Toto mesto nadobro končí s papierovými lístkami na MHD. Nový spôsob šetrí peniaze aj prírodu
Kristián Plaštiak
Kristián Plaštiak

Toto mesto nadobro končí s papierovými lístkami na MHD. Nový spôsob šetrí peniaze aj prírodu

Ostrava je tretím najväčším mestom v Českej republike.

Ilustračné foto — Foto: TASR/Marko Erd

OSTRAVA 22. januára - V pondelok (21.1.) vrchní predstavitelia Dopravného podniku Ostrava oznámili, že sa rozhodli zrušiť používanie papierových jazdných lístkov. Namiesto nich zavedú - či skôr podporia - nový spôsob, ktorým ušetria milióny korún ročne.

Papier v nevýhode

„Iba v decembri 2018 si cestujúci v sieti ostravského dopravného podniku „pípli“ kartou takmer 471-tisíckrát za viac ako 8,1 milióna korún,“ informoval generálny riaditeľ DPO Daniel Morys portál Novinky.cz. „Bolo to po prvý raz od spustenia elektronických platieb vo vozidlách DPO, kedy elektronické jazdné lístky prekročili počet i objem tých papierových.“ Ďalší rast sa očakáva aj v tomto roku.

„Bol to prelomový koniec roku,“ dodáva Morys.

Dorazí podobný systém aj na Slovensko?
Dorazí podobný systém aj na Slovensko? Foto: TASR/Milan Kapusta

Čísla hovoria jasne, každý rok sa počet cestujúcich s platobnou kartou takmer zdvojnásobí. Za druhý polrok 2016 podnik zaevidoval pol milióna platieb a v súčasnosti sú na troch miliónoch osemsto tisícoch za rok 2018. Práve preto sa podnik rozhodol, že papierové jazdné lístky prestane používať už do konca roku 2019. „Možnosť zaplatiť hotovosťou však úplne nezmizne, pretože papierový jazdný lístok vystrieda nová, takzvaný kreditný lístok,“ upozorňuje hovorkyňa dopravného podniku Karolína Rycková.

Nápad by mohli napodobniť aj iné mestá, nielen české
Nápad by mohli napodobniť aj iné mestá, nielen české Foto: Wikimedia CC

Zakúpenie si kreditného lístka bude možné od septembra, a to na všetkých ostravských hlavných zastávkach. „Tlačenie, predaj a údržba celého systému papierových jazdných lístkov nás stojí približne 20 miliónov korún ročne (780-tisíc €). Náklady na kreditné lístky odhadujeme v zopár miliónoch. Znamená to, že celková úspora dopravného podniku bude 15 miliónov korún ročne, čo je napríklad viac než jeden nový elektrobus,“ dodáva Morys.

Už ste čítali?

Už 8 mesiacov nebol mladík v obchode. Všetko potrebné si dopestuje…

Mladý muž neuteká do obchodu, aby si urobil zásoby – vďaka svojej…

Cestovateľ Tomáš: Naozaj dávate rodičov do starobinca? Pýtali…

Cestovateľ Tomáš Benedik z východného Slovenska má veľa…

Rómka Dominika študuje v Anglicku na prestížnej univerzite:…

Rodičia ju už od detstva podporovali v štúdiu. Dnes je druháčkou na University…

Najradostnejší kvetinár v Bratislave. Patrik s Downovým syndrómom…

Lekári Danku a jej manžela presviedčali, aby dali syna s Downovým syndrómom…

Keď začal Milan maľovať, svoj pôvod tajil, lebo sa bál reakcií…

Keď odhalil svoje meno a pôvod, v priebehu jedného večera stratil na…

Rasťo navštívil Severnú Kóreu: Hoci je to najkrutejší režim,…

Ľudia majú svojich diktátorov za bohov, ženy si môžu vybrať z 18 účesov,…

Lucie pečie hotové majstrovské diela: Na začiatku som bojovala,…

Je mladá, krásna a úspešná. Na konte má viacero…

Jej mladšia dcéra vyhrala MasterChef, staršia má detskú mozgovú…

Zdravotný stav Paulínky denne núti jej rodičov riešiť inkontinenciu,…