Českom sa šíri fantastický trend, ktorý spája vnúčatá so starými rodičmi. Stačí vziať babku na kávu
Keď sa prehĺbia vzťahy medzi vnúčatami a starými rodičmi, je to prospešné pre obe strany.
PRAHA 20. januára - Jedným z najväčších negatív dnešnej uponáhľanej doby je, že sa vytráca priamy kontakt medzi ľuďmi. Nemáme čas stretnúť sa s priateľmi ani s vlastnou rodinou. Starých rodičov umiestňujeme do domovov dôchodcov a navštevujeme ich len raz za čas.
S babkou na káve, s dedom na pive
Keď si partia mladých ľudí z Česka uvedomila, že svoje babky a dedkov už takmer nevídajú, rozhodli sa to zmeniť. Na sociálnych sieťach, ktoré inak odcudzenie medzi ľuďmi prehlbujú, založili iniciatívu #kafesbabi a #pivosdědou, v rámci ktorej sa so starými rodičmi, nielen vlastnými, pravidelne stretávajú v kaviarni či v pohostinstve. Zakladatelia projektu tak chcú prepojiť dve generácie, ktoré si podľa ich slov rozhodne majú čo dať. O iniciatíve #kafesbabi a #pivosdědou sme sa rozprávali s jedným z jej autorov Kristiánom Kopřivíkom.
O čom je projekt #kafesbabi a #pivosdědou, čo je jeho cieľom?
Myšlienkou je snaha podporiť mladých ľudí, aby si občas urobili voľno a vyrazili niekam so starými rodičmi. Môže to byť koláčik a káva v obľúbenej kaviarni, pivo a utopenec alebo nejaký zaujímavý film či koncert, ktorý by ste so svojimi - alebo aj cudzími - starými rodičmi chceli vidieť. Snažíme sa o prepojenie týchto dvoch generácií, pretože si myslíme, že si navzájom majú čo dať. Vďaka nám sa babka či dedko môžu dostať do podnikov, kam by bežne nešli, a my sa zasa z prvej ruky dozvieme množstvo vecí, ktoré inak poznáme iba z kníh, starých filmov a hodín dejepisu. Je to obojstranný benefit.
Ako vznikol nápad vytvoriť takúto iniciatívu?
Celé to vzniklo asi pred rokom, keď som si spolu s mojimi sestrami uvedomil, že sa s našou babkou takmer vôbec nevídame a že by sme s ňou chceli tráviť viac času. Dohodli sme sa, že sa s ňou budeme stretávať raz do týždňa na káve. Pre spestrenie sme začali každý týždeň chodiť do inej kaviarne, aby sme navštívili čo najviac podnikov v Prahe. Vytvorili sme preto instagramový profil @milionovababi, kam píšeme, čo sme s babkou v ten deň na káve preberali. V podobnom čase začala chodiť na kávu aj naša kamarátka Anička Košlerová, ktorú napadlo, že by sa takáto fajn myšlienka mala šíriť ďalej. Asi od mája 2018 tak o #kafesbabi hovoríme verejne, máme vlastný facebookový a instagramový profil a snažíme sa osloviť čo najviac vnúčat, aby robili to, čo my.
Zaujal projekt cieľovú kategóriu - mladých ľudí, vnúčatá? Aké máte ohlasy?
Zatiaľ máme iba pozitívne ohlasy, či už od našich známych alebo od ľudí na sociálnych sieťach. Dôkazom je množstvo kaviarní, ktoré sa nám samy od seba ozývajú kvôli spolupráci, alebo niekoľko článkov, ktoré o nás na jeseň stihli vyjsť - bez toho, aby sme niekomu ozývali my. Poriadne zmerať, aký dopad má naše snaženie, ale nevieme. Šírime síce oficiálny hashtag #kafesbabi, pod ktorým môžete nájsť príspevky všetkých aktívnych vnúčat, ktoré sa so starými rodičmi niekam vypravili, ale ak niekto s babkou či dedkom vyrazí na kávu a nechce sa počas toho pozerať do telefónu, zistíme to ťažko. Celkovo to ale nie je o tom, koľko fotiek z takéhoto stretnutia dáte na Instagram. Ide nám skôr o to, aby sa naša myšlienka šírila ďalej. Čo sa nám zatiaľ darí dobre.
Čo na tento projekt hovoria seniori?
Konkrétne ohlasy zatiaľ nemáme. Veríme ale, že babičkám a dedkom to robí veľkú radosť, keď si ich vnúčatá s nimi vyrazia niekam von. Jediné ohlasy, ktoré máme, sú od našich vlastných babičiek. A tie nás podporujú všetkými desiatimi.
Do iniciatívy sa zapájajú aj konkrétne podniky a kaviarne. Ako? Čo ponúkajú ľuďom, ktorí do nich prídu na stretnutie #kafesbabi a #pivosdědou?
Kaviarní je do projektu zapojených veľa, čo nás veľmi teší. V Prahe sme začali spolupracovať napríklad s istou sieťou kaviarní alebo s tradičnou cukrárňou. Nie sú to ale iba podniky v Prahe, spolupracujeme tiež s jedným bistrom v Brne či kaviarňami v Slanom a Jeseníku. Podnikov stále pribúda. S každým sa snažíme dohodnúť na nejakej oficiálnej #kafesbabi ponuke, ktorú môžete dostať, keď sa sem so starým rodičom zastavíte. Ponuky sú rôzne, môže to byť napríklad jedna káva zadarmo, káva a koláčik za špeciálnu cenu či 20 %-ná zľava z účtu. Rovnako ako nemáme konkrétne „nároky“ na vnúčatá, netlačíme ani na kaviarne. Snažíme sa, aby každý robil, čo uzná za vhodné. Podniky teda svoje ponuky vymýšľajú na mieru.
Váš projekt zatiaľ funguje v Česku. Plánujete ho rozšíriť aj do iných krajín, napríklad na Slovensko?
Vzhľadom na to, že na celé fungovanie projektu sme iba štyri vnúčatá, nemôžeme si dovoliť nejaké veľké plány. Rád vždy citujem, čo kamarátka Anička povedala na jednej z našich prvých schôdzok: „Nestaviame značku, nezakladáme nadáciu alebo neziskovku, šírime myšlienku.“ A kvôli tomu nemáme ani žiadne konkrétne plány, ktorým smerom sa uberať. Usilujeme sa robiť všetko pre to, aby sa o #kafesbabi dozvedelo čo najviac ľudí a najradšej budeme, keď nás každý začne podporovať po svojom, podľa svojich možností. Ak sa to podarí v Česku, budeme radi, ak sa myšlienka rozšíri aj ďalej, napríklad na Slovensko, tým lepšie.