Dobré noviny
Len prítomnosť kníh v domácnosti deťom pomáha vo vývoji. Už 80 kníh sa rovná roku na škole
Tímea Gurová
Tímea Gurová

Len prítomnosť kníh v domácnosti deťom pomáha vo vývoji. Už 80 kníh sa rovná roku na škole

Prítomnosť kníh doma povzbudzuje k čítaniu.
Prítomnosť kníh doma povzbudzuje k čítaniu. — Foto: Pixabay.com

Aspoň 80 kníh v domácej knižnici je dobrým základom pre ďalšie vzdelanie. Deti podvedome zistia, že toto je prostredie, kde sa oplatí čítať a byť zvedavé.

BRATISLAVA 23. mája – Prostredie, v ktorom dieťa vyrastá, má vždy veľký vplyv na jeho ďalší život. Vedci zistili, že podporiť jeho napredovanie môže aj samotná prítomnosť kníh v domácnosti.

Štúdia, ktorá vyšla v časopise Volume 77, skúmala 31 štátov a jej cieľom bolo zistiť, ako knihy dokážu ovplyvniť gramotnosť či numerické a technické zručnosti v dospelosti.

Výsledok bol jasný. Už 80 kníh nachádzajúcich sa v domácnosti vedie v dospelosti k výrazne vyššej gramotnosti v porovnaní s ľuďmi, ktorí toľko kníh doma nemali.

Domáce knižnice sú pre deti motivujúce.
Domáce knižnice sú pre deti motivujúce. Foto: Pixabay.com

Čím viac, tým lepšie neplatí

„Vyrastanie v domovoch s knižnicami zvyšuje zručnosti v dospelosti a to aj nad rámec výhod, ktoré pramenia z učenia rodičov alebo z dosiahnutého vzdelania,“ píšu autori z austrálskej univerzity pod vedením Joanny Sikorovej.

Dokonca aj stredoškolsky vzdelaní dospelí, ktorí vyrastali obklopení knihami, dosahujú rovnaké technické a gramatické zručnosti ako vysokoškoláci bez potrebného zázemia v detstve.

Suverénne najviac kníh sa nachádza v škandinávskych domácnostiach. Tam ich priemerný počet v jednej domácnosti predstavuje viac ako 500 kníh.

Knihy majú pozitívny vplyv na deti už svojou prítomnosťou.
Knihy majú pozitívny vplyv na deti už svojou prítomnosťou. Foto: Pixabay.com

Čím viac kníh však neznamená aj lepšie výsledky. Vedci tvrdia, že po množstve 350 kníh už nezaznamenali žiadny nárast.

Cítia podporu

Ako to teda funguje? Už len samotná prítomnosť kníh povzbudzuje k čítaniu a k učeniu sa nových vecí. Deti toto prostredie vnímajú ako motivujúce k ďalšiemu vzdelávaniu, chcú byť zvedavé.

Autori vyrátali, že už spomínaných 80 kníh doma sa vyrovná jednému roku vzdelávania v niektorej z inštitúcii.

Už ste čítali?