Analýza ukázala, kto urobil z mafiána Kočnera „úspešného podnikateľa“
Marián Balázs
Marián Balázs

Analýza ukázala, kto urobil z mafiána Kočnera „úspešného podnikateľa“

Legitimizovali bulvárne média celebritizáciou Mariána Kočnera jeho zločinné spôsoby pred verejnosťou?

BRATISLAVA 25. júla - Legitimizovali bulvárne média celebritizáciou Mariána Kočnera jeho zločinné spôsoby pred verejnosťou? Aj o tom v relácii KRIŽOVATKY s Mariánom Balázsom rozprával spisovateľ a vysokoškolský pedagóg Martin Kasarda. Ten je spoluautorom analýzy skúmajúcej vzťah médií k osobe Kočnera.

V analýze sledovali, ako sa k podnikateľovi obvinenému zo závažných zločinov stavali rôzne médiá - tie seriózne vraj boli zdržanlivé a kritické, tie s najväčšou sledovanosťou boli na druhej strane orientované „na také to škandálne, celebritné odhaľovanie ako si žije naša smotánka a ako im je dobre". Analytici sledovali obdobie od roku 2006, keď kandidoval na primátora Bratislavy a začali sa objavovať prvé kauzy, až do roku 2018.

Podľa Kasardu žijeme v mediálnom prostredí, nevieme sa mu vyhnúť a to, čo sa deje v médiách, často vnímame ako absolútne samozrejme, existujúce a prítomné. Ak preto médiá začali hovoriť o zločincoch ako o ľuďoch, ktorí chodia do lepšej spoločnosti, ako je napríklad Ples v opere, a sú zviditeľňovaní, tak to pre ľudí môže znamenať, že je to asi takto normálne. „Máme akosi zafixované, že zločinec je ten, čo sedí v base, nie trebárs v lóži v opere," myslí si Kasarda.

Ako vysvetľuje, „zločinecká" a „bohatá" strana sa niekedy môžu začať prekrývať. To sa vraj stalo aj v prípade Kočnera, ktorý na jednej strane vystupoval ako bulvárna celebrita, pričom na druhej strane seriózne média neustále upozorňovali na to, že je daňový podvodník a kontroverzný podnikateľ, ktorý nemá veci v poriadku.

Problémom je podľa Kasardu aj to, že bulvár niekedy v prípade písania o bohatých nepozerá na morálnu stránku, ale skôr na to, kto im je ochotný poskytnúť o sebe informácie. „V prípade Kočnera mám podozrenie, že on sa tak chcel zviditeľňovať, chcel všetkým naokolo ukázať, aký je on ten, čo sa stýka s tými najdôležitejšími,“ povedal pre Dobré noviny Martin Kasarda a dodal, že svoju pozíciu známeho podnikateľa začal Kočner neskôr využívať na manipulovanie verejného prostredia.

Kasarda vysvetľuje, že v prípade Slovenska je to dané aj tým, že heroizujeme zbojníka Juraja Jánošíka a myslíme si, že je správny prístupkradnúť a stať sa v kolektíve obľúbeným“. Je to vraj ako kód, ktorý je zasiaty v našej kultúre, povestiach a legendách. „Povedomie slovenského národa bolo vždy budované na tom, že my sme tí, ktorých utláčajú a keď sa už dostaneme k niečomu, už sme takí hrdinovia, že sme obišli zákona a pravidlá,“ tvrdí Kasarda.

Ako na nás pôsobí obraz, na čo by si mali novinári dať pozor a aká zmena myslenia musí nastať u mladých novinárov - aj to sa dozviete v priloženom videorozhovore.

Už ste čítali?

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…