Prvá slovenská družica by sa mala objaviť vo vesmíre v roku 2016

Prvá slovenská družica by sa mala objaviť vo vesmíre v roku 2016

Prvá slovenská družica by mala byť vypustená do vesmíru najskôr na jar 2016.

Bratislava 7. septembra (TASR) – Prvá slovenská družica by mala byť vypustená do vesmíru najskôr na jar 2016. TASR to potvrdil Jaroslav Erdziak z Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity (FEI STU) v Bratislave, ktorý sa na vývoji družice podieľa.

Na projekte prvej slovenskej družice spolupracujú FEI STU v Bratislave, Žilinská univerzita a Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity (SOSA). Výsledkom projektu pod názvom skCube by mal byť satelit typu cubesat s hmotnosťou do 1 kg.

Na pôde STU vzniklo laboratórium, kde prebieha samotný vývoj družice, Žilinská univerzita vyvíja prijímaciu stanicu pre družicu. "Podľa mojich informácií postavili v Žiline skúšobný model pozemnej stanice, tu v Bratislave momentálne vyvíjame optický gyroskop na natočenie satelitu, taktiež vývojové dosky pre palubný počítač a koncom roku budeme testovať aj solárne panely," uviedol pre TASR Erdziak.

Vedecký program, ktorý by mala družica vo vesmíre plniť, ešte nie je podľa Erdziaka definitívne stanovený. "Sú dve možnosti, buď sa pripojiť k programu Európskej únie (EÚ) QB 50, ktorý meria spád malých častíc do atmosféry, alebo to bude vlastný experiment, pričom sa v tomto prípade uvažuje o meraní UV zábleskov v atmosfére," dodal Erdziak.