Dobré noviny
Slovenka, ktorá hrala aj s legendárnym Morriconem, svojou hrou na fujare prevalcovala slávne rádio. Vypočujte si to aj vy
Ľubomíra Somodiová
Ľubomíra Somodiová

Slovenka, ktorá hrala aj s legendárnym Morriconem, svojou hrou na fujare prevalcovala slávne rádio. Vypočujte si to aj vy

Talentovaná slovenská hudobníčka Veronika Vitázková hrala aj v projektoch svetoznámeho 
skladateľa Ennio Morriconeho.
Talentovaná slovenská hudobníčka Veronika Vitázková hrala aj v projektoch svetoznámeho skladateľa Ennio Morriconeho. — Foto: Archív/Veronika Vitázková

 Hudobníčka Veronika Vitázková vyštudovala univerzitu hudobných a dramatických umení vo Viedni. Nedávno dala svetu vedieť o slovenskom klenote - fujare.

VIEDEŇ 8. októbra - Slovenská flautistka Veronika Vitázková rada experimentuje. Hrá na rôzne etnické flauty, napríklad čínsku bambusovú flautu, indickú bansuri, okarinu, írskych píšťalkách a množstve ďalších. Nedávno doslova prevalcovala najväčšie rádio na svete zamerané na klasickú hudbu Classic FM. Video, ako hrá na fujare, si vypočuli desaťtisíce ľudí, ktorí boli zvukom nášho národného klenotu unesení. „Ani nám to na Slovensku vlastne nepríde, ale fujara je veľmi exotický nástroj, či zjavom alebo zvukom. Ľudí to fascinuje,“ povedala v rozhovore pre Dobré noviny.

Talentovaná hudobníčka pravidelne hráva vo Wiener Kammerorchester či Volksoper Wien a zároveň nahráva filmovú hudbu v štúdiách pre spoločnosti ako Netflix či pre dokumenty britskej televíznej stanice BBC. Podarilo sa jej dokonca hrať pod taktovkou slávneho skladateľa filmovej hudby Ennio Morriconeho, ktorý vytvoril stovky filmových melódií, napríklad soundtrack k slávnemu westernu Vtedy na západe, hudbu k seriálu Chobotnica či k filmu Quentina Tarantina Osem hrozných. Morricone odišiel do hudobného neba len toto leto.

Fujara je umelecké dielo aj pre oči

Vaše video hry na fujare, ktoré zdieľalo rádio Classic FM, žne veľký úspech, čím si to vysvetľujte?

Ani nám to na Slovensku vlastne nepríde, ale fujara je veľmi exotický nástroj, či zjavom alebo zvukom. Ľudí to fascinuje. Ale z takej veľkej odozvy som bola sama prekvapená.

Ako vás vlastne oslovili?

Už niekoľko mesiacov zdieľam na Instagrame krátke videá, kde hrávam na rôzne flauty. Proste cvičím napríklad doma na nástroj a keď sa mi to práve páči, tak si minútu z toho nahrám a hodím to na sociálnu sieť. Postupne si to začínajú ľudia všímať a medzi sebou šíriť. Classic FM mi jednoducho napísali do správy, že či im dovolím moje video spred pár mesiacov zazdieľať a ja som odpísala, že áno. 

V čom je fujara výnimočná? Učil vás niekto na ňu hrať?

Fujara je výnimočná tým, že sa nevyskytuje v takejto forme nikde inde na svete, iba u nás. Má hrejivý, relaxujúci a zároveň tajomný, nástojčivý tón. K tomu je to umelecké dielo aj pre oči - moju fujaru vyrobil majster Milan Korístek zo Zvolena a každý, kto ju vidí zblízka, sa pozastaví a obdivuje jej zdobenie. Pár tipov mi dal vynikajúci fujarista Róbert Puškár a na zvyšok sa pokúšam prísť sama, pretože je to veľmi intuitívny nástroj. Nevyrastala som so slovenskou ľudovou hudbou a neberiem ten nástroj úplne folklórne, skôr experimentujem a hľadám fascinujúce zvuky, ktoré skrýva. 

Na aké všetky dychové nástroje hráte?

Som flautistka a k tomu hrávam na rôzne druhy etnických fláut. Napr. na čínsku bambusovú flautu dizi, indickú bansuri, okarinu, írskych píšťalkách, shakuhachi, schwegel, dvojačky, fujaru a akurát si brúsim zuby na panovu flautu.

Obľúbený nástroj a prečo?

Ťažko povedať, z tých čo hrám, je to asi priečna flauta a inak je to klarinet či violončelo - asi vďaka farbe tónu.

Počas prvých hodín v nemčine si robila čiarky

Vyštudovali ste univerzitu hudobných a dramatických umení vo Viedni. Čo bolo na štúdiu najnáročnejšie?

Najťažšie bolo sa tam dostať, štúdium samotné je náročné, ale zvládnuteľné. Na začiatku som bojovala s nemčinou, hlavne s odbornými predmetmi v cudzom jazyku. Pamätám si prvú hodinu dejín hudby, kde som si sadla v sále čo najďalej od profesora, aby sa ma náhodou nič nepýtal a robila si čiarky do zošita, zakaždým, keď som započula mená skladateľov Haydn, Mozart a Beethoven. Za tú hodinu vyhral Mozart s ôsmimi čiarkami. Ďalší týždeň som si povedala, že takto to ďalej nepôjde, sadla som si dopredu, snažila sa čo najviac porozumieť a o pár týždňov to už išlo.

Slovenská hudobníčka Veronika Vitázková
Slovenská hudobníčka Veronika Vitázková Foto: Archív/Veronika Vitázková

Morricone bol výnimočný

Kde momentálne pôsobíte?

Som na voľnej nohe, ale pravidelne hrávam v rôznych viedenských orchestroch ako napr. Wiener Kammerorchester, Volksoper Wien, Hofburgorchester. Som zapojená aj do rôznych projektov na Slovensku a v Rakúsku. Nahrávam pravidelne filmovú hudbu v štúdiách pre rôzne spoločnosti ako napríklad Netflix či BBC Documents.

Zahrali ste si aj pod taktovkou legendárneho skladateľa Ennia Morriconeho. Máte niektorú z jeho skladieb výnimočne rada?

Všetky jeho skladby mám rada, tie melódie sú nezabudnuteľné. Cinema paradiso alebo Chi mai ako aj tie najslávnejšie.

Ako sa vám táto príležitosť naskytla?

Bola to šťastná náhoda. Bola som v Číne na turné s jedným viedenským orchestrom a kontrabasistka sa ma spýtala, či by som nemala záujem hrať projekty s Enniom. To, že budem sedieť na prvej flaute, som zistila až na prvej skúške. Bola to výzva, ale krásna.

Mali ste možnosť sa s ním zhovárať? Čím bol výnimočný?

Áno, rozprávali sme sa o hudbe, o frázovaní... Bol výnimočný, veľmi tradičný a aj impulzívny. Jeho hudba je fantastická a veľmi emocionálna.

Koncert v Lipsku . Veronika si zahrala prvú flautu. — Foto: Archív/Veronika Vitázková
Veronika Vitázková. — Foto: Archív/Veronika Vitázková
S Ennio Morriconem. — Foto: Archív/Veronika Vitázková

Praje si, aby Slovensko, rovnako ako Rakúsko podporilo umelcov

Napĺňa vás vaša práca? Viete si predstaviť, že by ste robili niečo iné?

Som veľmi šťastná, že sa môžem živiť hraním a učením. Keď som prišla do Viedne a ešte nikoho v hudobných kruhoch nepoznala, robila som babysitterku či sekretárku. O to viac si teraz cením, že hudba je na prvom mieste. Som veľmi podnikavý človek, čiže keby nebolo hudby, tak robím asi manažment, niečo, kde by som bola v kontakte s ľuďmi.

Ako vás zasiahla korona?

Zrušili sa zrazu všetky projekty, ktoré boli už dlho naplánované, vzniklo také vákuum, kedy som mala čas spomaliť a premyslieť si svoje aktivity, aby som po korone bola na ďalšie projekty dobre pripravená. Popritom som prešla na učenie cez internet, ktorému som sa predtým vyhýbala. Teraz viem, že sa to dá a môžem plnohodnotne vyučovať aj na diaľku. Musím ešte dodať, že vďaka finančnej podpore, čo Rakúsko vyčlenilo pre umelcov na voľnej nohe počas korony, je možné, že som si nemusela hľadať narýchlo iné zamestnanie, aby som pokryla finančné výpadky zo všetkých zrušených koncertov. Za to som veľmi vďačná a veľmi by som si priala, keby to tak fungovalo aj na Slovensku.

Už ste čítali?