Dobré noviny
Mestá na Slovensku bojujú s koronavírusom. Pomáhajú starším a tým, čo to potrebujú
TASR
TASR

Mestá na Slovensku bojujú s koronavírusom. Pomáhajú starším a tým, čo to potrebujú

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Šalianska radnica od štvrtka začala distribuovať ochranné pomôcky všetkým občanom nad 65 rokov.

Zamestnanci a klienti ZSS v Nitrianskom kraji si šijú ochranné bavlnené rúška

Zamestnanci a klienti zariadení sociálnych služieb (ZSS) v zriaďovateľskej pôsobnosti Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) si v rámci sociálnej rehabilitácie a rozvoja pracovných zručností šijú ochranné bavlnené rúška.

„Takto ušetria nemalé finančné prostriedky z rozpočtu. Ušité rúška sú poskytované zamestnancom, ale i samotným klientom," uviedla hovorkyňa predsedu NSK Oľga Prekopová.

Všetkých 24 zariadení sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti NSK prijalo v súvislosti so súčasnou situáciou mimoriadne opatrenia na úseku hygieny, dezinfekcie, sterilizácie.

„Pri vstupe do budovy aj výťahov sú umiestnené bezoplachové dezinfekcie na ruky. Na chodbách sú v nočných hodinách používané germicídne žiariče. Od konca februára platí obmedzený a od 7. marca absolútny zákaz návštev a cudzích osôb v ubytovacom objekte zariadení," potvrdila Prekopová.

Pracovníci zariadení denne merajú klientom telesnú teplotu.V tejto mimoriadnej situácii im personál zariadení vychádza v ústrety aj možnosťou donášky jedla na izbu, ak o to požiadajú, aby sa cítili bezpečne. Do jedálne chodia tí prijímatelia sociálnych služieb, ktorí majú záujem sa stravovať v jedálni. V jedálnom lístku pribudlo viac ovocia a zeleniny," povedala Prekopová.

Zamestnanci zabezpečujú pre klientov potrebné nákupy, kontakt s poštou, úradmi, zabezpečená je donáška dennej tlače, v bufetoch zariadení sa rozšíril sortiment tovaru. Prijímatelia sociálnych služieb majú možnosť využívať služby psychológa.

Ten sa venuje najmä seniorom, ktorí ťažšie znášajú nemožnosť osobného kontaktu s príbuznými. Psychológ chodí individuálne za obyvateľmi zariadení do ich obytných jednotiek s cieľom upokojenia situácie.

Kontakt s príbuznými je klientom zariadení umožnený prostredníctvom služobných telefónov, sociálnych sietí a e-mailovej komunikácie. Kadernícke služby, manikúru či pedikúru vykonávajú zamestnanci zariadení. „Naším cieľom je v maximálnej možnej miere eliminovať negatívne dôsledky pandémie," skonštatovala Prekopová.

Zvolen bude od pondelka nakupovať seniorom,služba však nebude pre všetkých

Mesto Zvolen chce v aktuálnej situácii viac chrániť svojich seniorov. Od pondelka 30. marca im bude domov dovážať nákupy. Pôjde o potraviny či hygienické prostriedky najviac za 20 eur, avšak služba sa bude dotýkať len ťažko zdravotne postihnutých, osamelo žijúcich, chorých alebo ľudí v karanténe.

„Vieme, že naši seniori sú pri šírení nového koronavírusu najohrozenejšou skupinou, cítime preto potrebu ich chrániť. Doma sú síce v bezpečí, no mnohým z nich nemá kto nakúpiť ani len základné potraviny. Umožníme im preto nákup priamo z domu. Dlho sme vytvárali životaschopný model, riešili v ňom každú drobnosť, od pondelka ho vyskúšame v praxi," uviedla k opatreniu primátorka Lenka Balkovičová.

Seniori si môžu objednať nákup každý pondelok a štvrtok medzi 8.00 h a 12.00 h na telefónnom čísle 0905282071 alebo na e-mailovej adrese dovozpotravin@zvolen.sk. Objednávka musí obsahovať meno a priezvisko seniora, jeho telefónne číslo, adresu, kam mu má byť nákup doručený, a aj samotný nákupný zoznam.

„Pretože ide o núdzové zásobovanie, vyberať je možné iba z vybraných potravín a hygienických prostriedkov, ktoré budú uvedené na našej internetovej stránke a v letákoch, ktoré práve teraz doručujeme seniorom," informovala o tom vedúca odboru sociálnych vecí zvolenského magistrátu Mária Koreňová.

V popoludňajších hodinách následne navštívi seniora dobrovoľník pracujúci pre mesto Zvolen, aby od neho vyzdvihol zálohu vo výške 20 eur, ktorá bude použitá na samotný nákup. Ten bude za normálnych okolností doručený nasledujúci deň a spolu s ním aj výdavok a pokladničný blok.

„V prípade, že z kapacitných dôvodov nebude možné uskutočniť nákup, bude o tom senior informovaný už pri telefonickej objednávke. Zároveň mu bude ponúknutý kontakt na niektorú z komerčných prevádzok uskutočňujúcich rozvoz tovaru,“ ozrejmila ďalej Koreňová.

Časť 2 / 3

Už ste čítali?