Dobré noviny
Kvalitný zamestnanec pre autopriemysel musí vyjsť pripravený zo školy
TASR
TASR

Kvalitný zamestnanec pre autopriemysel musí vyjsť pripravený zo školy

Zamestnanosť v automobilovom priemysle v SR sa už šplhá k číslu 200.000 pracovných miest napojených priamo či nepriamo na toto odvetvie.

V automobilke Kia v Tepličke nad Váhom vyrábajú Kia ceed Sportswagon. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Bratislava 5. októbra (TASR) - Pre budúcnosť automobilového priemyslu na Slovensku je dôležitá jeho konkurencieschopnosť daná kvalitou, nákladmi a spoľahlivosťou dodávok. Kvalita ľudí je pritom priamo naviazaná na prípravu a výchovno-vzdelávací proces. Uviedol to pre TASR prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Jaroslav Holeček.

Základom vzdelania je podľa jeho slov škola. Pre potreby automobilového priemyslu je kľúčové stredné i odborné vysoké školstvo, ktoré by malo zabezpečiť kvalifikovaných absolventov pripravených pre prax.

"V prvom kroku sme sa sústredili na transformáciu stredného školstva. Len menej ako 10 % absolventov nastupuje do práce vo svojom vyštudovanom odbore. Viac ako 50 % absolventov SŠ ide študovať na VŠ, či majú na to predpoklady alebo či je štúdium v danom odbore skutočne potrebné. Viac ako 30 % absolventov SŠ sa priamo umiestňuje na úradoch práce len preto, že polovica z nich nespĺňa podmienky zamestnateľnosti," vyčíslil.

Pripomenul zároveň, že zamestnanosť v automobilovom priemysle v SR sa už šplhá k číslu 200.000 pracovných miest napojených priamo či nepriamo na toto odvetvie.

ZAP považuje rozvoj odborného vzdelávania za jednu z najdôležitejších priorít, ktorá má zabezpečiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu. Za veľmi dôležité považuje okrem propagácie potrebných povolaní aj zlepšenie kariérneho poradenstva na základných školách a rovnako väčšie zapojenie konkrétnych zamestnávateľov do systému vzdelávania na stredných a vysokých školách.

"Je to beh na dlhú trať. Nastaviť správny systém, do ktorého musia byť aktívne zapojené viaceré subjekty od zamestnávateľov, úradov práce, zriaďovateľov škôl, ministerstiev, až po samotné školy a rodičov je vecou komplexnej transformácie, ktorú aktívne podporujeme," dodal Holeček.

Už ste čítali?