Dobré noviny
Toto mesto nadobro končí s papierovými lístkami na MHD. Nový spôsob šetrí peniaze aj prírodu
Kristián Plaštiak
Kristián Plaštiak

Toto mesto nadobro končí s papierovými lístkami na MHD. Nový spôsob šetrí peniaze aj prírodu

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: TASR/Marko Erd

Ostrava je tretím najväčším mestom v Českej republike.

OSTRAVA 22. januára - V pondelok (21.1.) vrchní predstavitelia Dopravného podniku Ostrava oznámili, že sa rozhodli zrušiť používanie papierových jazdných lístkov. Namiesto nich zavedú - či skôr podporia - nový spôsob, ktorým ušetria milióny korún ročne.

Papier v nevýhode

„Iba v decembri 2018 si cestujúci v sieti ostravského dopravného podniku „pípli“ kartou takmer 471-tisíckrát za viac ako 8,1 milióna korún,“ informoval generálny riaditeľ DPO Daniel Morys portál Novinky.cz. „Bolo to po prvý raz od spustenia elektronických platieb vo vozidlách DPO, kedy elektronické jazdné lístky prekročili počet i objem tých papierových.“ Ďalší rast sa očakáva aj v tomto roku.

„Bol to prelomový koniec roku,“ dodáva Morys.

Dorazí podobný systém aj na Slovensko?
Dorazí podobný systém aj na Slovensko? Foto: TASR/Milan Kapusta

Čísla hovoria jasne, každý rok sa počet cestujúcich s platobnou kartou takmer zdvojnásobí. Za druhý polrok 2016 podnik zaevidoval pol milióna platieb a v súčasnosti sú na troch miliónoch osemsto tisícoch za rok 2018. Práve preto sa podnik rozhodol, že papierové jazdné lístky prestane používať už do konca roku 2019. „Možnosť zaplatiť hotovosťou však úplne nezmizne, pretože papierový jazdný lístok vystrieda nová, takzvaný kreditný lístok,“ upozorňuje hovorkyňa dopravného podniku Karolína Rycková.

Nápad by mohli napodobniť aj iné mestá, nielen české
Nápad by mohli napodobniť aj iné mestá, nielen české Foto: Wikimedia CC

Zakúpenie si kreditného lístka bude možné od septembra, a to na všetkých ostravských hlavných zastávkach. „Tlačenie, predaj a údržba celého systému papierových jazdných lístkov nás stojí približne 20 miliónov korún ročne (780-tisíc €). Náklady na kreditné lístky odhadujeme v zopár miliónoch. Znamená to, že celková úspora dopravného podniku bude 15 miliónov korún ročne, čo je napríklad viac než jeden nový elektrobus,“ dodáva Morys.

Už ste čítali?