Prvé vesmírne sondy sú už aj na hraniciach slnečnej sústavy

Prvé vesmírne sondy sú už aj na hraniciach slnečnej sústavy

Voyager1 Foto: TASR/AP

Bratislava 7. septembra (TASR) - Americké sondy Voyager 1 a 2 vypustili do kozmu v roku 1977, aby skúmali vonkajšie planéty slnečnej sústavy, Jupiter, Saturn, Neptún a Urán. Svoju misiu splnili a už v súčasnosti sú na ceste opustiť hranice slnečnej sústavy.

„Je ohromujúce, že sondy Voyager dokázali vydržať v krutých podmienkach vesmíru štyri desaťročia. To je fantastické, nečakalo sa to a dávam klobúk dolu pred ich tvorcami. Jedna z nich dokonca dodnes podáva informácie, no vo veľmi obmedzenom množstve,“ povedal pre TASR český spisovateľ a novinár Karel Pacner.

Obe nesú na palube posolstvo, ktoré odkazuje na ich materskú planétu. Je ním medená pozlátená gramofónová platňa so záznamom viac ako sto obrázkov v analógovom formáte, 55 pozdravov v rôznych jazykoch sveta, 35 prírodných a umelých zvukov a 27 záznamov hudby. „Je nevyhnutné, aby každé teleso, ktoré zamieri mimo slnečnú sústavu, takú spiatočnú adresu malo. Ale nie som si istý, či to zachytia nejaké vyspelé mimozemské civilizácie a dokážu prečítať,“ upozornil Pacner.

Hoci podľa neho to či sa nachádza vo vesmíre život aj mimo našej planéty už nie je otázka viery, ale vedy. Vedci v posledných rokoch objavili vo vesmíre stopy organických látok, z ktorých sa môže vytvoriť život. Astronómovia objavujú čoraz viac planét obiehajúcich okolo hviezd, ktorých veľkosť sa blíži rozmerom Zeme. „Objaviť inteligentný život bude však úloha ešte pre mnoho ďalších generácii,“ uzavrel Pacner.