Vedci hlásia fantastický objav. Takto vyzeral náš najstarší priamy predok
Kristián Plaštiak

Vedci hlásia fantastický objav. Takto vyzeral náš najstarší priamy predok

— Foto: reprofoto Youtube

Pomocou objavených ostatkov z Etiópie dokážu vedci predpokladať, ako vyzeral predok človeka. Samec bol vysoký 1,5 metra a vážil 45 kilogramov. Miery samíc boli 1 meter a 28 kilogramov.

SEMERA 3. septembra - Vedci v oblasti Afar v Etiópii objavili lebku, ktorá patrí priamemu predkovi človeka. Nazvali ho MRD. Vyplňuje medzeru ostatkov spred 4,2 a 1,7 miliónmi rokov. Informuje o tom The Guardian.

Jedinečný nález

Australopitek jazerný, lat. australopithecus anamensis, ako sa v skutočnosti majiteľ lebky nazýva, žil pred 4,2 až 1,7 miliónmi rokov. Objavená lebka je stará 3,8 milióna rokov.

„Keď som ju uvidel, nemohol som uveriť vlastným očiam,“ uviedol doktor Yohannes Haile-Selasie z Clevelandského múzea prírodnej histórie. „Bol to moment ‚heuréka‘ a sen sa stal skutočnosťou.“

Nález pochádza z oblasti Woranso-Mille v Etiópii. V minulosti sa vedcom podarilo odkryť už desiatky pravekých pozostatkov, preto je táto oblasť pomerne obľúbená. „Až doteraz bola medzi našimi najskoršími známymi predkami a predkami typu Lucy (prezývka známeho archeologického nálezu starého dva až tri milióny rokov, pozn. red.),“ uviedla v rozhovore pre The Independent Stephanie Melilloová z Inštitútu Maxa Plancka. „Jeden z najvzrušujúcejších aspektov nálezu je, že premosťuje morfologickú medzeru medzi týmito dvoma druhmi.“

Forénzna rekonštrukcia tváre australopiteka
Forénzna rekonštrukcia tváre australopiteka. Foto: Wikimedia CC

Vedci sa zhodujú, že MRD žil v okolí delty rieky. Toto miesto bolo naprieč rokmi postihnuté vulkanickými erupciami, preto ho pokryla láva a popol. „MRD žil v blízkosti veľkého jazera v suchom regióne,“ povedala Naomi Levinová, spoluautorka štúdie z Michiganskej univerzity. „Chceme zistiť a porozumieť prostrediu, v akom tento druh žil, jeho vzťah ku klimatickej zmene a to, ako ovplyvnila evolúciu.“

Rekonštrukcie tela samice australopiteka z rodu afarensis.
Rekonštrukcie tela samice australopiteka z rodu afarensis. Foto: Wikimedia CC

Samec MRD bol vysoký 1,5 metra a vážil 45 kilogramov. Miery samíc boli 1 meter a 28 kilogramov.