Úchvatné. Najjasnejšia kométa za 13 rokov, ako ju objektívom zachytili Slováci a Česi
Ľubomíra Somodiová

Kométa Neowise
Kométa Neowise — Foto: Facebook/Kometa Neowise - Miroslav Gajda

Kométa Neowise už pár dní predvádza neopakovateľné nebeské divadlo. V plnej kráse sa rozžiarila aj nad Slovenskom a Českom, pričom vďaka šikovným fotografom sa môžeme kochať úžasnými snímkami.

BRATISLAVA 14. júla - Nadšenci hviezdnej oblohy majú v týchto dňoch obrovskú príležitosť na pozorovanie nezabudnuteľných úkazov. Okrem meteorických rojov na oblohe žiari aj kométa Neowise, ktorá je známa aj ako C/2020 F3.

27. marca 2020 ju objavil kozmický ďalekohľad, po ktorom aj nesie svoj názov. Infračervený teleskop Neowise sprevádzkovala NASA (Americký úrad pre letectvo a kozmonautiku) v decembri 2009. Ďalekohľad prispel k objavom a identifikácii tisícok planétiek. Neowise je najjasnejšou kométou za posledných trinásť rokov.

Pohľad z vesmíru

Unikátne zábery kométy sa podarili zhotoviť družici NASA s názvom Parker 5 v čase, keď bola blízko Slnka. Vďaka tejto polohe družica zachytila dvojitý chvost Neowise. Po odbehnutí Slnka sa teraz kométa blíži k Zemi.

Viditeľná aj voľným okom

Najlepšie pozorovacie podmienky nás na Slovensku kvôli jej jasnosti a polohe na oblohe čakajú v druhej polovici júla. „Na jej pozorovanie netreba žiaden špeciálny ďalekohľad či dokonca triéder. Voľným okom sa dá vidieť aj bez toho, aby človek disponoval odbornými pozorovacími schopnosťami,“ uviedol pre TASR Tomáš Slovinský, riaditeľ občianskeho združenia Astronómia pre všetkých.

Ako dodal, tento týždeň bude pre pozorovanie kométy ideálny. „Od 10. júla sa stáva kométa cirkumpolárnym objektom, čo znamená, že v našich končinách nezapadne za obzor. Pohľadom na ňu sa teda budeme môcť kochať po celú noc. Na oblohe ju hľadajme od severozápadu po severovýchod nízko nad obzorom," vysvetlil Slovinský.

Jednu z najjasnejších komét bude možné pozorovať až do polovice augusta. No už teraz je internet plný fotografii nebeského divadla.

To najlepšie zo Slovenska a Česka.

Našim západným susedom sa v súvislosti s fotografiou kométy podaril veľký úspech. Ako informoval portál Irozhlasčeský fotograf Miloslav Druckmüller zabodoval u americkej NASA. Agentúra vybrala jeho snímku kométy Neowise za fotografiu dňa.

Astronomická snímka dňa NASA (APOD) je prestížne ocenenie pre najzaujímavejšie fotografie vesmíru, ktoré každý deň vyberajú a dopĺňajú popisom astronómovia Jerry Bonnell a Robert Nemiroff.

Kometa Neowise (C/2020 F3) je jednou z nejjasnějších komét za posledné roky.
Astronomická snímka dňa - kométa Neowise (C/2020 F3) je jednou z nejjasnějších komét za posledné roky. Foto: APOD/NASA Miloslav Druckmüller