Unikát, ktorý nám môžu závidieť: Lesná železnica na Kysuciach je takmer jedinou zachovalou v Európe
Lesná železnica je výnimočná svojím úvraťovým systémom, ktorým dokáže počas krátkej vzdialenosti prekonať výrazné prevýšenie. Práve preto patrí k významným technickým pamiatkam.
NOVÁ BYSTRICA 26. septembra – Stále je vo výbornom stave a považuje sa za pamiatku svetového významu. Lesná úvraťová železnica vo Vychylovke na Kysuciach vznikla v roku 1926 a v prevádzke bola až do roku 1971.
Lesné železnice boli tradičnou súčasťou lesnej dopravy a mali byť spôsobom, ako nahradiť zastaralé formy prepravy dreva.
Úvraťový systém, ktorý sa zachoval na Kysuciach je však svetovým unikátom. Dodnes sa totiž zachovali iba dva v celej Európe a jeden z nich je práve náš, z Kysúc.
Výrazné prevýšenie
Úvraťová železnica znamená, že trať v pomerne malom úseku prekoná veľké prevýšenie. Tá kysucká za jeden a pol kilometra zvládne prevýšenie 217 metrov. Úvrať je miesto s výhybkou na trati, kde zmení smer.
Komplex lesnej železnice na Orave a Kysuciach mal dĺžku 110 kilometrov, pričom 61 km tvorila hlavná cesta a zvyšok jej odbočky. Lesná železnica je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici a je zaradená medzi slovenské národné kultúrne pamiatky.