Dobré noviny
Projekt Filiálka v Bratislave ešte nie je pochovaný
SITA
SITA

Projekt Filiálka v Bratislave ešte nie je pochovaný

Sieť TEN-T 17 vypadla z priorít Ministerstva dopravy a regionálneho rozvoja na programovacie obdobie 2014-2020.

BRATISLAVA 6. augusta - Pozastavený projekt vybudovania podzemnej železničnej trate v Bratislave medzi stanicou Predmestie a novou stanicou Filiálka pri Trnavskom mýte nie je podľa ministerstva dopravy ešte pochovaný.

Pre nové programové obdobie eurofondov 2014 až 2020 rezort pripravuje technicky a ekonomicky vhodný náhradný projekt regionálnej stanice pre prímestskú vlakovú dopravu.

Stanice by mali mať kratšie nástupištia umiestnené v menšej hĺbke pod povrchom a najmä bližšie k nadväzujúcim zastávkam MHD.

Takýto projekt podľa ministerstva dopravy bude následne posudzovaný z pohľadu vhodnosti financovania zo zdrojov Európskej únie v nasledujúcom sedemročnom období.

"Chceme zdôrazniť, že ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vníma akútnu potrebu riešenia dopravnej situácie v Bratislave aj prostredníctvom zlepšovania železničnej infraštruktúry pre podporu budovania integrovaného dopravného systému. Projekt novej regionálnej stanice v tejto lokalite je zahrnutý aj v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020," informoval v utorok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

Bez TEN-T 17 je ohrozený aj regionálny rozvoj, tvrdí Frešo

Podľa predsedu SDKÚ-DS a predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Pavla Freša nastala situácia, ktorej sa obával.

To, že projekt TEN-T 17 vypadol zo strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 totiž môže znamenať pre Bratislavský kraj viacero komplikácií.

Neznamená to iba, že Bratislava vypadne z medzinárodného prepojenia Paríž - Viedeň - Budapešť, ale ohrozuje to aj regionálny rozvoj a Filiálku samotnú.

Bratislava-Filiálka mala byť pritom podľa Freša hlavovou stanicou, na ktorú sa mali napájať trate z viacerých smerov, od Dunajskej Stredy, Malaciek, Trnavy, ale aj rakúskeho Kitsee.

Ohrozené teda nie je len medzinárodné spojenie, ale aj koncepcia regionálneho rozvoja v Bratislavskom kraji. Podľa Freša sa kraj snažil o túto trať najmä preto, lebo koľajová doprava je jediná možnosť bezkolízneho spôsobu dopravy v Bratislave.

"Chceli sme existujúce koľaje využiť, prípadne rozšíriť práve s napojením na Filiálku," povedal Frešo a doplnil, že ak spojenie z Paríža do Budapešti nepôjde cez Bratislavu, nemôžme sa ani uchádzať o európske peniaze. Význam stanice Bratislava-Filiálka je najmä v dobrej dopravnej polohe a podľa Freša treba mať vlakovú stanicu bližšie k centru.

Práve poloha pri Trnavskom Mýte je veľmi výhodná, keďže sa tu zbieha doprava z viacerých mestských častí. Na záver Frešo dodal, že rozvoj koľajovej dopravy je aj v súlade s európskymi smernicami, ktoré počítajú s tým, že individuálnu dopravu postupne nahradí koľajová.

TEN-T vraj Bratislavu neobíde

Ministerstvo dopravy tvrdí, že sieť TEN-T (Transeurópska dopravná sieť) Bratislavu neobíde.

"Z revízie trasovania koridorov TEN-T medzi Viedňou a Bratislavou a v samotnom uzle Bratislava, ktorú zadefinovala Európska komisia na jar 2012, však vyplýva, že prepojenie cez stanicu Filiálka nie je súčasťou tzv. core (základnej) siete TEN-T," uviedol Kóňa.

A preto je z pohľadu rozvoja železničnej siete koridorov TEN-T tento projekt "prepojenie koridorov" irelevantný.

Minister dopravy Ján Počiatek stopol prípravu projektu Filiálka vlani v októbri na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava. "Projekt Filiálka bol vyňatý z financovania v aktuálne končiacom programovom období eurofondov pre nepripravenosť, v akej projekt zanechal bývalý minister Ján Figeľ. Minister Ján Počiatek urobil toto vážne rozhodnutie na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava," pripomenul Kóňa.

Štúdia bola podmienkou Európskej komisie a jej technického poradného orgánu Jaspers. Štúdia neodporučila projekt v podobe, v akej bol pôvodne navrhnutý, z ekonomických a technických dôvodov. "Bolo teda jasné, že Brusel by nám túto stavbu nikdy nepreplatil," dodal hovorca. Z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená železničná trať zo stanice Filiálka do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Rezort má náhradné projekty

Železnice Slovenskej republiky následne vlani zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Zároveň zastavili príslušný tender na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu. Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári 2012, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH).

Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali vlani 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo oproti odhadovaným nákladom bolo 64 %.

Namiesto projektu Filiálka pripravil rezort dopravy náhradné projekty. Ide o dodanie nových prímestských a regionálnych vlakov pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., výstavbu električkovej trate v Bratislave do Petržalky, vrátane rekonštrukcie Starého mosta, nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, nových trolejbusov v Bratislave, ako aj modernizáciu električkových tratí v oboch mestách.

Už ste čítali?