Legendárny Žigulák oslavuje polstoročie. Jeho pôvodné meno bolo príliš škaredé, aby sa predávalo
Auto ľudovo prezývané Kopejka, známejšie pod názvom Žiguli patrí medzi najlegendárnejšie automobily v sovietskej histórii.

Togliatti/Bratislava 8. septembra (TASR) – Auto ľudovo prezývané Kopejka, známejšie pod názvom Žiguli patrí medzi najlegendárnejšie automobily v sovietskej histórii. Dokonca sa objavujú názory, že VAZ-2101, ktorý vznikol vďaka spolupráci s talianskou automobilkou Fiat mal pre sovietsky automobilový priemysel priam „epochálny význam“.
V stredu 9. septembra uplynie 50 rokov odvtedy, keď sa vyrobili prvé autá značky Žiguli určené na predaj. Cesta k rodinnému autu sa začala 20. júla 1966, kedy sovietska vláda rozhodla o vybudovaní závodu na výrobu osobných áut.
Spolupráca s Fiatom
Výstavba automobilky sa začala 14. septembra 1966. Už v roku 1970 vyrástol v meste Togliatti, pomenovanom po vodcovi talianskych komunistov Palmirovi Togliattim, Volžský automobilový závod (VAZ) - v tom období jeden z najväčších v Európe.
Sovietski konštruktéri začali súbežne s výstavbou závodu v spolupráci s talianskymi kolegami práce na úpravách Fiatu 124, ktorý získal v roku 1967 titul európske auto roku.

Keďže, 22. apríla 1970 si Sovietsky zväz pripomínal sté výročie narodenia zakladateľa štátu Vladimira Iljiča Lenina pracovníci nového závodu museli splniť doslova krkolomnú úlohu so šibeničným termínom. K tomuto dňu sa totiž mala spustiť sériová výroba nových osobných áut.
Prvé modely
Prvých šesť áut štvordverového sedanu s motorom s objemom 1198 cm3 a výkonom 44 kW sa podarilo robotníkom zmontovať zo soboty na nedeľu 19. apríla 1970. Dve boli modré a štyri višňovočervenej farby, čo malo symbolizovať farby ruskej zástavy.

Samotná sériová výroba VAZ-2101 sa nakoniec pomaly rozbehla až v auguste, pričom jej oficiálny začiatok bol oznámený 9. septembra 1970, kedy sa vyrobili prvé autá určené na predaj. Do konca roku 1970 sa vyrobilo ešte 21.530 modelov VAZ-2101 a v roku 1973 opustilo závod v Togliatti už takmer 380 000 áut.
Podľa čoho bolo pomenované?
V porovnaním s talianskym Fiatom 124 prešlo sovietske Žiguli - pomenované bolo podľa Žigulských hôr rozprestierajúcich sa nad riekou Volga neďaleko mesta Samara – mnohými úpravami. Celkove ich bolo okolo osemsto a dotýkali sa napríklad motora, bŕzd, vystuženia i spevnenia karosérie, zosilnenia podvozku, kúrenia, výšky auta, takže VAZ-2101 bol o 90 kilogramov ťažší ako Fiat.

Legendárna Kopejka bola pokrstená menom Žiguli 7. septembra, teda dva dni pred oficiálnym začatím predaja 9. septembra 1970. Avšak, čoskoro po spustení sériovej výroby modelu VAZ-2101 sa začal používať názov Lada, pretože autá určené na export potrebovali ľahšie vyslovovateľné a oveľa ľubozvučnejšie meno.
Familiárne Žigulík
Sovietska LADA sa predávala v mnohých krajinách nielen bývalého východného bloku, ale tiež v Rakúsku, vo Švajčiarsku, vo Francúzsku, v Egypte a dokonca aj v Austrálii i Japonsku. V Československu sa jej dostalo familiárne pomenovanie „Žigulík“.
Ruské auto 20. storočia sa vyrábalo 18 rokov. Až do roku 1988 opustilo výrobné linky v meste Togliatti takmer päť miliónov áut VAZ-2101 rôznych modifikácií.
Zdroj: www.autozurnal.com, www.autonews.ru, www.wroom.ru, www.motor.ru