Petrák: Učitelia by mali byť odmeňovaní na základe kvality práce
Ministerka školstva Lubyová (nominantka SNS) zdôrazňuje potrebu merateľných indikátorov kvality práce. Poslanec SaS Gröhling si myslí, že by sa mohlo upustiť od systému kreditových príplatkov.
Bratislava 21. marca (TASR) - Ministerstvo školstva by mohlo v krátkom čase predložiť na diskusiu nový model odmeňovania učiteľov tak, aby boli odmeňovaní za ich pedagogickú prácu a nie na základe ich veku a absolvovaných školení. Myslí si to predseda parlamentného školského výboru Ľubomír Petrák (Smer-SD).
"Mám ten názor, že by bolo dobré prejsť od prideľovania finančných prostriedkov na základe veku a absolvovaných školení k odmeňovaniu podľa toho, aká je kvalita pedagogickej práce," povedal Petrák v diskusii k novele zákona o pedagogických zamestnancoch, ktorá má postupne zrušiť súčasný kreditový príplatok a nahradiť ho príplatkom za profesijný rozvoj.
Ministerka školstva Martina Lubyová (nominantka SNS) hovorí, že by bola za odmeňovanie na základe kvality pedagogickej práce, ale zdôrazňuje potrebu merateľných indikátorov tejto kvality. "Odmeňovanie na základe kvality. Nedá sa s tým nesúhlasiť. Je to ale záležitosť merania. Ako odmeriate, čo ten učiteľ dal žiakovi," povedala poslancom Lubyová.
Aj poslanec SaS Branislav Gröhling si myslí, že by sa mohlo upustiť od systému kreditových príplatkov. "Je tu otázka, či už neupustiť od kreditového príplatku a nepretaviť ho už rovno do platu pedagógov," poznamenal. Návrh zákona o pedagogických zamestnancoch z dielne ministerstva nepovažuje za dobrý, chce, aby ho rezort opäť stiahol a dal do medzirezortného pripomienkového konania.
Gröhling sa pýta, čo ministerstvo plánuje robiť s kvalitou vzdelávania. Lebo ak ho má zabezpečovať opäť Metodicko-pedagogické centrum, tak to nie je podľa Gröhlinga dobré riešenie, lebo toto centrum ho zabezpečuje už teraz a nerobí to dobre. Veronika Remišová z OĽaNO ocenila, že sa ministerstvo pustilo do tejto témy. Poukazuje však na to, že jeden "nie funkčný systém" sa ide nahradiť iným, ktorý ale neslúži cieľom, "ktoré chceme vo vzdelávaní dosiahnuť".
Opozícia kritizovala aj spôsob, akým ministerka Lubyová predkladá novelu. Vyčíta jej, že nie je dobre pripravená a prišlo k nej veľa pozmeňujúcich návrhov. "Veľa pozmeňujúcich návrhov súvisí s komplexnosťou tejto úpravy," reagovala Lubyová. Eva Smolíková z SNS si na rozdiel od opozície nemyslí, že treba zákon stiahnuť a prerobiť.
Ministerka Lubyová zdôraznila, že súčasný systém s kreditovým príplatkom bol kritizovaný a mal pomôcť učiteľom mať vyššie platy. Zdôraznila, že v súčasnosti však dochádza k zvýšeniam platov učiteľov a nie je nevyhnutný príplatok na zakrývanie nezvyšovania platov.
Jozef Turčány zo Združenia miest a obcí Slovenska upozornil na to, že zmena zákona negarantuje zvyšovanie kvality. Návrh a spôsob jeho prijímania kritizuje aj šéf Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman. Šéf školských odborárov Pavel Ondek zdôraznil, že pri zákone nehrozí zníženie platov učiteľov. "Kto bude na sebe pracovať, príplatok dostane," podotkol. Zákon podľa neho síce nie je 100-percentný, ale pripomienky odborov v ňom sú zapracované, a požiadal poslancov o jeho schválenie.
Ministerka vyzdvihla, že zákon, ktorý má postupne zrušiť súčasný kreditový príplatok a nahradiť ho príplatkom za profesijný rozvoj, je komplexná reforma. "Má poskytnúť zvýšenú ochranu pedagogických pracovníkov, zvýšiť profesionalizáciu ich činnosti, zvýšiť kvalitu vzdelávacieho procesu," povedala. Novela prináša podľa jej slov aj morálne oceňovanie a vekové obmedzenie pracovnej činnosti. Systém profesijného vzdelávania bude podľa Lubyovej viac prispôsobený učiteľom aj potrebám školy.