Z použitej zubnej kefky môže byť kôš či nábytok. Viete, čo sa s ňou deje po jej vyhodení?
Lucia Čížová
Lucia Čížová

Z použitej zubnej kefky môže byť kôš či nábytok. Viete, čo sa s ňou deje po jej vyhodení?

Aktuálne projekty firiem v udržateľnosti, o ktorých sa máš možnosť dozvedieť na platforme SmartHead, zjednodušujú, zachraňujú a spríjemňujú život mnohým z nás.

Viete, čo sa deje s kefkami? — Foto: Pexels/Cottonbro

BRATISLAVA 27. augusta - Žijeme v dobe, kedy si mnohí z nás uvedomujú, že by sme mali viac konať - chrániť prírodu, nezaťažovať životné prostredie, myslieť viac na ľudí medzi nami, vzťahy, zdravie. No nielen ľudia, ale aj firmy na Slovensku začínajú byť už viac a viac aktívne v udržateľnosti, či už environmentálnej alebo sociálnej. Tie uvedomelé robia na podporu týchto myšlienok veľa krokov, aj v spolupráci so širokou verejnosťou. Toto je pár príkladov z aktivít, do ktorých sa môžete zapojiť aj vy, a tak spoločne podporíme udržateľný rozvoj.

Zo zubných kefiek nové koše

Napadlo vás niekedy riešiť recyklovanie pri zubných kefkách a zamysleli ste sa, čo s nimi vlastne robia ľudia, keď im doslúžia? V tom horšom prípade ich hodia do zmesového odpadu a skončia na skládkach alebo v spaľovni, v tom lepšom prípade ich hodia do kontajnerov na plasty. No ani to nie je úplne najlepšie riešenie, pretože kefky sú vyrobené z rôznych druhov plastov, ktoré nikto od seba neoddeľuje. Spoločnosť Curaprox sa preto rozhodla vziať problém do vlastných rúk a použité kefky zbierať. Pýtate sa prečo? Keď sa totiž kefkám odseknú hlavičky, rúčky sa dajú zrecyklovať. A preto sa rozhodli vyrábať z nich koše na triedenie odpadu, ktoré potom doručia školám. Dizajn košov vytvorilo slovenské štúdio Allt a vyrábajú sa v spolupráci s výrobným družstvom Polyplast, ktoré všetky vyzbierané CURAPROX rúčky roztaví a následne ich zrecykluje na spomínané koše na triedenie odpadu.

Ak teda máte záujem aspoň malou troškou prispieť k ochrane životného prostredia, prineste svoje kefky do CURAPROX Smile Shopov, ale aj do stovky rôznych zubných ambulancií, lekární či drogérií po celom Slovensku. Za každú prinesenú kefku dostanete zľavu na ďalšiu, novú. Zbierajú sa samozrejme aj kefky iných značiek, z ktorých síce nevedia vyrobiť koše, ale aspoň ich zachránia pred skládkou odpadu a posielajú ich na testy na využitie na záhradný nábytok.

Drogériu si môžete načapovať.
Drogériu si môžete načapovať. Foto: SmartHead

Na životné prostredie sa rozhodol myslieť aj obchodný reťazec Kaufland a spustil prvú prevádzku stanice s čapovanou drogériou. Tú nájdu a môžu vyskúšať zákazníci na Trnavskej ceste v Bratislave. „Zodpovedný prístup voči životnému prostrediu je pre nás veľmi dôležitý. Ako prvý veľký reťazec preto prichádzame s predajom čapovanej drogérie, ktorá je Slovákom už dobre známa,“ povedal riaditeľ nákupu Richard Bendík. Ako to prebieha? Pri čapovacej stanici s univerzálnym čističom domácnosti s pomarančovou silicou, plákadlom bielizne a pracím gélom z mydlových orechov a s levanduľovým extraktom či prostriedkom na umývanie riadu s citrónovou silicou sú k dispozícii nádoby. Sú určené presne na tento účel, majú správny objem a sú z recyklovateľného plastu. Kúpite si ich iba raz a keď váš čistič miniete, s prázdnou nádobou si prídete znova načapovať. Koniec množstvám nádobiek, ktoré sa vám doma hromadia alebo zbytočne plnia koše.

Upracme Slovensko a podporme lesy

V tejto oblasti však nepomáhajú len firmy, ale aj ľudia. Partia niekoľkých mladých ľudí, ktorí založili občianske združenie Upracme Slovensko, sa rozhodla priniesť na Slovensko celosvetovú iniciatívu “World Cleanup Day” (Svetový čistiaci deň, pozn.red.), ktorá každý rok aktivizuje vyše 150 krajín a milióny dobrovoľníkov po celom svete, aby zbierali odpad v prírode, mestách a oceánoch. Tento rok pripadá na 19. septembra a zapojiť sa môže aj vy tým, že zorganizujete vlastné upratovanie alebo sa k nejakému (zoznamy nájdete na webe) pridáte. Okrem upratovania však riešia aj čierne skládky, tak buďte všímavý aj vy a keď na nejakú natrafíte, označte ju cez aplikáciu TrashOut.

Túto výnimočnú aktivitu nepodporujú však iba jednotlivci, ale aj firmy ako napríklad HighBrõws, ktorá je jedným z hlavných partnerov projektu, alebo firma SmartHead, ktorá podporuje projekt mediálne či aktívnou účasťou ich zamestnancov. Tak neváhajte a zapojte sa do tohto projektu ako jednotlivec, firma či zamestnanec.

Pomôžte upratať Slovensko aj vy.
Pomôžte upratať Slovensko aj vy. Foto: SmartHead

S ochranou prírody pomáha aj spoločnosť Dedoles. Nie sú to totiž len malé tancujúce škrečky, ktoré nás bavili celú jar. Spoločnosť organizuje zbierku s názvom Dedoles drobné, v ktorej môžete pri nákupe dať dobrovoľný príspevok na výsadbu stromov. Každý strom totiž ročne vyprodukuje 100 kg kyslíka a presne to teraz potrebujeme. Počas nastupujúcej pandémie sa zbierka, ktorá trvá už dlhšie, na čas zmenila a 100 percent vyzbieraných prostriedkov smerovalo do fondu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) na zefektívnenie boja s pandémiou koronavírusu. Teraz pôjdu opäť vaše príspevky na podporu lesov.

Sebe, prírode, ale aj mestu tiež pomôžete, keď občas necháte auto doma a vyberiete sa do mesta na Slovnaft bajku. Po Paríži, Viedni alebo Barcelone má už niekoľko mesiacov aj Bratislava svoj bikesharing, zaradila sa tak k viac ako 30 krajinám, kde túto alternatívnu, ekologickú a rýchlu formu mestskej dopravy poskytujú. Okrem tohto benefitu to však znamená aj cestovanie bez starostí s parkovaním. Na viac ako 120 staniciach sú dnes k dispozícii stovky bicyklov, s ktorými môžete za pár centov denne jazdiť do práce alebo po meste. Každý bicykel obsahuje okrem zabudovaného počítača aj GPS, vďaka ktorému bude neustále monitorovaný. Slovnaft do bikesharingu v hlavnom meste investoval už viac ako 1,5 milióna eur, je možné, že časom sa dostanú aj do iných miest.

Letná potravinová zbierka Tesca

Spoločnosť Tesco každoročne organizuje Potravinovú zbierku na pomoc ľuďom v núdzi. Aktuálne beží Letná potravinová zbierka do ktorej sa môžete zapojiť už len do konca tohto mesiaca, teda do pondelka, stačí, keď sa pri svojom bežnom nákupe rozhodnete zakúpiť trvanlivé potraviny navyše (napríklad ryžu, cestoviny, múku, cukor, olej, konzervy, zaváraniny, čaj či kávu) a potom ich odovzdáte na vyznačené miesto za pokladničnou zónou. „Vyzbierané produkty odovzdávame Potravinovej banke Slovenska, ktorá ako náš dlhoročný partner pri podpore komunít zabezpečí ich distribúciu ľuďom v núdzi. Potraviny sa tak bezpečne dostanú k zraniteľnými skupinám obyvateľstva, seniorom či tým, ktorí sa ocitli v ťažkej situácii v dôsledku straty zamestnania,“ hovorí Veronika Bush riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku. V minulom roku darovali Potravinovej banke 2-tisíc ton potravín, v tomto roku, najmä od vypuknutia koronakrízy, už spoločnosť pomohla mnohým rodinám či jednotlivcom a darovali vyše 680 ton potravín, z ktorých bolo možné pripraviť viac ako 1,6 milióna porcií jedla. Aktívne sa zapojili aj zamestnanci Tesca, ktorí ochotne ľuďom radia, čo kúpiť a ako pomôcť.

Jedlo ľuďom v núdzi môžete darovať aj vy.
Jedlo ľuďom v núdzi môžete darovať aj vy. Foto: SmartHead

Aktívnych zamestnancov má aj mobilný operátor O2. V rámci mimoriadneho Zamestnaneckého grantu nazvaného „sKORO NA všetko“ mohli zamestnanci O2 podporiť projekty v rozličných oblastiach, či už ide o vzdelávanie marginalizovaných skupín, 3D tlač ochranných štítov, podporu alebo pomoc starším obyvateľom a podporu online aktivít pre širokú skupinu obyvateľov, za takmer 40-tisíc eur v boji proti následkom pandémie.Zamestnanci sú tým najlepším zdrojom, aby ukázali, čo ich trápi v najbližšom okolí. Je potešujúce zistiť, že im nie je ľahostajné prostredie, v ktorom žijú, majú chuť pomáhať a nielen odporučia podľa nich zmysluplný projekt, ale sa v ňom aj osobne angažujú,“ hovorí Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2 Slovakia a členka Správnej rady Férovej nadácie.

Farebné nemocnice pre deti

A niekedy pomôžu aj maličkosti. Napríklad to, ako sa cítime na mieste, kde nás budú vyšetrovať či kde nás čaká nejaký zákrok. A oveľa viac to vplýva na deti. Preto spoločnosť Oriflame v projekte Farebné nemocnice pomohla už 13 detským oddeleniam slovenských nemocníc, aby vyzerali krajšie. Tentokrát v bratislavskom Národnom ústave detských chorôb otvorili ambulanciu na liečbu detských očných ochorení (určená pre deti s tupozrakosťou, poruchami binokulárneho videnia a škúlením), ktorej súčasťou je nielen vyšetrovňa, ale aj špeciálna cvičebňa pre deti. Steny zdobia tradičné ilustrácie, ktoré detičky zabavia napríklad aj pri čakaní na vstup do ambulancie. Peniaze tak pomáhajú získavať aj samotní zákazníci Oriflame, sú z nákupov na webe Oriflame alebo cez Oriflame poradcov a poradkyne. „Veľmi nás teší, že sa nám podarilo priniesť lepšie podmienky na liečbu očných ochorení. Komplexnú zdravotnú starostlivosť - vrátane samotnej liečby, ktorá je pre deti navyše veľmi pútavá, lebo im v mnohom pripomína hru - dostanú v krajšom, bezpečnejšom a pre deti veľmi atraktívnom prostredí,“ povedal generálny riaditeľ Ladislav Kužela.

Nová ambulancia pre deti.
Nová ambulancia pre deti. Foto: SmartHead

Pozor na finančnú zradu

V tejto či aj v hocijakej inej dobe treba byť obozretní aj čo sa týka vlastných peňazí. Ako sa hovorí, „keď ide o peniaze, všímajte si detaily“, preto projekt spoločnosti Wealth Effect Management s názvom Finančná zrada umožňuje ľuďom jednoducho sa dostať k odpovediam ohľadom ich financií. Taktiež ich varuje pred nekalými praktikami poradcov, ktorí sa pozerajú len na svoj zárobok a zabúdajú na dobro klienta a podporuje finančnú gramotnosť verejnosti.

Ak chcete byť priebežne informovaní o aktuálnych udržateľných aktivitách firiem, do ktorých sa môžete zapojiť aj vy, zaregistrujte sa na SmartHead, sledujte svoje obľúbené firmy alebo im pošlite svoj nápad na zlepšenie ich udržateľnosti. 

O čom je SmartHead

SmartHead spája komunitu firiem, ktoré sú aktívne v budovaní udržateľného podnikania. Prostredníctvom ich profilu udržateľnosti na online platforme SmartHead (besmarthead.com), tak podporujú inovácie v oblasti udržateľnosti a zdravé podnikateľské prostredie na Slovensku a v zahraničí. Profily firiem a ich aktivity na SmartHead sa tak stávajú pozitívnou inšpiráciou. Profil udržateľnosti tiež umožňuje firmám (malé, stredné a veľké firmy) manažovať, analyzovať, reportovať dáta v oblasti firemnej udržateľnosti/CSR a transparentne komunikovať výsledky smerom k zákazníkom, zamestnancom, obchodným partnerom, investorom a širokej verejnosti.

Na online platforme SmartHead môžete nájsť Profily udržateľnosti firiem ako Dell Technologies, Tesco, Kaufland, Ernst&Young, Dedoles, Accace, O2, Oriflame, Pernod Ricard, Curaprox, Pixel Federation, Wealth Effect Management, BMW a ďalšie. Na základe Profilov udržateľnosti firiem sú spoločnosti zaradené do rebríčka: FIRMY, KTORÝM ZÁLEŽÍ – Transparentnosť v udržateľnom podnikaní. Rebríček firiem si môžete pozrieť TU.

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…