Dobré noviny
Psychologička: Rodičia by mali prijať, že všetci nemôžu byť jednotkári
Dobré noviny
Dobré noviny

Psychologička: Rodičia by mali prijať, že všetci nemôžu byť jednotkári

Ilustračná foto
Ilustračná foto — Foto: Koláž DN

Nie všetci majú na samé jednotky. Rodičia, uvedomte si, že vaše deti môžu mať kvôli vysvedčeniu obrovský strach.

BRATISLAVA 31. januára - Ak má žiak dosiahnuť pred polročným vysvedčením dobré výsledky, nesmie byť vystresovaný z tlaku a očakávaní svojich rodičov. Podľa psychologičky Denisy Maderovej je dôležité, aby rodičia akceptovali reálne možnosti a schopnosti svojho dieťaťa. Podľa jej slov je potrebné prijať aj fakt, že všetci žiaci nemôžu byť čistí jednotkári, a že sú predmety, v ktorých ich dieťa nebude vynikať.

Na druhej strane by však rodičia podľa psychologičky nemali situáciu zľahčovať vyhláseniami o tom, že známky nie sú dôležité. Inak si to môže školák vysvetliť tak, že sa vlastne nič nedeje, a že sa ani v budúcnosti nemusí usilovať mať dobré výsledky,“ uviedla pre Maderová.

Foto: TASR - Radovan Stoklasa

Ako zareagovať na zlé vysvedčenie?

K trestu za zlé vysvedčenie kedykoľvek v minulosti sa priznalo šesť percent respondentov. Najčastejšie rodičia svoje deti ústne pokarhajú. Medzi najviac využívané formy trestu patria zákazy používania počítača, mobilu, sledovania TV a vychádzky s kamarátmi. „Určite však nie je vhodné kričať či dieťa biť alebo iným spôsobom ho trestať,“ varuje psychologička Paulína Bartková zo Základnej školy Nevädzovej 2 v Bratislave. Podľa nej je dôležité zachovať chladnú hlavu. Aj keď chápem, že niekedy je to veľmi ťažké. Vždy treba zvážiť, prečo sa nám dieťa zhoršilo,“ vysvetlila Bartková.

Každý rodič by sa mal predovšetkým pozrieť na všetky okolnosti: či sa dieťa skutočne snaží v rámci svojich možností, nežiadať od dieťaťa čisté jednotky (veď, život nie je len o známkach) a tiež zvážiť, či sa v živote dieťaťa nediali vážne životné udalosti (rozvod, úmrtie blízkej osoby...), ktoré mohli v určitom období polroka ovplyvniť jeho známky na vysvedčení.

Foto: TASR - Radovan Stoklasa

Dôležité sú návyky

K tomu, aby sa vaše dieťa zlepšilo a prinieslo uspokojivejšie hodnotenie, môžete prispieť aj vy. Kým v nižšom veku má veľmi pozitívny účinok slovná pochvala, motivovať deti od 11 do 16 rokov je náročnejšie. S obdobím dospievania sa totiž spája nižšia chuť do učenia. Všetko sa to odvíja od návykov, ktoré deti získavajú, keď sú malé. Na dobrý systém a pravidelný režim (príprava na vyučovanie, hranie sa...) treba „nabehnúť“ hneď v prvej triede a potom to aj neskôr ide ľahšie,“ hovorí zo skúseností Bartková.

Bludný kruh odmeňovania

Viac rodičov uprednostňuje darček pred spoločným zážitkom. Najčastejšie kupované darčeky sú sladkosti a knihy. Medzi najobľúbenejšie zážitkové odmeny patrí výlet s rodinou, návšteva cukrárne alebo spoločný obed v reštaurácii.

Bartková však obdarúvanie nepovažuje za dobrý nápad. Aj keď chápem rodičov, že vždy je za odmeňovaním za dobré známky ten najlepší úmysel. Ale práve v tom období dospievania sa môžu vďaka tomuto nápadu dostať do začarovaného kruhu, keď sa dieťa učí predovšetkým kvôli odmenám,“ objasňuje psychologička. Podľa nej totiž vzniká ďalší problém, ako sa dostať z tohto kruhu von a naučiť dieťa, že sa učí predovšetkým kvôli sebe a svojmu budúcemu zamestnaniu. Myslím si, že skutočne tá slovná pochvala môže byť dostatočnou odmenou,“ konštatuje psychologička Bartková.

Foto: TASR - Roman Hanc

Správna motivácia je dôležitá

Každý rodič by si mal v prvom rade uvedomiť, že ak dieťa prinesie zo školy zlú známku, svet sa nezrúti. Dokonalosť predsa neexistuje, tak ju nehľadajte vo svojom dieťati. Veď možno ani vy ste nemali vždy len čisté jednotky. Je dôležité motivovať ho, povzbudzovať k dobrému výkonu, pretože nie každé dieťa je na matematiku, slovenčinu či angličtinu. Môže byť skvelé v maľovaní, športe alebo inej činnosti. Určite je v tom vašom dieťati niečo, na čo môžete byť ako rodičia veľmi hrdí.

Už ste čítali?