Úžasné! V Kodani je viac bicyklov ako áut. Želaný výsledok prichádza po rokoch driny
Hlavné mesto Dánska prepisuje históriu svojej infraštruktúry. Po početných zmenách a investíciách plynule prešlo na udržateľnú mobilitu.
KODAŇ 4. júna - Kodaň má viac bicyklov ako áut. Hlavné mesto Dánska tak po rokoch investícií, zmeny politiky a početných reforiem v rámci infraštruktúry konečne dosiahlo výsledok svojho snaženia. Udržateľná dvojkolesová mobilita v Kodani definitívne víťazí a už teraz počet bicyklov prevyšuje v hlavnom meste počet automobilov.
Údaje, ktoré sa týkajú počtu vozidiel vstupujúcich do centra mesta, prináša webová stránka Copenhagenize. Tieto dáta sú každodenne monitorované správou mesta. Kým bicyklov vstupujúcich do mesta bolo 265 700, áut bolo 252 000. Počet bicyklov medziročne stúpol o 35 080 bicyklov.
Pre Dánov je bicykel prvou voľbou
Podľa infografiky obyvatelia na pohyb po meste uprednostňujú bicykel, druhou voľbou je verejná doprava. Ako píše portál lifegate.com, výrazne klesol aj nákup a predaj áut. V rámci Dánska hovoríme o poklese až o 25 percent.
Viac ako polovica obyvateľov Kodane tak v prvom rade využíva na presun bicykle (56 %), zhruba 20 % obyvateľov zas využíva verejnú dopravu vrátane autobusov, vlakov, či metra. Len 14 % Dánov žijúcich v hlavnom meste používa na presun do práce či škôl auto.
„Kodanské rozhodnutie investovať do bicyklov je v prvom rade hospodárskeho charakteru. Zistili, že na to, aby mesto fungovalo efektívne, sa ľudia musia pohybovať rýchlejšie. V tomto je tým najlepším prostriedkom,“ vyjadril sa Paolo Pinzuti, redaktor špecializovaného webu Bikeitalia.it a vedúci rozvoja bicyklov tímu Bikenomist.
Tajomstvo úspechu je investícia
Kľúčom k úspechu sú investície. Kodaň za posledných desať rokov investovala len do infraštruktúry 134 miliónov eur (viac ako 13 miliónov eur ročne). K tomuto bezprecedentnému výsledku prispeli napríklad cyklistické pruhy, parky určené pre intermodalitu, a 17 nových mostov, ktoré sú určené výlučne pre bicykle.
„Verejná doprava, ak je efektívna, je rovnako rýchla. V porovnaní s bicyklami však majú vyššie náklady a predovšetkým neriešia problém posledného kilometra z autobusovej alebo vlakovej stanice do domu,“ pokračuje Pinzuti a uzatvára: „Bicykle sú teda najlacnejším dopravným prostriedkom, sú dostupné pre všetkých a prinášajú významné výhody z hľadiska efektívnosti.“