Vedci majú ohromné novinky: Na Marse by mohol byť život. Objavili na ňom množstvo slaných jazierok
Dominika Pacigová

Talianskym vedcom sa podarilo zhromaždiť ďalšie údaje, ktoré im umožnili potvrdiť tekutú povahu pozorovaného jazera. — Foto: TASR/AP

Po dvoch rokoch prišli s novými zisteniami, ktoré zvyšujú pravdepodobnosť, že by na Marse mohol existovať marťanský život.

RÍM 29. septembra - Vedci už pred dvomi rokmi objavili tekuté jazero skryté pod južnou polárnou čiapkou Marsu. Ich výskum vyvolal kontroverzné reakcie, no tentokrát sa im podarilo zhromaždiť konkrétnejšie informácie a priniesli prekvapivé zistenia. V okolí jazera by sa mali nachádzať aj ďalšie, no menšie slané jazierka, uvádza portál CNN.

Menšie jazierka v okolí

Talianskym vedcom sa podarilo zhromaždiť ďalšie údaje, ktoré im umožnili potvrdiť tekutú povahu pozorovaného jazera. Počas výskumu odhalili aj množstvo malých slaných jazierok, čo podľa nich zvyšuje pravdepodobnosť, že by na Marse mohol existovať „život“.

Jazierka sú rôznej veľkosti a od hlavného jazera sú oddelené pásmi suchej pôdy. Vedci považujú tento objav za významný. Dáva im lepšiu predstavu o podnebí na Marse, ale aj o jeho chemickom zložení. To, že jazero a okolité jazierka sú tekuté, naznačuje, že obsahujú veľa soli.

Archívne zábery, na nedatovanej snímke Európskej vesmírnej agentúry (ESA)  je povrch Marsu. Sonda Mars Express odhalila prvý geologický dôkaz o tom, že na Marse existoval systém prepojených podzemných jazier, uviedli vedci.
Archívne zábery, na nedatovanej snímke Európskej vesmírnej agentúry (ESA) je povrch Marsu. Sonda Mars Express odhalila prvý geologický dôkaz o tom, že na Marse existoval systém prepojených podzemných jazier, uviedli vedci. Foto: TASR/AP

Rôzne podoby života

Najnovšia štúdia však naznačuje, že marťanský život na červenej planéte by vôbec nemusel byť minulosťou. Ak by v týchto slaných vodách existoval život, mohol by mať rôzne podoby. Vedci špekulujú, že by tam mohli byť anaeróby alebo napríklad extrémofily, ktoré dokážu prežiť v extrémnych podmienkach, ktoré sú škodlivé pre väčšinu života na Zemi.

Štúdia, ktorá priniesla nové zistenia a dôkazy, bola v pondelok zverejnená v časopise Nature Astronomy.

Talianski vedci informovali o svojich zisteniach 28. septembra.
Talianski vedci informovali o svojich zisteniach 28. septembra. Foto: AP/J. Bell/NASA