Dobré noviny
Pracovná skupina rezortu dopravy má prispieť k integrácii dopravy
TASR
TASR

Pracovná skupina rezortu dopravy má prispieť k integrácii dopravy

Na snímke minister dopravy a výstavby (MDV) SR Árpád Érsek.
Na snímke minister dopravy a výstavby (MDV) SR Árpád Érsek. — Foto: TASR - Dano Veselský

Medzi partnermi funguje kvalitná spolupráca a spoločne pripravujú základné dokumenty, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou.

Bratislava 8. apríla (TASR) - Na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) SR práve za vedenia ministra Árpáda Érseka (Most-Híd) vznikla pracovná skupina zložená z vyšších územných celkov ako objednávateľov prímestskej dopravy, dopravných integrátorov a odborníkov, odborových zväzov a neziskových organizácií. Pre TASR to v pondelok uviedol rezort dopravy v reakcii na program Spoľahlivá doprava od opozičného hnutia OĽaNO, ktoré prezentovalo snahu zriadiť národnú dopravnú autoritu.

Medzi partnermi funguje podľa ministerstva kvalitná spolupráca a spoločne pripravujú základné dokumenty, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou, ktorá je objednávaná verejnou správou.

"V tejto fáze sme presvedčení, že sa nám podarí vytvoriť dopravnú autoritu bez toho, aby sme museli zriadiť nový úrad, čo by znamenalo ďalšie vynaložené finančné prostriedky," konštatovalo MDV SR. V priebehu tohto roka chce pripraviť národný plán dopravnej obslužnosti, ktorý definuje potreby vo verejnej doprave na Slovensku, odstráni súbehy a definuje kľúčové prestupné uzly aj medzi železničnou a autobusovou dopravou.

V súvislosti s modernizáciou MDV pripomenulo, že železničná doprava dopláca na tzv. staré dlhy, keď sa roky neinvestovalo a neopravovalo. "Aj vďaka európskym zdrojom z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra 2014-2020 smerujú na rozvoj železničnej dopravy, vrátane nákupu nových vlakov, pre Slovensko 1,2 miliardy eur," priblížil rezort situáciu. Ďalšie európske peniaze na modernizáciu železníc, približne 380 miliónov eur, môže Slovensko čerpať z finančného nástroja EÚ CEF (Nástroj na prepojenia Európy). Spolu je to približne 1,6 miliardy eur, ktoré môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc.

Tempo výstavby obmedzuje aj nedostatočný stav prípravy projektov. "Preto súčasné vedenie investovalo veľa času a energie do prípravy nových projektov, aby nový minister dopravy po voľbách mohol okamžite využiť dodatočné zdroje z nového operačného programu alebo zo štátneho rozpočtu na výstavbu nových úsekov," upozornilo MDV s tým, že ak by boli rovnako pripravené projekty aj pri nástupe súčasného vedenia, bolo by tempo výstavby vyššie.

Rezort dopravy robí viaceré úpravy v súťažiach, ktoré by optimalizovali počet odvolaní tak, aby sa znížila strata času, uzavrelo MDV SR.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pri vyššom počte vypravených vlakov a väčšom počte prepravených cestujúcich znižuje meškania vlakov. Zároveň po 8 rokoch dosiahla vyrovnaný hospodársky výsledok. "V roku 2018 sme vypravili dokopy 544.364 vlakov, prepravili sme celkom vyše 73,807 milióna všetkých cestujúcich. Pričom priemerné meškanie vlakov ZSSK v roku 2018 bolo 1,7 minúty," reagoval pre TASR hovorca spoločnosti Tomáš Kováč.

Okrem zriadenia Národnej dopravnej autority chce OĽaNO zlepšiť údržbu vlakov, tratí a pozemných komunikácií, zamedziť predražovaniu nákupov tovarov a služieb.

Už ste čítali?