Českí vedci objavili v jantáre hmyz z éry dinosaurov: 100 miliónov rokov staré fosílie ukrývajú nový druh
Monika Hanigovská

Vedci z Ostravy stoja za objavom, vďaka ktorému sa dostali na stránky prestížnych vedeckých časopisov. Stoja za zrodom nového druhu i rodu.

Českí vedci sa radujú a majú prečo. — Foto: Instagram/prf_ostravska

OSTRAVA 8. septembra – Objav je ukrytý v jantáre. Ostravskí vedci v ňom našli nové fosílne druhy z obdobia dinosaurov.

„Entomológovia katedry biológie a ekológie Prírodovedeckej fakulty Jána Ševčíka a Petra Kočíka sa môžu pochváliť rozsiahlou zbierkou jantárov, v ktorých už roky hľadajú zaujímavé pozostatky organizmu z prehistorického obdobia. V takzvanom barmskom jantáre teraz objavili pozoruhodného zástupcu hmyzu z éry dinosaurov,“ uviedla hovorkyňa Fremrová pre lidovky.cz.

„Je až neuveriteľné, ako dobre sú zástupcovia hmyzu z tejto éry v jantáre zachovaní. Je to ako keby ich niekto včera ulovil a vyrobil z nich mikroskopický preparát“ uviedol Ján Ševčík z katedry biológie a ekológie Prírodovedeckej fakulty.

Ševčík odhaduje vek tzv. barmského jántaru na približne 100 milónov rokov, čo je podľa neho o približne 30 miliónov rokov skôr, ako po Zemi kráčal azda najznámejší dinosaurus všetkých čias, tzv. tyranský jašter známy najmä ako tyranosaurus, alebo napríklad nemenej známy zástupca skupiny ceratopsia -triceratops.

Vedec Kočárek pre lidovky.cz doplnil, že do podoby mikroskopického preparátu sa hmyz v jantáre dostane až po dôkladnom vybrúsení a vyleštení, ktoré je prácne a môže trvať i niekoľko dní.

„Potom je možné pozorovať aj tie najmenšie detaily s pomocou mikroskopu i iných modernejších techník, ako je napríklad počítačová tomografia,“ doplnil Kočárek.

Ako kormidlo pri lietadle

Kočárek stojí za zrodom nového druhu i rodu rovnokrídleho hmyzu, ktorý objavil v tamojšom jantáre. Vedec ho pomenoval Ellca nevelka. „Keďže žiadny človek nemohol vidieť zástupcu tejto čeľade živého, o jeho spôsobe života môžeme usudzovať len na základe telesných štruktúr. Detailné štúdium objaveného druhu ma doviedlo k formulácii novej hypotézy o význame zvláštnych plochých výrastkov na zadných končatinách. Doteraz sa predpokladalo, že mohli slúžiť na plávanie, ale podľa novej teórie slúžili na usmerňovanie a riadenie letu. Niečo ako kormidlo v lietadle,“ dodal na záver vedec.

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…