Petrovu fotku kométy Neowise ocenila aj NASA. Na unikátnej fotke možno pozorovať ďalší výnimočný jav
Ľubomíra Somodiová

Fotograf zachytil uzliny v chvoste kométy.
Fotograf zachytil uzliny v chvoste kométy. — Foto: Petr Horálek

Fotograf z Českej republiky získal za snímku kométy Noewise prestížne ocenenie od NASA. Snímka je jedinečná tým, že v nej ukázal uzliny ionizovaného plynu.

JABLONNÉ NAD ORLICÍ 17. júla - Milovníci nočnej oblohy prežívajú vďaka kométe Neowise, ktorá už pár dní predvádza neopakovateľné nebeské divadlo, hotový sviatok.

Kométa Neowise

27. marca 2020 ju objavil kozmický ďalekohľad, po ktorom aj nesie svoj názov. Infračervený teleskop Neowise sprevádzkovala NASA (Americký úrad pre letectvo a kozmonautiku) v decembri 2009. Ďalekohľad prispel k objavom a identifikácii tisícok planétiek. Neowise je najjasnejšou kométou na oblohe za posledných trinásť rokov.

Astronomická fotka dňa z Česka

Fotografovi a popularizátorovi astronómie Petrovi Horálkovi z Českej republiky sa podaril zachytiť kométu v jej plnej kráse.

Jeho snímka „Dlouhé ohony komety Neowise“ zachytáva oblohu nad Suchým vrchom pri Králikoch v Orlickoústecku. Neopakovateľná scenéria zaujala aj americký Národní úrad pre letectvo a vesmír (NASA). Označil ju za astronomickú fotku dňa.

Fotograf zachytil uzliny v chvoste kométy.
Fotograf zachytil uzliny v chvoste kométy. Foto: Petr Horálek

Pozorovateľná voľným okom

Kométu Neowise možno v týchto dňoch pozorovať na nočnej oblohe voľným okom. Patrí k najjasnejším kométam za posledné roky. V Česku vôbec nezapadá za obzor, je viditeľná celú noc nízko nad severným obzorom. Vo štvrtok 23. júla preletí najbližšie k Zemi, bude od nej vzdialená rovnako ako Zem od Slnka. Potom už začne výrazne slabnúť.

„Očami ďaleko od aglomerácií by sme ju mohli vidieť ešte začiatkom augusta,“ povedal pre ČT24 Horálek.

Uzliny v chvoste

Ocenená Horálkova fotografia vznikla v noci z 13. na 14 júla, z vyhliadky na Suchý vrch od Jablonného nad Orlicí. Kométa sa nachádza v momente, keď takmer presne pod ňou, hlboko pod obzorom, leží Slnko. Vďaka tomu modrastý, takzvaný iontový chvost mieri takmer kolmo nahor a dajú sa v ňom rozoznať akési uzliny, ktoré sú spôsobené reakciou ionizovaného plynu na slnečný vietor, opísal Horálek pre ČT24.

Horizont Suchého vrchu zvýrazňuje svetelné znečistenie z poľského Kladska, modrý nádych oblohe dáva svit Mesiaca v poslednej štvrti. Na fotografii je možné rozoznať aj rozhľadňu na Suchom vrchu alebo vysielače.

Horálek nie je prvý Čech, ktorý za snímku žiarivej kométy Neowise obdržal prestížne ocenenie. Minulú sobotu NASA zvolila za fotografiu dňa fotku brnianskeho fotografa a matematika Miloslava Druckmüllera.

Kométa Neowise.
Kométa Neowise. Foto: Miloslav Druckmuller

Najlepšia fotka dňa

Astronomický snímok dňa NASA (APOD) je prestížne ocenenie najzaujímavejšej fotografie vesmíru, ktorú každý deň vyberajú a dopĺňajú popisom astronómovia Jerry Bonnell a Robert Nemiroff.

Mottom APOD je „Objavujte vesmír“ a od roku 1995, kedy výber začal, sa stal jedným z najuznávanejších svojho druhu na celom svete.