NASA objavila možné známky života na Venuši. Teraz plánuje misiu, aby to overila
Ľubomíra Somodiová

Venuša.
Venuša. — Foto: NASA

Hľadanie života v slnečnej sústave sa doteraz nezameriavalo na Venušu.

WASHINGTON  17. septembra - Tím amerických vedcov chce po objave fosfánu v atmosfére Venuše vyslať na jej povrch kozmickú sondu. Počas výskumu bude čeliť extrémnym teplotám, tlaku a atmosfére. Najdlhšie na nej zatiaľ vydržala kozmická loď len niečo málo cez dve hodiny.

Skúmanie atmosféry

Na Venušu naposledy poslala NASA sondu v roku 1989. V súčasnosti však plánuje dve misie, z ktorých jedna s názvom DAVINCI+ by mala začať skúmať atmosféru nehostinnej planéty.

Hľadanie života v slnečnej sústave sa doteraz nezameriavalo na Venušu. V skutočnosti NASA ešte v júli uviedla na trh rover novej generácie, ktorý má hľadať stopy potenciálneho mimozemského života na Marse

Prelomový objav

Objav fosfánu to pravdepodobne zmení, pretože prítomnosť tohto plynu sa spája s mikroorganizmami v črevách zvierat - napríklad tučniakov či jazvecov - alebo sa vyskytuje v prostrediach chudobných na kyslík, akými sú napríklad močiare. Ďalším zdrojom PH3 na našej planéte je priemyselná výroba - vyrábal sa napríklad ako jed počas prvej svetovej vojny.

Prítomnosť plynu by mohla byť vysvetlená rôznymi spôsobmi. Podľa vedcov je ale tým najprijateľnejším práve život. Zdá sa, že NASA tak v hľadaní života mimo Zeme prvýkrát zameria pozornosť najmä na Venušu.

Zmena priorít

„Život na Venuši? Objav látok fosfánu, vedľajšieho produktu anaeróbneho života, je zatiaľ najvýznamnejším vývojom podporujúcim teórie o živote mimo Zeme... Je čas na prioritizáciu Venuše,“ uviedol na Twitteri šéf amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Jim Bridenstine.

Zdroj: Abc.net.