Na Baťovom kanáli môže v zime premávať iba loď Noe
TASR
TASR

Na Baťovom kanáli môže v zime premávať iba loď Noe

Realizovaná myšlienka podnikateľov Tomáša a Jana Antonína Baťovcov bola využívaná do roku 1948, potom kanál zarastal a chátral.

Na snímke lode na Baťovom kanáli v skalickom prístave počas otvorenia 12. letnej plavebnej sezóny. Skalica, 1. mája 2018 — Foto: TASR - Martin Palkovič

Bratislava/Vnorovy 10. februára (TASR) – Baťov kanál je veľkolepé vodohospodárske dielo z čias Československa vybudované na priemyselné účely. Na 55-kilometrovej vodnej trase siaha od moravských Otrokovíc po slovenskú Skalicu. Prevažná časť vedie po zregulovanej rieke Morava, tretina úseku je vykopaný umelý kanál.

Realizovaná myšlienka podnikateľov Tomáša a Jana Antonína Baťovcov bola využívaná do roku 1948, potom kanál zarastal a chátral. Po rozsiahlej etapovitej obnove (2002-2017) si vlani vodohospodári pripomenuli 80. výročie vzniku diela, z ktorého sa stala významná vodná turistická atrakcia. Na úsekoch sú po celej dĺžke prístavy s požičovňami plavidiel od jednomiestnych lodičiek cez skupinové hausbóty až po veľké lode či motorové člny. Všetky sa plavia od mája do septembra.

Podľa Jany Lenhartovej z informačnej agentúry Luhanka v Luhačoviciach jedine loď Noe môže premávať aj v zime, čiže od októbra do konca apríla. Zaslúžila sa o to manželská dvojica Jana a Jan Šulcovci, ktorí ju dali špeciálne vyrobiť na zimnú premávku. Má termo okná, je vykurovaná a jej domovský prístav sa volá Vnorovy. Tam je aj križovatka Baťovho kanála s riekou Morava a plavebná komora, ktorá slúži na vyrovnanie výškového rozdielu vodných hladín.

"V komore je 20-minútový cyklus striedania protismerných lodí. Na našom úseku máme aj rovnobežnú časť kanála s riekou Morava, kde sa dajú lode otáčať. Tam voľakedy po brehu ťahali kone lodný náklad uhlia. Je to aj raj pre rybárov, vlani v júni tam ulovili rekordného sumca s dĺžkou 1,85 metra. Na lodi Noe sme už mali svadbu aj omšu," prezradila Jana Šulcová.

"Prístavy majú v ponuke asi 100 hausbótov, lodičiek a veľkých lodí. Tie najväčšie sú štyri: Noe, Morava, Hollandia, Danaj. Prístaviska sú Petrov, Strážnice, Veselí nad Moravou, Uherský Ostroh, Staré Mesto, Spytihněv, Napajedla a iné. Plavidlá premávajú prevažne na jednotlivých úsekoch, ale sú výnimky, že loď sa môže premiestniť na ďalšie časti kanála. Je obľúbený hausbót, ktorého požičanie na týždeň stojí 20.000 korún," uviedla pre TASR Jana Lenhartová.

Už ste čítali?

Šéfka Profesie: Radšej nemať žiadny titul ako nekvalitnú vysokú…

Ivana Molnárová pôsobí v Profesii už 18 rokov, posledných…

Kristína Kövešová: O pedofiloch mi píšu deti, ktorým sa to deje,…

Rozhodla sa svetu pomáhať a svojimi reportážami odhaľuje realitu, ktorá…

Odborník na vzťahy: Muž potrebuje nájsť svoje miesto vo svete.…

Fungujúci vzťah je snom mnohých z nás. Dá sa ho vybudovať aj v…

Mladého Dubničana k sebe volajú televízie z celého sveta. Ovláda…

Zabudnite na spôsob, ktorým televízie doteraz šírili svoje…

Košičanka vyrába parfumy, za ktorými sa idú v Paríži potrhať,…

Voňavky, ktoré sa vyrábajú v laboratóriu na východe Slovenska,…

Profesionálna dohadzovačka: Tragédiou dneška je, že ľudia si…

Profesionálna dohadzovačka pre Dobré noviny prezradila nielen dôvod, prečo…

Slovenskí muži nie sú galantní a ženy nevedia, kto je pravá…

Zisťovali sme za vás, ako sa v spoločnosti vhodne správať a s čím majú…

Uznávaný český pedagóg: Materské školy nevznikli pre potreby…

Špeciálny pedagóg Jiří Halda tvrdí, že materské…