Dobré noviny
Legendárna Slovenská strela sa vráti na koľaje. Unikátny vlak sa dočkal renovácie
TASR, Dobré noviny
TASR, Dobré noviny

Legendárna Slovenská strela sa vráti na koľaje. Unikátny vlak sa dočkal renovácie

— Foto: tatra-club.com

Národná kultúrna pamiatka by mala za dva roky opäť premávať po koľajach.

HRANICE 3. januára - Historickú vlakovú súpravu Slovenská strela čaká komplexná renovácia. Unikátny stroj z roku 1936, ktorý bol niekoľko desaťročí vystavený v technickom múzeu v českej Kopřivnici, je národnou kultúrnou pamiatkou. Z Kopřivnice odviezli súpravu na špeciálnej plošine do opravovne v meste Hranice. Naspäť sa súprava vráti už vlastnými silami.

Foto: tatra-club.com

Renovácia unikátneho vlaku

Podľa odborníkov ide o div techniky. Strela je totiž jedným z najrýchlejších vlakov, aký kedy jazdil po slovenských koľajniciach. Unikátna vlaková súprava by mala byť vrátená do podoby druhej polovice 30. rokov. Opravy by sa mali týkať nielen interiéru, ale aj exteriéru, pričom sa dočká aj plne funkčného originálneho pohonu. „Predpokladá sa, že sa zrenovuje do pojazdného stavu, to znamená v podstate do pôvodného stavu, ktorý bude spôsobilý na jazdu aj po verejných koľajach,“ povedal pre Českú televíziu riaditeľ Technického múzea Tatra Jan Jurkovič. Súprava bude zo svojho nového domovského pavilónu vychádzať na trať pri slávnostných príležitostiach.

Foto: tatra-club.com

Renovácia historického železničného vozidla M 290.0 potrvá dva roky. Spoločnosť Tatra získala na tieto účely dotáciu 80 miliónov korún (3,1 milióna eur). Celkové náklady projektu vrátane výstavby depozitára sú vyčíslené na 118 miliónov korún (4,5 milióna eur).

Foto: tatra-club.com

Legendárna strela

Štvornápravový motorový vozeň Slovenská strela bola vyrobená v roku 1936 v počte dva kusy. Na jeho vývoji sa podieľal rakúsky konštruktér Hans Ledwinka. Jedna zo súprav vyhorela a nepodarilo sa ju zachovať a tá druhá dlhé roky chátrala pod prístreškom pred múzeom Tatry. Jej stav zodpovedá situácii, v ktorej sa desiatky rokov nachádzala. Prístrešok ju totiž nechránil pred zlými poveternostnými podmienkami. Výhodou je, že sa podarilo zachovať technickú dokumentáciu a to reštaurátorom uľahčí prácu. Vlak dostal prezývku Slovenská strela podľa trasy z Bratislavy do Prahy, po ktorej premával. Zvládol ju za štyri hodiny a 20 minút vrátane krátkej zastávky v Brne.

Už ste čítali?