Nobelovu cenu za fyziku 2020 udelili za výskum v oblasti čiernych dier

Nobelovu cenu za fyziku 2020 udelili za výskum v oblasti čiernych dier

Nobelovu cenu za fyziku za rok 2020 získali britský vedec Roger Penrose, nemecký astrofyzik Reinhard Genzel a americká astronómka Andrea Ghezová.

Nobelovu cenu za fyziku 2020 udelili za výskum v oblasti čiernych dier — Foto: TASR/AP

Štokholm 6. októbra (TASR) - Nobelovu cenu za fyziku za rok 2020 získali britský vedec Roger Penrose, nemecký astrofyzik Reinhard Genzel a americká astronómka Andrea Ghezová, a to za výskum v oblasti čiernych dier. Informovala o tom agentúra AFP.

Mená tohtoročných laureátov v utorok oznámila švédska Kráľovská akadémia vied v Štokholme. Penrose podľa akadémie ocenenie získal za objav spojitosti medzi čiernymi dierami a všeobecnou teóriou relativity, uviedla agentúra AP.

Rozdelia si takmer milión eur

Genzel a Ghezová boli ocenení za objav masívnych kompaktných objektov v strede našej galaxie. Trojica vedcov si rozdelí finančnú odmenu v hodnote desať miliónov švédskych korún (približne 959.000 eur).

Nobelovu cenu za fyziku získali vlani James Peebles z Princetonskej univerzity (USA) za svoj výskum fyzikálnej kozmológie, ako aj Michael Mayor a Didier Queloz zo Ženevskej univerzity (Švajčiarsko) za objav exoplanéty obiehajúcej okolo hviezdy podobnej nášmu Slnku.

Kto získal cenu za medicínu?

Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu za rok 2020 získali v pondelok Američania Harvey Alter a Charles Rice a Brit Michael Houghton za výskum v súvislosti s objavom vírusu spôsobujúceho hepatitídu typu C. V stredu oznámia držiteľov ceny za chémiu, vo štvrtok za literatúru, v piatok za mier a v pondelok ceny za ekonómiu.

Tohtoroční laureáti si ceny v Štokholme na tradičnom slávnostnom odovzdávaní 10. decembra osobne neprevezmú. Dostanú ich vo svojich domovských krajinách prostredníctvom ambasád alebo príslušných univerzít.

Bez tradičnej ceremónie

Nobelova nadácia, ktorá odovzdávanie Nobelových cien organizuje, v septembri oznámila, že tradičná slávnostná ceremónia udeľovania cien sa tento rok z dôvodu pandémie koronavírusu SARS-CoV-2 neuskutoční. Podujatie v štokholmskej koncertnej sále nahradí televízny prenos z radnice švédskej metropoly.

Na základe poslednej vôle a z finančných prostriedkov významného švédskeho priemyselníka a vynálezcu dynamitu Alfreda Nobela (1833-96) je od roku 1901 každoročne udeľovaná prestížna Nobelova cena za významný objav, čin alebo dielo. Táto pocta umelcom vedcom, ekonómom a mierotvorcom je všeobecne považovaná za najhodnotnejšie ocenenie na svete.

Keď začal Milan maľovať, svoj pôvod tajil, lebo sa bál reakcií…