Aby sa ku kvalitnému jedlu dostali aj chudobnejší, v obchode pred záverečnou ponúkajú potraviny so 60 % zľavou
Tímea Gurová
Tímea Gurová

Aby sa ku kvalitnému jedlu dostali aj chudobnejší, v obchode pred záverečnou ponúkajú potraviny so 60 % zľavou

Zľavy sa týkajú potravín pred koncom dátumu spotreby. Reťazec tak chce obmedziť množstvo vyhodeného odpadu.

Fínsky reťazec zaviedol happy hour, aby vo výrazných zľavách predal potraviny, ktoré by inak musel vyhodiť. — Foto: Pixabay.com

FÍNSKO 31. októbra – Radšej predať za menej, ako vyhodiť na skládku. Týmto heslom sa riadi sieť fínskych supermarketov, ktorá každý deň vo svojich predajniach po 21. hodine ponúka „happy hour“ alebo tzv. „šťastnú hodinku“. Počas jednej hodiny môžu zákazníci nakupovať potraviny s končiacou dobou trvanlivosti s výraznou zľavou až 60 percent.

Zľavy už počas dňa dosahujú 30 percent z pôvodnej ceny, ale poslednú hodinu pred záverečnou sa ešte navýšia. Kupujúci tak ušetria peniaze za potraviny a obchodník zas ušetrí za prevoz potravín. Za tovar, ktorý by inak nepredal, získa aspoň niečo.

Ovocie a zelenina tvorí najväčšiu časť odpadu. Ročne skončí na skládkach takmer 500 miliónov ton ovocia a zeleniny.
Ovocie a zelenina tvorí najväčšiu časť odpadu. Ročne skončí na skládkach takmer 500 miliónov ton ovocia a zeleniny. Foto: Pixabay.com

Náklady za odvoz

„Keď potraviny predáme za sumu o 60 percent nižšiu, nezarobíme žiadne peniaze. Ale je to vždy lepšie, ako by šli charite,“ povedal viceprezident S-Marketu Mika Lyytikainen pre web Sprinwise.

Supermarketom totiž aj pri venovaní nepredaného jedla charite vznikajú ďalšie náklady na prepravu. Podľa Lyytikainena takto dostávajú šancu aj chudobnejší ľudia, ktorí by sa ku kvalitným potravinám nedostali a ide o významný krok k znižovaniu množstva odpadu.

Reťazec chce do roku 2020 znížiť straty na potravinách o 15 percent. Niektoré predajne znížili kvantum vyhodených potravín o desatinu a reťazcu sa na túto myšlienku podarilo nalákať aj nových zákazníkov. Každý rok sa v zľave predá až 70 miliónov kusov výrobkov.  

Už ste čítali?

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…