Rómsky vzdelávací fond zmenšuje rozdiely vo vzdelávaní Rómov a Nerómov
TASR
TASR

Rómsky vzdelávací fond zmenšuje rozdiely vo vzdelávaní Rómov a Nerómov

Za neúspechom vzdelávania Rómov vidí organizácia nedostatok potrebných podnetov zo strany sociálneho prostredia, teda najbližšej rodiny, ktorá vzdelanie nevníma ako hodnotu.

Ilustračné foto — Foto: TASR/František Iván

Bratislava 26. júla (TASR) – Projekt Rómskeho vzdelávacieho fondu sa prostredníctvom troch samostatných projektov s názvom Mentorská a tútorská podpora pre rómskych žiakov snaží prispieť k zmenšeniu rozdielov vo vzdelávacích výsledkoch Rómov a Nerómov. Robí preto kroky, ktoré podporujú kvalitné vzdelávanie Rómov, vrátane desegregácie vzdelávacích systémov. TASR o tom v piatok informovala Stanislava Dzuríková z Nadácie Rómskeho vzdelávacieho fondu.

Cieľom projektov je preklenúť nepriaznivé životné situácie a motivovať žiakov základných škôl na dosahovanie čo najlepších študijných výsledkov a na pokračovanie štúdia na vyššom stupni vzdelávania," uviedol Andrej Belák z Roma Education Fund – Roma Oktatási Alap (REF) Slovensko. Projekty fungujú od novembra 2018 v Prešovskom, Košickom a Banskobystrickom kraji.

Za neúspechom vzdelávania Rómov vidí organizácia nedostatok potrebných podnetov zo strany sociálneho prostredia, teda najbližšej rodiny, ale tiež nedostatočnú podporu rodičov, ktorí vzdelanie nevnímajú ako hodnotu. Nedostatkom je aj absencia motivácie na učenie, podporovaná zo strany rodičov, ale aj nedostatočná integrácia rómskych žiakov do spoločnosti či traumatizujúci prvý kontakt so školou v dôsledku absencie predškolského vzdelávania.

Dzuríková sa nazdáva, že na úspešnú realizáciu projektu bol kľúčovým výber dobrých mentorov. V každom z troch krajov máme 20 mentorov. „Mentor musí mať aspoň stredoškolské vzdelanie a minimálne dvojročné skúsenosti s prácou s mládežou. Rovnako musí mať znalosť materinského jazyka žiaka," vysvetlila.

Každý mentor poskytuje mentorskú podporu v jednom mesiaci trom rómskym žiakom, ktorí žijú v niektorej z oprávnených obcí. Každému žiakovi sa mentor venuje najmenej osem hodín mesačne minimálne počas dvoch stretnutí.

Projekty podporené Ministerstvom vnútra SR v rámci operačného programu Ľudské zdroje budú v troch krajoch realizovať do roku 2021.

Už ste čítali?

Peter Nagy: Snažiť sa zapáčiť tínedžerom by bolo trápne. Robím…

Skladba Profesori Indigo mala v skutočnosti už sedem rokov, keď sa z nej zo dňa na deň stal…

Radana má sklerózu multiplex. Keď jej ju diagnostikovali, nevedela…

Ľudia neraz o tomto ochorení nechcú rozprávať. 

Logopedička: Mamička vie správnu reč dieťaťa ovplyvniť už tesne…

Detí, ktoré majú problémy s rečou či artikuláciou, je v…

Uznávaný český pedagóg: Mama je doma kráľovná, nie slúžka. Zariadiť…

Vysokoškolský pedagóg, spíker a lektor Marek Herman pre Dobré…

Sima Martausová: To, že môžem spievať a skladať piesne, vnímam…

Úsmevom pozitívne naladí nejedného človeka a charakterizuje…

Onkogynekológ: Dvesto Sloveniek ročne zomrie úplne zbytočne.…

Chorobe, na ktorú na Slovensku zomiera množstvo žien, sa dá predísť.…

Braňo Mojsej vo vlastnej klinike lieči závislých: Pvým varovným…

Braňo Mojsej sa rozhodol založiť kliniku, v ktorej chce pomáhať závislým…

Fyzioterapeutka: Chrbticu si neničíme len v práci, ale aj v…

Chrbtici neškodíme iba v práci, ale aj v spánku. Fyzioterapeutka…