň učia kriticky myslieť, čítať s porozumením či spolupracovať v tímoch. To všetko sú zručnosti, ktoré neskôr využijú aj vo svojom pracovnom živote.

Súťaž počas karantény

Vzdelávací projekt Fenomény sveta Peniaze štartuje na stovkách základných škôl práve v týchto dňoch. V rámci projektu získalo 100 škôl z celého Slovenska bezplatne balík vzdelávacích materiálov, vďaka ktorému budú môcť realizovať vyučovanie finančnej gramotnosti inovatívnym spôsobom.

Avšak v uplynulom školskom roku, kedy mal projekt pôvodne štartovať, bol odložený z dôvodu prerušenej výučby na školách. A tak, ako sa tá počas celej jari presunula do online prostredia, aj tento projekt nahradila online súťaž Expedície Fenomény sveta Peniaze. Vďaka tomu sa tak k unikátnemu vzdelávaniu dostali aj deti, na školách ktorých ho dovtedy nemali. Zapojiť sa mohli bezplatne všetci žiaci druhého stupňa. Spolu tak urobilo viac ako 5-tisíc žiakov z viac ako 300 škôl v celej krajine. Tatra banka sa ako partner projektu rozhodla finančne podporiť školy formou grantov v hodnote 35-tisíc eur, aby sa do online vzdelávania a súťaže zapojilo čo najviac žiakov a škôl. A fungovalo to. Až 24 percent učiteľov označilo finančné granty pre školy ako hlavnú motiváciu zapojiť sa. Pri otázke, na čo by použili výhry, uvádzali nákup nových informačných technológií, exkurzie, ale aj dokúpenie balíkov vzdelávacích materiálov Fenomény sveta. Tvorcovia projektu skúmali aj motiváciu žiakov. „Je zaujímavé, že práve nové vedomosti boli pre žiakov najväčšou motiváciou v súťaži. Až za nimi nasledovali ceny a youtuber Bača. Je to dôkazom toho, že žiaci túžia rozširovať svoje obzory, obzvlášť pokiaľ sú im informácie sprostredkované modernou formou,“ potvrdzuje Ján Machaj.

Videami žiakov sprevádza obľúbený Youtuber Bača.
Videami žiakov sprevádza obľúbený Youtuber Bača. Foto: Fenomény sveta

Ako to teda prebiehalo? Žiaci sa na portáli www.fenomenysveta.sk prihlásili za svoju školu a v termíne od 21. mája do 25. júna sledovali vzdelávacie videá BBC, vypĺňali vedomostné kvízy a zbierali body. Všetkými desiatimi kolami ich vo videách sprevádzal populárny YouTuber Bača, ktorý je už druhým rokom ambasádorom tohto zážitkového vyučovania. Venovali sa v nich témam ako napríklad Fungovanie trhu, Rodinné hospodárenie, Finančné inštitúcie, Moderné bankovníctvo či Svet reklamy a Osobné údaje a hľadali odpovede na otázky Aká je história peňazí? Aký je ich význam? Ako sa naučiť správne hospodáriť? či Prečo vznikajú hospodárske krízy?

Skúsenosti školy v Hlohovci

Jednou zo škôl, ktorá sa vďaka online súťaži mohla k projektu Fenomény sveta dostať po prvýkrát, bola aj Základná škola na Koperníkovej ulici v Hlohovci. Na vlastnej koži si mohli vyskúšať, ako takýto typ vzdelávania môže fungovať.Do súťaže sme sa rozhodli zapojiť, aby sme našim žiakom spestrili dištančné vzdelávanie počas prebiehajúcej pandémie a zároveň zvýšili úroveň ich vedomostí v oblasti finančnej gramotnosti,“ povedala pre Dobré noviny riaditeľka školy Denisa Králičová, ktorá vždy víta, keď za ňou kolegovia prídu s niečím novým. Sama si totiž uvedomuje, že nedostatočná znalosť tejto problematiky u nás je spôsobená aj tým, že jej v minulosti nebol venovaný priestor na školách. Aj preto sa posledné roky snaží aj ona so svojimi kolegami tejto téme venovať pravidelne.Finančnou gramotnosťou sa zaoberáme už dlhšie, na prvom aj druhom stupni máme koordinátorov a v rámci zážitkového vyučovania, ktoré máme raz za tri mesiace sa potom venujeme nielen finančnej, ale aj čitateľskej gramotnosti,“ hovorí.

Na jar odložený projekt Fenomény sveta Peniaze sa rozbieha v tomto školskom roku.
Na jar odložený projekt Fenomény sveta Peniaze sa rozbieha v tomto školskom roku. Foto: TASR/František Iván

Deti však nemotivovali len tým, že sa naučia niečo nové alebo že môžu získať finančnú odmenu pre školu. „Samozrejme, nechceli sme žiakov ešte viac zaťažovať, tak sme to robili v rámci hodín matematiky. Žiaci, ktorí sa do súťaže zapojili, nedostali domácu úlohu, ich aktivitu potom kontrolovali pani učiteľky.Jednotlivé súťažné kolá začínali každý pondelok a štvrtok. Za správne zodpovedané kvízové otázky dostali žiaci vopred stanovený počet bodov, ktoré sa im priebežne zrátavali počas trvania celej online súťaže.Viem o tom, že deti sa pretekali aj medzi sebou, či už súrodenci alebo kamaráti. Páčilo sa im, že sa mohli naučiť niečo nové a keď som sa ich pýtala, čo konkrétne sa im páčilo, každý sa našiel v niečom inom. Pozitívne ohlasy som mala aj od rodičov, v tej dobe to bolo vnímané veľmi dobre, bolo to spestrenie náročných časov,“ dodáva Králičová.

O tom, že sa súťaž žiakom Základnej školy na Kopernikovej ulici v Hlohovci páčila, svedčí aj to, že sa do nej zapojili takmer tri štvrtiny všetkých žiakov druhého stupňa, ktorí nakoniec súťaž s najväčším počtom bodov spomedzi slovenských škôl aj vyhrali a pre svoju školu získali finančnú odmenu 10-tisíc eur. A tiež jednotliví žiaci, dnes už bývalí deviataci, patrili medzi najúspešnejších žiakov v rámci celého Slovenska. Slávnostné odovzdanie výhry sa konalo 24. septembra, samozrejme v zmysle opatrení.

Inšpirovaní jarnou súťažou v tomto školskom roku plánujú rozšíriť ich zážitkové vyučovanie z jedného dňa na celý týždeň, aby sa mohli venovať práve jednotlivým témam z tohto projektu. Za peniaze z výhry si spolu so žiakmi, okrem iného, zadovážia Edukatívnu lezeckú stenu, po ktorej už dlho túžia.

Riaditeľka výhernej školy Daniela Králičová prevzala výhru od Petra Matúša, člena predstavenstva Tatra banky.
Riaditeľka výhernej školy Daniela Králičová prevzala výhru od Petra Matúša, člena predstavenstva Tatra banky. Foto: Fenomény sveta

Vzdelávanie tohto typu by v budúcnosti riaditeľka školy určite privítala, ale už viac zakorenené v osnovách. Nie v každom ročníku sa dá venovať takémuto predmetu. V našom školskom vzdelávacom systéme máme v 7. a 8. ročníku napríklad len tri disponibilné hodiny, dve sú venované angličtine a druhému cudziemu jazyku a tretiu by chceli aj slovenčinári aj matematikári či iní učitelia. Bolo by treba zvážiť úpravu disponibilných hodín, aby si ich škola mohla viac kreovať,” dodáva. Projekt Fenomény sveta by v nich mali mať aj podľa nej určite svoje miesto.

A ako dodáva, o hodnote peňazí a ich význame by sa malo deťom hovoriť už od malička, pokojne aj v materskej škôlke. Tak, milí rodičia, skúste dnes do večernej rozprávky zakomponovať deťom aj niečo s peniazmi.

Článok vznikol v spolupráci s Tatra bankou.

Už ste čítali?