Prvé folklórne body vyrobila pre dcérku. Okolie Katku presvedčilo, že ich musí začať vyrábať pre všetkých

K folklóru inklinovala už ako dieťa a dodnes je mu verná. Jej kúsky pre najmenších nemajú konkurenciu.
BRATISLAVA 24. marca - Kysučanka Katarína Krkošková je hrdou dvojnásobnou maminou a zakladateľkou značky HOPAHOPA. Vďaka láske k slovenským tradíciám a folklóru, ktorú nadobudla už ako malé dieťa, dnes môžu mamičky svoje ratolesti obliekať do krásnych, kvalitných a poctivých vecičiek. Presne toho sa Katka pri svojej práci drží. No a samozrejme pri tvorení nemôže chýbať láska a nadšenie zo slovenských tradičných motívov.
Na svoje začiatky si mamina veľmi dobre pamätá. Odohralo sa to všetko pred pár rokmi, kedy svetlo sveta uzreli prvé body s folklórnym vzorom. Katka sa pri výšivkách snaží dbať o čo najväčšiu autenticitu a zachovanie toho pravého. Keďže sa jej značka venuje výrobe vecí pre najmenších, kvalita materiálu je na prvom mieste, čo oceňujú aj spokojné mamičky a ich nadšené detičky. Katarína Krkošková v rozhovore pre Dobré noviny prezradila o svojej ceste a nezameniteľných výrobkoch viac.

Katka, prezraďte, ako vznikla značka HOPAHOPA a čo všetko jej zrodeniu predchádzalo? Snívali ste dlhšie o šití vecí pre detičky alebo to život priniesol sám? A prečo spojenie kúskov pre najmenších s naším tradičným folklórom. Ovplyvnila vás módna vlna návratu k folklóru?
Pochádzam zo severného Slovenska, z Kysúc. Ešte ako malé dievčatko ma moji rodičia prihlásili do detského folklórneho súboru. Niekde tam začala moja láska k folklóru a tradíciám. To je niečo, čo vám ostane navždy blízke, hoci sa profesijne vyberiete na akúkoľvek inú dráhu, čo bol aj môj prípad. Momentálne som ale hlavne mama a pred mesiacom nám do rodiny k dcérke pribudlo druhé bábo. Práca išla na čas bokom, čo ale prinieslo veľa novej kreatívnej energie.
Folklórom žijem odkedy si pamätám. Rukami mi prešlo množstvo krojov a taktiež aj moja súkromná zbierka sa krásne rozširuje. Mám v nej aj pár detských kúskov. Keď sa mi narodila dcérka, prvých pár týždňov som ju mala zabalenú v krásnej ručne vyšívanej perinke. Perinka má už skoro 80 rokov a vyšívala ju ešte moja prababka. Z perinky však rýchlo vyrástla, do detského kroja bolo ešte ďaleko, a tak sa zrodil nápad priniesť trochu folklóru aj na oblečenie pre také malinké bábätko.
Moje prvé body teda vznikli cca pred 4 rokmi, kedy ešte ani zďaleka nebola táto folklórna módna vlna na Slovensku. Obdiv mali všade, kde som s dcérkou prišla a hlavne medzi kamarátmi, zväčša folkloristami. Takto sme s malou šli aj na Východnú, kde ma začali oslovovať cudzí ľudia, kde som také zohnala, že také sa im páči, avšak ešte nič podobné nevideli. Dnes je už na trhu veľa podobných výrobkov. Je to na jednej strane dobré, že ľudia sa znova hrdo hlásia k svojim koreňom a našej slovanskej tradícii. Na druhej strane vzniká veľa „kvázifolkóru“, čo prináša aj masovú výrobu lacných produktov s akýmkoľvek vzorom, čo sa síce podobá folklóru, ale nie nášmu. Veľa ľudí nosí tričká, či pije z hrnčeku s poľským či maďarským folklórnym vzorom a ani o tom nevedia.

Ako reagovali vaši najbližší na toto spojenie a myšlienku, že budete šiť oblečenie pre najmenších, avšak trošku inak?
Reakcie boli veľmi milé a pozitívne. Samozrejme, že vždy sa objavia pochybnosti, pretože trh s oblečením je dosť presýtený a vieme, že aj detičky rýchlo rastú a oblečenie nestihnú vynosiť. Moje oblečenie je však odlišné. Všetko je šité zo 100 % bavlny, pretože kvalita je to, na čo dávam najväčší dôraz. Detičky sa musia cítiť pohodlne, oblečenie musí byť vzdušné a hrejivé zároveň.
Keďže sa jedná o vecičky pre deti, výber dodávateľa bol asi náročný?
Pri hľadaní dodávateľa látok som vyskúšala množstvo vzoriek, kým som našla odpovedajúcu kvalitu. Podstatná časť výrobkov je zameraná na deti do cca 1 roka života, preto veľa využívam bielu farbu látky. K deťom biela jednoducho patrí, znázorňuje čistotu a nevinnosť. Síce ľudia sú niekedy k bielej farbe v kombinácii s detičkami skeptickí, ale aj toto má svoj význam. Červené či tmavomodré látky sú chemicky dofarbované a zároveň veľmi náchylné na následné púšťanie farby pri praní. Uprednostňujem preto hlavne dlhotrvácnosť materiálu, kvalitu, ale aj to, aby som podporila slovenských dodávateľov materiálu.
Zároveň som chcela ukázať, že ľudový odev či kroj nie je len minulosť z obrázkov a múzeí, ale aj spôsob, ako sa dá krásne nosiť dnes, v modernom poňatí. Snažím sa, aby oblečenie bolo štýlové a pohodlné zároveň, dalo sa nosiť na každú príležitosť a pritom, aby bolo slovenské. Dnes nie je problém kúpiť oblečenie z inej krajiny, dnes je problém kúpiť kvalitné oblečenie vyrobené celé na Slovensku.

Čo všetko dokážete vyrobiť a čo trvá najdlhšie z celej výroby?
Najdlhšie trvá výroba prvého kúsku. Teda celkový návrh oblečenia, výber a rozloženie motívu a doladenie detailov. Následné šitie už potom ide celkom hladko, aj keď niekedy sa aj tu vyskytnú chybičky ako pri každej ručnej práci.
Dávate si záležať na tom, aby sa vzory na vašich výrobkoch dokonale stotožňovali s originálmi? Podľa čoho si vzory vyberáte a na aké regióny sa zameriavate? Ako dlho trvá, kým sa pre nejaký rozhodnete?
Inšpirácie je veľa a je veľmi ťažké vybrať si z toľkého množstva nádherných slovenských motívov. Tým, že tvorím pre detičky, je to možno ešte troška ťažšie, pretože v minulosti detský odev tvorili len jednoduché ľanové halenky, dokonca aj pre chlapcov. Detský odev nebol na rozdiel od dospelého vôbec zdobený. Vychádzam z tradičných krojových motívov a snažím sa, aby boli znázornené čo najvernejšie.
Motív musí na malom oblečení pekne vyniknúť a zároveň ho nesmie byť príliš veľa. Obľúbených regiónov je preto mnoho. Veď každý kraj nesie iné tradície, iné kroje či výšivky a všetky sú krásne. Do mojej tvorby sú pretavené hlavne vzory z regiónov, ktoré sú mi nejakým spôsobom blízke alebo mám z toho miesta pekné spomienky.

Na čom si najviac potrpíte a čo nemôže chýbať ani na jednom výrobku z vašej dielne? Musí tam byť okrem zručnosti, nápadov aj láska a nadšenie? Ktorý z kúskov je vašou srdcovkou?
Láska a nadšenie je hlavný dôvod, prečo celá moja značka vznikla. Moja srdcovka je zároveň môj úplne prvý kúsok, zdobený detvianskym motívom. Tento motív pochádza z pôvodnej mužskej košele. Body s čiapočkou bola prvotina vymyslená pôvodne iba pre moju dcéru. Chodili sme tak oblečené von a maminy sa pýtali, odkiaľ to mam, kde si to môžu kúpiť. A takto postupne vznikali aj iné produkty, sukničky, novorodenecké setíky či folklórne dupačky. Sú to všetko také milé vecičky, ktoré vyzerajú na detičkách pekne, s využitím tradičných motívov a pritom veľmi moderne.

Ktoré z výrobkov vašej značky sú medzi zákazníkmi najobľúbenejšie?
Body či dupačky zaujali aj budúce mamičky ako krásny a originálny spôsob oznámenia veľkej novinky o bábätku rodine a známym. Novorodenecké sety sa tešia obľube ako oblečenie do pôrodnice či darček na krstiny. A väčšie veci zase hrdo nosia detičky, ktorých rodina či známi žijú v zahraničí a takto sa hlásia k domovine. Vždy ma poteší spätná väzba od zákazníkov, kde všade už moje oblečenie videli na detičkách, prípadne aj sami ich niekomu darovali.
Koľko noviniek tak za rok dokážete vyprodukovať a na čo sa môžeme tešiť v roku 2019?
Nerátala by som to na počty nových vecičiek. Moja tvorba nie je zameraná na kvantitu, skôr mi musí niečo pekné napadnúť a treba si nájsť čas to zrealizovať. Nápadov je veľa. Momentálne pracujem na tom, aby sa aj maminy mohli pekne zladiť so svojimi detičkami. V týchto dňoch intenzívne pracujem na tom, aby sa moja práca dostala viac do povedomia zákazníkov aj pomocou iných sociálnych sietí či trhov. Prvoradé však je, aby sme boli všetci zdraví. To potom prináša šťastnú a spokojnú mamu, ktorá môže popri detičkách tvoriť.
