Dobré noviny
Šéf TIPOSu Kaňka: Prišiel som sem upratať, pochybné zmluvy sme zrušili, chcem, aby ľudia boli na TIPOS hrdí
Lenka Miškolciová
Lenka Miškolciová

Šéf TIPOSu Kaňka: Prišiel som sem upratať, pochybné zmluvy sme zrušili, chcem, aby ľudia boli na TIPOS hrdí

Na snímke generálny riaditeľ TIPOSu Marek Kaňka.
Na snímke generálny riaditeľ TIPOSu Marek Kaňka. — Foto: Dobré noviny/Andrej Hrušovský

TIPOS môže byť podľa jeho nového šéfa výkladnou skriňou medzi slovenskými štátnymi subjektmi. Marek Kaňka si uvedomuje aj jeho spoločenskú zodpovednosť a sľubuje reguláciu internetových hier aj pomoc zdravotníkom v čase koronakrízy.

BRATISLAVA 1. októbra - Po februárových voľbách Slovensko zažilo veľké množstvo zmien. Vymenila sa vláda a s ňou aj ministri. Nový minister financií Eduard Heger krátko po svojom nástupe odvolal predstavenstvo a dozornú radu štátnej lotériovej spoločnosti TIPOS a vymenoval nový, dočasný manažment. Šéfom TIPOSu a jeho dočasným generálnym riaditeľom sa stal Marek Kaňka.

Kaňka je skúseným manažérom, ktorý pôsobil 19 rokov v úspešnej mediálnej agentúre a popritom aj podnikal. Teraz sa rozhodol po prvý raz prijať stoličku v štátnom aparáte. O tom, čo ho k tomu motivovalo a prečo si myslí, že Slováci by po jeho pôsobení mohli byť na národnú lotériovú spoločnosť hrdí, porozprával v rozhovore pre Dobré noviny. 

Sám priznáva, že si však na novej stoličke musel zvyknúť na veci, ktoré ho doteraz obchádzali: „Napríklad som si musel zvyknúť na politické útoky. Mojou výhodou je to, že som sem neprišiel kvôli platu alebo iným výhodám,“ hovorí v rozhovore. Priznáva tiež, že závislosti na internetových hrách sú veľkým problémom aj na Slovensku a predstavil nám aj svoju víziu toho, ako docieliť, aby slovenské rodiny hranie už viac negatívne neovplyvňovalo.

V rozhovore s generálnym riaditeľom TIPOSu Marekom Kaňkom sa dozviete:

  • Prečo prijal ponuku ministra Hegera stať sa dočasným šéfom štátnej lotériovej spoločnosti,
  • ako sa mu ako veriacemu človeku pracuje v spoločnosti, ktorá generuje zisk aj z hazardu,
  • či a ako sa podľa neho dá regulovať internetový hazard,
  • čo myslí tým, že do TIPOSu prišiel upratať,
  • koľko peňazí ročne TIPOS daruje slovenskému športu,
  • čo si sľubuje od partnerstva so slovenskou hokejovou ligou,
  • ako sú ľudia v severských krajinách na národnú lotériovú spoločnosť hrdí a prečo by sme mohli byť na TIPOS hrdí aj my.

Predtým, ako ste prijali ponuku na post generálneho riaditeľa štátnej lotériovej spoločnosti Tipos, ste 19 rokov pôsobili v mediálnej agentúre Universal McCann. Prečo sa manažér úspešnej súkromnej spoločnosti rozhodne po rokoch odísť a prijme funkciu v spoločnosti, ktorú, ako ste sám v rozhovore pre Denník N povedali, ľudia vnímajú len ako firmu, s ktorou sú samé problémy a komplikácie?

Vaša otázka nie je úplná. Navyše som totiž aj úspešne podnikal. Musel som sa s týmito aktivitami, samozrejme, rozlúčiť. Celý život ale výzvy vnímam ako niečo, čo ma poháňa dopredu. Neviem si v dohľadnej dobe predstaviť situáciu, že by som sa uspokojil s pohodlnosťou alebo len nečinným sledovaním výsledku mnohoročnej práce. TIPOS je firma, ktorá môže mnohých, aj kvalitných manažérov, kvôli svojej histórii odradiť. Ja to vidím ako príležitosť využiť svoje skúsenosti a vložiť ich do tejto zaujímavej a neľahkej úlohy. Mojou výhodou je to, že som sem neprišiel kvôli platu alebo iným výhodám. Podobne sú na tom aj moji kolegovia v predstavenstve. Každý má za sebou nesmierne úspešný príbeh. O našej motivácii hovorí aj to, že intenzívne pracujeme a prijímame rozhodnutia aj v období do výberového konania. Neprišli sme si to odsedieť, ale dosahovať výsledky.

„Neprišiel som sem kvôli platu, ani iným výhodám,“ tvrdí nový generálny riaditeľ štátnej lotériovej spoločnosti.
„Neprišiel som sem kvôli platu, ani iným výhodám,“ tvrdí nový generálny riaditeľ štátnej lotériovej spoločnosti. Foto: Dobré noviny/Andrej Hrušovský

Ako by ste zhodnotili vaše doterajšie obdobie v TIPOSe? Neľutujete rozhodnutie chopiť sa tejto príležitosti?

Neľutujem. Ani minútu. Som obklopený skvelými ľuďmi, ktorí majú neskutočné skúsenosti, zápal a energiu. Vidíme za sebou každý deň výsledky, ktoré sú priamo úmerné nášmu úsiliu. Sú, samozrejme, aj chvíle, ktoré ma nútia premýšľať. Napríklad som si musel zvyknúť na politické útoky. Prišiel som sem upratať a robiť biznis, ktorý bude mať dosah v pozitívnych projektoch. Popritom musím ale znášať útoky, ktoré sa opierajú o klamstvá. Do istej miery ich ignorujem, ale nepopieram, že v niektorých prípadoch môžu mať aj právnu dohru. Moje dobré meno a výsledky sú pre mňa všetkým.

Netajíte sa tým, že si tykáte s premiérom Matovičom a že ministra financií Eduarda Hegera (ktorý vám post šéfa TIPOSu ponúkol) poznáte osobne 15 rokov. Médiá sa, pochopiteľne, tejto spojitosti ihneď chytili. Prečo si myslíte, že vám pán minister Heger ponúkol túto pozíciu?

Nie je tajné, že s ministrom sa poznáme v osobnej aj pracovnej rovine. Keď máte s niekým dobrú skúsenosť v manažérskej sfére, dobre poznáte jeho podnikateľské aktivity, viete, ako vedie podnik, ako spolupracuje s médiami a stotožňujete sa s tým, je nejaký dôvod takéhoto človeka neosloviť s ponukou? Myslím si, že vďaka týmto faktom mi minister Heger ponúkol pozíciu generálneho riaditeľa TIPOSu do výberového konania. Ja si to, samozrejme, veľmi vážim a od začiatku pracujem tak, aby som túto dôveru nesklamal, ale skôr predbehol očakávania.

Otvorene hovoríte o tom, že ste veriaci človek. Teraz šéfujete TIPOSu, ktorý zarába aj na online hazarde a e-kasínach. Ako to vnímate z pohľadu kresťanských hodnôt? Dá sa vaše morálne presvedčenie oddeliť od práce, ktorú robíte?

Lotériové produkty sú v správnych rukách zábavou, tipovanie dokonca šikovnosťou. V nesprávnych rukách sa môžu pretaviť do niečoho nebezpečného. Je to podobné, ako iné „neresti“. Pohár vína či koňaku k dobrej večeri môže umocniť kulinársky zážitok z jedla, celá fľaša päťkrát do týždňa už v poriadku nie je. Produkty TIPOSu musíme a chceme profilovať napríklad ako pekný darček pre novomanželov alebo ako malú radosť a vzrušenie z hry. Zákazníka navyše môže potešiť aj menšia alebo väčšia výhra. Vďaka tomu na konci dňa môžeme generovať zisk do štátneho rozpočtu a ešte aj vo významných sumách podporovať šport alebo sociálne projekty. To je zmyslom nášho podnikania.

„Závislosti sú absolútne negatívny fenomén. TIPOS chce byť lídrom aj v tejto pomoci.“

Z pohľadu TIPOSu sú ale závislosti absolútne negatívny fenomén. Ako najsilnejší hráč na trhu preto chceme byť lídrom aj v oblasti takejto pomoci. Rokovali sme už s viacerými odborníkmi z odboru psychiatrie a liečby závislostí a pripravujeme koncepčné aktivity na pomoc gamblerom. Podporíme finančne konkrétne projekty a zároveň budeme práve my iniciátormi riešení. Hráčov na to budeme intenzívne upozorňovať a podávať im pomocnú ruku. Verím, že sa potom pripojí aj konkurencia, nakoľko to vnímam ako spoločnú povinnosť.

TIPOS sa chce pustiť aj do boja so závislosťami, podľa Kaňku by chcel byť aj v tejto sfére lídrom a ukázať aj smer konkurencii.
TIPOS sa chce pustiť aj do boja so závislosťami, podľa Kaňku by chcel byť aj v tejto sfére lídrom a ukázať aj smer konkurencii. Foto: Dobré noviny/Andrej Hrušovský

TIPOS sa zrejme väčšine ľudí spája so žrebmi a Lotom. Podstatnú časť jeho príjmov však tvoria práve zisky z internetových hier. Aké online platformy TIPOS hráčom ponúka?

Táto téma je v teraz, samozrejme, veľmi aktuálna. Koronakríza nám hneď na začiatku môjho pôsobenia pozatvárala predajnú sieť a niekto by konštatoval, že je to katastrofa. My sme sa chopili príležitosti a sústredili sme sa na správne nastavenie marketingu a predaja aj s ohľadom na online produkty. Výsledkom je to, že aj napriek zmene legislatívy, kvôli čomu už TIPOS nie je monopolom v internetových hrách, sme začali tento segment významne rozvíjať. A vnímame to tak aj v kontexte blízkej budúcnosti. Musíme zachovať offline možnosti kúpy produktov, ale súčasne sa sústrediť aj na mladšie a technologicky zamerané generácie. V online prostredí máme už teraz takmer všetky naše produkty. Zákazník si môže podať čísla do lotérie, zotrieť virtuálny žreb, tipnúť si výsledky športových zápasov alebo skúsiť šťastie v online kasíne. Z biznisového hľadiska to považujeme za príležitosť, ktorá nesmie byť premrhaná.

Mesto Bratislava prisľúbilo, že vyhovie požiadavkám novej petície za zákaz hazardu, za ktorou stoja občianski aktivisti z iniciatívy Zastavme hazard. Po prijatí VZN (všeobecne záväzné nariadenie) by tak mali z územia mesta zmiznúť herne a kasína, ktoré podľa podpísaných občanov narušujú verejný poriadok mesta. Asociácia zábavy a hier však tvrdí, že riešením nie je zákaz, ale regulácia hazardu. Vy, ako Marek Kaňka, nie ako šéf TIPOSu, podpísali by ste takúto petíciu požadujúcu zákaz hazardu na území mesta?

Áno. Viete, musíme tu rozlišovať dve úplne odlišné oblasti podnikania. Jedna je tá veľakrát problémová, ťažko kontrolovateľná, spojená s inými závislosťami, narušovaním verejného poriadku. A mnohí občania očividne tento druh hazardu vo svojom okolí nechcú. Druhou oblasťou je prísne regulovaný a neustále kontrolovaný systém zábavy. My už teraz máme mechanizmy, ktoré slúžia na kontrolu patologického hráčstva a tiež na identifikáciu neetického alebo rizikového správania. Takým zákazníkom hrať nedovolíme.

Parlament len v utorok (29. septembra) schválil novelu zákona o hazardných hrách, ktorú označila Asociácia zábavy a hier za pre hazard likvidačnú. Prekáža im najmä 500-metrová vzdialenosť herní a kasín od škôl, ktorá bude musieť byť dodržaná. Podľa nich táto vzdialenosť de facto znamená, že kasína a herne už nemôžu existovať nikde. Hazard navyše môže byť na území obce zakázaný aj bez petície občanov. Predstavme si hypotetickú situáciu. Ak by ste boli v parlamente, hlasovali by ste za túto novelu?

V prvom rade si nemyslím, že by podmienka vzdialenosti od škôl musela byť likvidačná. Touto novelou sa do rúk miest a obcí vkladá silná zbraň a ja verím, že samosprávy budú postupovať zodpovedne a tak, aby rešpektovali názor svojich občanov. Vrátim sa k tomu, čo som už spomenul. Tieto dva segmenty vnímam v mnohých prípadoch odlišne, ale v oboch musíme rešpektovať isté etické pravidlá a názory verejnosti.

Na snímke Marek Kaňka.
Na snímke Marek Kaňka. Foto: Dobré noviny/Andrej Hrušovský

Chceme brániť tomu, aby hranie negatívne ovplyvňovalo rodiny

Nastaviť reguláciu na spomínaný „klasický“ hazard je zrejme o čosi jednoduchšie ako regulovať hazard na internete. TIPOS však nesie aj určitú spoločenskú zodpovednosť a ako sme už spomenuli, podstatnú časť jeho príjmov tvorí práve online hazard, e-kasína a podobne. Máte v pláne nastaviť nejaké procesy, ktoré by hráčov na internete regulovali? Ak áno, aké?

Toto nie je úplne pravda. Internetové kasína podliehajú prísnej regulácii a kontrole už teraz. Po tom, ako TIPOS stratil monopol na internetové kasíno, bol zriadený Úrad na reguláciu hazardných hier, ktorý od roku 2019 zodpovedá za vydávanie licencií a vykonáva dozor nad pravidlami a dodržiavaním zákona. Úrad má mať tiež neustály prístup na servery prevádzkovateľov. Takéto hranie je preto z pohľadu rizika bezpečnejšie.

Ale TIPOS má opatrenia aj nad rámec povinností. V našom kasíne máme napríklad možnosť aktivácie limitu, ktorý za isté obdobie hráčovi nedovolí minúť viac, ako je určená suma. Chceme teda brániť tomu, aby hranie negatívne ovplyvňovalo rodiny.

„Nedovoľujeme hrať osobám v hmotnej núdzi, patologickým hráčom, študentom so sociálnym štipendiom, ba dokonca ani ľuďom, ktorí platia výživné na dieťa.“

Dá sa vôbec online hazard účinne a efektívne regulovať?

Určite dá. Samozrejme, zo strany regulátora dôslednou kontrolou poskytovateľa, ale aj na strane samotného poskytovateľa smerom k hráčom. Voči nim máme dôležité povinnosti, ktoré aj aplikujeme. Kontrolovať vek hráča alebo to, či nie je na zozname vylúčených osôb. Týmto ľuďom nedovoľujeme hrať. Sú to osoby v hmotnej núdzi, diagnostikovaní patologickí hráči, študenti so sociálnym štipendiom alebo dokonca ľudia, ktorí platia výživné na dieťa.

Už pred časom napríklad aj nezisková organizácia Trojlístok spomínala, že čísla a počty Slovákov závislých od internetového hazardu sú alarmujúce a neustále rastú. Závislými takisto nie sú ľudia žijúci na okraji spoločnosti, ale často napríklad aj ženy staršie ako 55 rokov či príslušníci klasickej strednej triedy. Okrem regulácie internetového hazardu, neuvažovali ste aj nad tým, že by ste možno šírili väčšiu osvetu o tomto probléme a viac pred ním varovali?

Spoločenská zodpovednosť leží u nás na stole dennodenne. Staviame sa k osvete ohľadom hazardných hier zodpovedne, komunikáciu určite plánujeme rozšíriť, rozviesť a bližšie špecifikovať, aby sme zasiahli čo najviac rizikových sociálnych skupín a upozorňovali ich na nástrahy, ktoré hazard prináša. Ako líder na trhu máme povinnosť túto tému aktívne riešiť a podporovať aktivity, ktoré pomôžu v zlepšení situácie. Staviame sa k tomu čelom. Výsledky tohto snaženia verejnosti predstavíme už čoskoro.

Už viackrát ste v rozhovoroch spomenuli, že by ste chceli, aby Slováci TIPOS nevnímali len ako problémovú firmu, ale aby boli na ňu hrdí podobne, ako je to v škandinávskych krajinách. Ako teda vyzerá hrdosť na štátnu lotériovú spoločnosť v severských krajinách Európy?

Osobne by som rád dosiahol škandinávsku métu. Na národnú lotériovú spoločnosť sú tam ľudia hrdí, lebo je veľkým donorom v mnohých oblastiach, najmä v športe. Ale nie je to len o tom. Tieto subjekty majú pozitívnu históriu, prinášajú občanom danej krajiny radosť a spájajú sa s krásnymi momentmi a sviatkami. Sú tiež symbolom prosperity krajiny.

TIPOS môže byť výkladnou skriňou spomedzi všetkých štátnych subjektov

Čo konkrétne by ste s TIPOSom chceli dosiahnuť na Slovensku? Ako veľmi by ste nás chceli priblížiť k spomínanému škandinávskemu modelu?

Absolútne. TIPOS má potenciál byť firmou, ktorá bude výkladnou skriňou spomedzi všetkých štátnych subjektov. Verejný obraz TIPOSu bol poškvrnený, ale ja sa sústredím len na budúcnosť, ktorá umožní na základe správnych rozhodnutí minulosť prekonať. Správnym nastavením biznisovej zložky, transparentným sponzoringom, transparentnou komunikáciou a intenzívnym budovaním dobrého mena to je možné za istý čas dosiahnuť.

Marek Kaňka by rád TIPOS posunul na úroveň škandinávskych krajín, kde sú ľudia na národnú lotériovú spoločnosť za jej aktivity a históriu hrdí.
Marek Kaňka by rád TIPOS posunul na úroveň škandinávskych krajín, kde sú ľudia na národnú lotériovú spoločnosť za jej aktivity a históriu hrdí. Foto: Dobré noviny/Andrej Hrušovský

TIPOS ročne odvádza zo svojich príjmov štátny odvod do rozpočtu, o ktorom už rozhoduje štát. Okrem tohto povinného odvodu si však sami vyberáte, koho podporíte vo forme sponzoringu. Koľko peňazí ročne takto Tipos daruje a viete už, koho by ste chceli v najbližšej dobe podporiť najvýraznejšie?

V roku 2019 TIPOS v podobe štátneho odvodu podporil športové zväzy a kluby vo výške až 46 miliónov eur. Popritom sme napríklad exkluzívnym partnerom Slovenského olympijského a športového výboru, vďaka čomu podporujeme špičkových športovcov a tiež mladé športové talenty. Kombinácia všetkých partnerstiev a sponzoringov z nás robí najväčšieho donora športu na Slovensku. Všetky tieto peniaze navyše pochádzajú z našej podnikateľskej činnosti. Pre štátny rozpočet generujeme popri podpore dobrých vecí aj nemalý zisk.

„Veľkou témou je pre nás aj koronakríza a pomoc zdravotníctvu. Už v najbližších dňoch predstavíme významnú podporu nemocníc, pacientov a obetavého personálu v ich veľkom snažení. Na zdravotníctvo sa budeme sústrediť aj v budúcnosti.“

Podobne chceme postupovať v budúcnosti. Je ale nutné poznamenať, že po mojom príchode sme museli prehodnotiť množstvo zmlúv, s ktorými sme sa nemohli stotožniť. Chceme k tomu pristupovať absolútne transparentne a podporovať tie športové, kultúrne a sociálne aktivity, ktoré sú zmysluplné a reálne pomáhajú. Veľkou témou je pre nás aj koronakríza a pomoc zdravotníctvu. Už v najbližších dňoch predstavíme významnú podporu nemocníc, pacientov a obetavého personálu v ich veľkom snažení. Na zdravotníctvo sa budeme sústrediť aj v budúcnosti.

Ďalšou formou podpory sú aj naše marketingové aktivity. K tým zase pristupujeme tak, aby pre nás malo zmysel aj marketingové plnenie. A najmä aby bolo úzko previazané na generovanie zisku a predaj produktov. Len vďaka tomu môžeme obäť budúci rok podporovať kvalitné projekty.

Budeme podporovať našich reprezentantov aj mladé talenty

Od novej sezóny sa slovenská hokejová Tipsport liga premenovala na TIPOS extraligu a získala aj nové logo. Čo to znamená pre slovenský hokej a hokejovú ligu? Ako bude vyzerať táto spolupráca a čo získa od TIPOSu hokejová liga?

TIPOS uzavrel s Asociáciou profesionálnych hokejových klubov zmluvu o generálnom partnerstve na obdobie 3 rokov, ale následne môžeme zmluvu predĺžiť o ďalšie 2 roky. Čiže TIPOS bude v tomto formáte partnerom slovenského hokeja nadchádzajúcich 5 rokov. Získali sme tým kľúčový reklamný priestor na ľade, na dresoch a helmách, názov ligy. Tiež sme ale získali práva na online vysielanie a ďalšie reklamné plnenia, ktoré sme cez sublicenciu poskytli Tipsportu. Vďaka tomu sme znížili naše náklady.

Partnerstvo s extraligou vnímame aj v kontexte ekonomickej krízy a posilňovaní nášho prepojenia so športom. Vybrali sme preto slovenský národný šport. Má to zmysel voči hokeju, ale má to zmysel, samozrejme, aj s ohľadom na naše podnikanie.

TIPOS ešte väčšmi posilnil svoje prepojenie so slovenským športom. V novej sezóne bude jeho meno niesť aj naša najvyššia hokejová súťaž.
TIPOS ešte väčšmi posilnil svoje prepojenie so slovenským športom. V novej sezóne bude jeho meno niesť aj naša najvyššia hokejová súťaž. Foto: Facebook/TIPOS Extraliga

Okrem hokeja však chcete podporovať aj menšie športy. Ktoré konkrétne a ako?

Dôležitou úlohou, ktorá pred nami po príchode stála, bolo pozrieť sa na prijímateľov sponzoringu, partnerstiev alebo darov. V niektorých prípadoch sme zmluvy zrušili. Nachádzali sme príliš veľa odkazov na zvláštne alebo pochybné subjekty. V niektorých prípadoch sme vyjednali pre TIPOS lepšie podmienky, pretože neboli zďaleka správne a férovo definované. Teraz celý systém darov, sponzoringov a partnerstiev nastavujeme nanovo s ohľadom na princípy transparentnosti a zmysluplnosti pre obe strany. Ale cítime a vnímame povinnosť podporovať našich špičkových reprezentantov a mladé športové talenty. To je aj jedným z poslaní TIPOSu.

Už ste čítali?