Dobré noviny
V poľských obchodoch zavádzajú hodiny ticha, aby si ľudia s autizmom mohli v pokoji nakúpiť
Dominika Pacigová
Dominika Pacigová

V poľských obchodoch zavádzajú hodiny ticha, aby si ľudia s autizmom mohli v pokoji nakúpiť

Foto: Ilustračné
Foto: Ilustračné — Foto: Koláž DN/Pixabay,Pexels

Autisti sa pri nákupoch nemusia cítiť pohodlne. Obchody im však chcú vyhovieť.  

VARŠAVA 27. augusta - Ľudia, ktorí majú autizmus, zväčša neznášajú zvuk či svetlo, môžu byť však citliví aj na dotyk, vôňu či farby. Na druhej strane, potrebujú dlhšie spracovávať informácie, ale aj ťažšie vedú rozhovory. Odhaduje sa, že v súčasnosti sa jedno zo sto detí narodí s autizmom. 

Hodiny ticha 

Podľa informácií portálu Euronews, poľské hypermarkety zavádzajú hodiny ticha. Auchan Częstochowa North v spolupráci s lokálnou charitou Daj mi czas prišli s touto myšlienkou začiatkom apríla pri príležitosti Svetového dňa informovanosti o autizme.

Foto: Ilustračné
Foto: Ilustračné Foto: pixabay.com

Postupne tak zavádzajú v obchodoch nové podmienky. „V špeciálne určenom čase budú v hypermarketoch stlmené svetlá, nebudú sa vysielať oznamy, prehrávať hudba a všetky televízory sa vypnú,“ píše sa vo vyhlásení.

Pomôžu mnohým

Táto krásna myšlienka uľahčí nielen ľuďom s autizmom, ale aj ich rodinám nakupovanie. „Podľa nášho výskumu sa až 64 % autistov vyhýba obchodom a 28 % z nich požiadali, aby opustili priestor obchodu. To nie je dobré,“ objasnil pre Euronews Tom Purser, vedúci kampaní Národnej autistickej spoločnosti.

Kampaň spoločnosti Auchen zožala veľký úspech. „Naša sociálna kampaň sa stretla s veľmi pozitívnymi ohlasmi, a preto sme sa rozhodli zaviesť tiché hodinky vo všetkých obchodoch,“ povedala pre Business Insider Dorota Patejko, hovorkyňa Auchan v Poľsku.

Uvažujú aj ďalšie reťazce

O zavedení takéhoto režimu uvažujú aj ďalšie reťazce, a to Carrefour, Lidl či Kaufland. „Uvedomujeme si, že tiché hodiny môžu pomôcť mnohým našim zákazníkom a ich rodinám, a preto analyzujeme zavedenie takéhoto riešenia aj v našich obchodoch,“ uviedla PR manažérka spoločnosti Lild v Poľsku Aleksandra Robaszkiewicz.

S podobnou myšlienkou prišla začiatkom roka 2018 spoločnosť Lild Ireland. Od 18:00 do 20:00 hod. v utorok majú ľudia s autizmom vyhradený čas na tichý nákup. 

Už ste čítali?