Dobré noviny
Nové diaľnice a pohodlné vlaky vďaka eurofondom v Prešovskom kraji
TASR
TASR

Nové diaľnice a pohodlné vlaky vďaka eurofondom v Prešovskom kraji

Cez územie Prešovského kraja prechádza diaľnica D1, ktorá spája západnú a východnú časť Slovenska.

Bratislava 2. augusta (OTS) - Cez územie Prešovského kraja prechádza diaľnica D1, ktorá spája západnú a východnú časť Slovenska. Projekty v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013 sú zamerané predovšetkým na dokončenie chýbajúcich úsekov diaľnice D1.

V rámci OPD 2007 – 2013 sa na území Prešovského kraja realizujú projekty zo zdrojov EÚ v celkovej výške 388,4 milióna eur (suma k 20. 6. 2013).

PO 1 – Železničná infraštruktúra

Jej cieľom je zvýšiť kvalitu železničných tratí prostredníctvom modernizácie železničnej dopravnej cesty, vybraných pohraničných prechodových staníc, informačnej siete a železničných uzlov. . Modernizácia železničnej trate v úseku Poprad – Krompachy (projektová dokumentácia) . Modernizácia železničnej trate Krompachy – Kysak (projektová dokumentácia)

PO 2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)

Rozvoj diaľničnej siete pozitívne vplýva na mobilitu obyvateľstva, zvyšovanie atraktivity územia z pohľadu turizmu a prílevu investícií. . Výstavba D1 Studenec – Beharovce . Výstavba D1 Jánovce – Jablonov . Výstavba D1 Fričovce – Svinia

PO 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)

Cieľom je výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ako aj modernizácia siete ciest I. triedy, ktoré pokrývajú viac ako polovicu všetkých dopravných výkonov na Slovensku. . Výstavba I/67 Poprad – Kežmarok, I. etapa . Výstavba I/68 Mníšek nad Popradom – štátna hranica SR/PR . Výstavba I/68 Prešov, odbočka Škultétyho - ZVL . Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov na cestách I. triedy . Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy . Rekonštrukcia križovatiek na cestách I. triedy . Rekonštrukcia I/65 Sedliská - Holčíkovce

PO 6 – Železničná verejná osobná doprava

Nákup 32 nových moderných vlakových súprav s cieľom zvýšiť počet cestujúcich verejnou železničnou dopravou.

NAJVÝZNAMNEJŠIE PROJEKTY:

Výstavba D1 Jánovce – Jablonov

Výstavba 18,5 kilometra dlhého úseku odkloní tranzitnú dopravu z cesty I. triedy prechádzajúcu cez mesto Levoča a z dôvodu náročnosti je rozdelená dva úseky. Začala sa realizovať v júni 2011 a bude ukončená v druhej polovici roku 2015. Celkové oprávnené náklady na projekt: 223,8 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 156,1 milióna eur.

Výstavba D1 Studenec – Beharovce

Stavba 3,3 km dlhého úseku, ktorý vodičov z východnej časti Slovenska dovedie priamo pod Spišský hrad, sa ukončila v roku 2010. Celkové oprávnené náklady na projekt: 19,9 milióna eur, z toho Európska únia preplatila 15,7 milióna eur.

Výstavba D1 Fričovce – Svinia

Výstavba tretieho úseku diaľnice D1 v dĺžke 11,2 kilometra nahradí cestu I. triedy medzi obcami Fričovce a Svinia. Začala sa realizovať na konci roku 2011. Stavba by mala byť ukončená začiatkom roku 2015. Celkové oprávnené náklady na projekt: 139,8 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 84,8 milióna eur.

Mestský prieťah Prešovom

Projekt výstavba I/68 Prešov, odbočka Škultétyho - ZVL, ktorý sa začal realizovať minulý rok, preberie na seba všetku tranzitnú dopravu smerujúcu z Košíc do Popradu. Stavebne ukončený by mal byť v roku 2015. Celkové oprávnené náklady na projekt: 41,2 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 35,1 milióna eur.

Výstavba cesty I. triedy medzi Mníškom nad Popradom a štátnou hranicou s Poľskom

Cesta, ktorá by mala byť odovzdaná do užívania už tento rok, prispeje k zlepšeniu podmienok na rozvoj cezhraničných podnikateľských aktivít a napomôže rozvoj turistiky a cestovného ruchu.

Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy

Na celom území Slovenska bude v rámci projektov zrekonštruovaných až 376 kilometrov ciest I. triedy, v Prešovskom a Košickom kraji to bude 189 kilometrov.

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Foto: OPD

Už ste čítali?