Dobré noviny
Slovenská banka rúca stereotypy: Rozhodla sa pre odvážny krok
Lenka Miškolciová
Lenka Miškolciová

Slovenská banka rúca stereotypy: Rozhodla sa pre odvážny krok

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: Pexels

Až 80 % ľudí si oblečenie do práce volí podľa pocitu. Práve sloboda pri výbere oblečenia v zamestnancoch podnecuje pocit pohody a pozitívne ovplyvňuje pracovný výkon.

BRATISLAVA 1. mája - Pri vstupe do banky sme asi automaticky pripravení, že sa stretneme s jedným konkrétnym typom bankára. Muž alebo žena v rovnošate, biele či modrej blúzke alebo košeli a takmer identických nohaviciach a topánkach. Formálny, profesionálny, no niekedy možno až nedostupný. Poštová banka sa však rozhodla pre odvážny krok a predpísané oblečenie sa rozhodla vo svojej centrále zrušiť. Jej zamestnanci sa tak môžu slobodne rozhodnúť o tom, čo si do práce oblečú a čo nie.

Impulzom k tomuto rozhodnutiu bol aj prieskum spoločnosti 2muse, ktorý si dala Poštová banka vypracovať. Práve z jeho výsledkov vyplýva, že takmer dvaja z piatich opýtaných by povinný dress code v ďalšom zamestnaní už nechceli. Najmä ľudia pracujúci vo veľkých firmách (nad 250 zamestnancov) ho považujú za nedôležitý a nemyslia si, že je signálom úspešnosti. Tým, ktorí už pôsobili vo firme s predpísaným biznis oblečením, prekážalo hlavne to, že im v ňom bolo občas teplo alebo zima, cítili sa nekomfortne, čím klesala aj ich produktivita. Ženám zase viac oproti mužom prekážalo, že ich oblečenie stálo peniaze navyše a že vyzeralo rovnako, chýbala im pestrosť.

Až 8 z 10 ľudí uviedlo, že pri výbere oblečenia do práce je pre nich rozhodujúci príjemný pocit.
Až 8 z 10 ľudí uviedlo, že pri výbere oblečenia do práce je pre nich rozhodujúci príjemný pocit. Foto: Pexels

Pre 8 z 10 opýtaných je pri výbere oblečenia rozhodujúci dobrý pocit

Z prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť 2muse na vzorke 508 respondentov začiatkom apríla, vyplýva, že viac ako polovica ľudí vníma striktné pravidlá obliekania v práci negatívne a takmer dve tretiny ľudí si myslia, že by sa mali uvoľniť. Aj pri kúpe bankových či poistných produktov je pre väčšinu opýtaných rozhodujúcejšia kompetentnosť pracovníkov, výhodnosť produktov a prostredie pobočky než to, či ich zamestnanec banky privíta vo formálnom oblečení.

„Zamestnanci vo všeobecnosti vnímajú striktné pravidlá obliekania v práci negatívne a takmer dve tretiny ľudí si myslia, že by sa mali uvoľniť. Pre osem z desiatich opýtaných je pri výbere oblečenia do práce dôležitý príjemný pocit. Viac ako 90 % ľudí chce svoje oblečenie prispôsobiť aktivitám naplánovaným na daný deň. V prípade stretnutí s internými či externými klientmi nemajú problém obliecť si aj biznis oblečenie, ale ak majú deň bez mítingov, zvolili by niečo menej formálne,“ uvádza Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.

Väčšina ľudí tvrdí, že sloboda pri výbere oblečenia do zamestnania v nich podnecuje pocit pohody v práci a pozitívne ovplyvňuje ich výkon. Podobné výsledky priniesli aj prieskumy v zahraničí a vo svete už prevláda trend uvoľňovania zaužívaných pravidiel obliekania.

Väčšina ľudí tvrdí, že sloboda pri výbere oblečenia v nich podnecuje pocit pohody v práci a tým pozitívne vplýva aj na ich výkon.
Väčšina ľudí tvrdí, že sloboda pri výbere oblečenia v nich podnecuje pocit pohody v práci a tým pozitívne vplýva aj na ich výkon. Foto: Pexels

Na vplyv oblečenia na pracovný výkon a zamestnancov sme sa spýtali aj psychologičky Nadi Michalkovej. Povinný dress code má podľa nej svoje výhody, ale aj nevýhody. Zrušenie povinného dress codu by mohlo priniesť viaceré pozitíva najmä v kontexte „sebavyjadrenia“  zamestnanca, keďže pre mnoho ľudí je veľmi dôležité mať svoj vlastný štýl a nepôsobiť stádovite, či uniformne. Uvedené má dopady aj na pracovné prostredie, ktoré sa stáva pestrejším a tým pádom môže viesť ku väčšej miere kreativity a celkovej zvýšenej miery prežívanej slobody u zamestnancov, čo môže pôsobiť pozitívne aj na pracovný výkon,“ tvrdí psychologička.

Ako však hovorí, predpísané oblečenie má aj svoje pozitíva. Napríklad môže napomáhať k ľahšej adaptácií na pracovné prostredie novým zamestnancom (vedia, čo si obliecť, aby nevyčnievali z radov ...), či prispievať ku spájaniu zamestnancov. Dress code vyvoláva pocit, že všetci sme na jednej lodi (bez ohľadu na pozíciu), čo samozrejme môže zvyšovať pracovnú motiváciu a podporovať tímového ducha.  

Dokáže sa povinný dress code odraziť aj do pracovného výkonu?

Ako tvrdí psychologička, predpísané oblečenie môže u množstva ľudí zvyšovať mieru nespokojnosti, ktorá sa spája najmä s obmedzovaním osobnej slobody, či nestotožnením sa s typom oblečenia alebo celkovou nepohodou, ktorá sa spája s nosením konkrétneho typu odevu (napr. uzatvorená obuv v lete ....). „Uvedené sa samozrejme môže odrážať aj na pracovnom výkone/produktivite zamestnancov a ich ochote ku spolupráci. Vo všeobecnosti však možno povedať, že pozitívny/negatívny vplyv dress codu na zamestnanca a jeho pracovný výkon závisí od jeho osobnosti. Napríklad pre liberálnejšie zmýšľajúcich zamestnancov môže mať zrušenie dress codu podstatne pozitívnejší vplyv ako to je pri konzervatívnejších pracovníkoch,“ vysvetlila Michalková.

Poštová banka sa rozhodla uvoľniť pravidlá obliekania

Pre uvoľnenie pravidiel obliekania sa rozhodla aj Poštová banka. Vo svojej centrále zrušila dress code a zamestnancom tak dala voľnosť v obliekaní.Je na nich, či budú aj naďalej chodiť v obleku a v kostýme, alebo si zvolia neformálnejšie oblečenie. Uvoľnením dress codu chceme ukázať, že dobrú banku nerobia len ľudia v biznis oblečení. Naše výsledky nesúvisia s tým, či máme na sebe tričko alebo košeľu s kravatou, ale odzrkadľujú kvalitnú a vytrvalú prácu všetkých zamestnancov,“ vysvetľuje dôvody zrušenia formálneho oblečenia generálny riaditeľ Poštovej banky Andrej Zaťko.

Predpísané oblečenie sa rozhodla zrušiť po výsledkoch prieskumu a po vzore zahraničia aj Poštová banka.
Predpísané oblečenie sa rozhodla zrušiť po výsledkoch prieskumu a po vzore zahraničia aj Poštová banka. Foto: Poštová banka

Tento krok má viac rozmerov – profesionálny, ľudský a ekologický. Zamestnanci môžu chodiť do práce v tom, v čom sa cítia sami sebou - ako sa človek cíti, tak pracuje. Banka zároveň spustila aj zber zbytočného biznis oblečenia, vďaka ktorému všetky nevyužité obleky a kostýmy poslúžia tým, ktorí ich potrebujú viac.

Už ste čítali?