Dobré noviny
Britské firmy skúšajú 4-dňový pracovný týždeň. Zamestnanci sú nadšení, takéto má pre nich výhody
Petronela Svečnjaková
Petronela Svečnjaková

Britské firmy skúšajú 4-dňový pracovný týždeň. Zamestnanci sú nadšení, takéto má pre nich výhody

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. — Foto: Pixabay.com

Zamestnanci si pochvaľujú najmä viac času na rodinu a záľuby.

LONDÝN 18. marca - Mnohí ľudia, ktorí pracujú od pondelka do piatka a sobota s nedeľou sú pre nich vytúženými dňami voľna tvrdia, že dva dni sú na regeneráciu a vlastné aktivity nepostačujúce. Niektorí zamestnávatelia vo svete preto testujú 4-dňový pracovný týždeň.

Ľudia majú viac energie a sú produktívnejší

Skrátený pracovný týždeň, za ktorý zamestnanci dostávajú rovnakú mzdu, sa rozhodlo vyskúšať viacero firiem vo Veľkej Británii. Na reakcie sa zamestnancov, ako aj ich nadriadených, pýtal britský denník The Guardian. Zistil, že ľuďom to takto vyhovuje. Išlo o firmy pôsobiace v rôznych oblastiach - v osvetľovaní, výrobe spodnej bielizne či architektúre. Zamestnanci týchto spoločností si po experimente pochvaľovali najmä viac času na rodinu a záľuby.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Foto: Pexels.com

Bolo to skvelých 6 týždňov s dlhým víkendom. Dva dni zo siedmich sú tak akurát, aby ste sa zotavili z týždňa plného stresu. Tri sú dosť na odpočinok a ešte k tomu máte extra čas na ďalšie veci. Skoro akoby práca prerušovala víkend, než naopak,“ povedal pre The Guardian konzultant Neil Knowles. Tím 10 ľudí, ktorý Knowles vedie, s testom začal v januári.

Zamestnanci, ktorí si vyskúšali 4-dňový pracovný týždeň, voľný čas vyplnili stretnutiami s rodinou a priateľmi, športom či dobrovoľníctvom. Manažéri ocenili, že sa u nich zlepšila morálka, mali viac energie a boli produktívnejší. Výsledky tohto britského experimentu potvrdil na tohtoročnom Svetovom ekonomickom fóre aj Adam Grant, profesor psychológie z Wharton School v Pensylvánii: „Ak skrátite pracovnú dobu, ľudia sa dokážu lepšie sústrediť na svoju prácu a na to, čo robia. V konečnom dôsledku docielia to isté, no často s oveľa vyššou kvalitou a kreativitou. Rovnako tak sú oveľa lojálnejší voči spoločnostiam, ktoré sú ochotné im poskytnúť viac času pre súkromný život“.

Už ste čítali?