Dobré noviny
Supermarket prestal používať plasty a predaje mu stúpli o 300 percent
Petronela Svečnjaková
Petronela Svečnjaková

Supermarket prestal používať plasty a predaje mu stúpli o 300 percent

Koláž DN.
Koláž DN. — Foto: Pexels.com, AP/Mark Baker

Nové opatrenie na Novom Zélande sa volá „food in the nude“, v preklade doslova „holé jedlo“.

WELLINGTON 21. januára - Nový Zéland patrí medzi krajiny, ktoré idú príkladom v boji proti plastovému odpadu.

Balenie zeleniny a ovocia do plastov je minulosťou

Novozélandský obchodný reťazec New World radikálne obmedzuje plastový odpad. V niektorých jeho prevádzkach začali zeleninu a ovocie ponúkať bez plastového obalu, a výsledky spoločnosť ohromili. Predaj niektorých druhov zeleniny a ovocia totiž stúpol o 300 percent.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Foto: Pexels.com

Náš tovar monitorujeme rok čo rok a odkedy sme zeleninu a ovocie prestali ponúkať zabalené v plaste, všimli sme si, že záujem napríklad o jarnú cibuľku sa zvýšil o 300 percent. Mohli to zapríčiniť aj iné faktory, ale niečo podobné sa stalo aj s inými druhmi zeleniny, reďkovkami alebo bielymi repami,“ povedal pre portál Nzherald.co.nz manažér obchodu v meste Christchurch Nigel Bond.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Foto: Pexels.com

Bond priznal, že nové opatrenie, ktoré nazvali holé jedlo (food in the nude), sa nemuselo stretnúť s pochopením zákazníkov, ale tí vôňu čerstvej zeleniny a ovocia, ktorá sa teraz šíri predajňami, oceňujú. Niektoré druhy ovocia a zeleniny, napríklad lesné plody, hrozno či paradajky, sa stále predávajú v plastových obaloch, všetky sa však dajú recyklovať. Reťazec New World tiež zavádza novú výzvu - nakupujúcich motivuje k tomu, aby si z domu priniesli vlastné obaly na mäso a morské plody.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Foto: Pexels.com

Iniciatíva reťazca New Wolrd je ďalšou súčasťou boja proti plastovému odpadu. Na Novom Zélande totiž ročne končí na skládkach 252 000 ton plastov a veľké množstvo sa dostáva do kanálov a neskôr aj do mora. Potravinové reťazce v krajine už podpísali deklaráciu, ktorá ich do roku 2025 zaväzuje výrobky vlastných značiek baliť do 100 % recyklovateľných a kompostovateľných obalov.

Už ste čítali?