Situácia sa vyostruje: Nemecko plánuje zakázať dieselové autá aj na diaľniciach
Je na správnej ceste?
BERLÍN 23. novembra - Nemecko sa učinilo prvé kroky k celkovému zákazu naftových vozidiel na cestách. Už na začiatku minulého roka sa objavili prvé obmedzenia pre autá s týmto druhom motorov, no tie sa týkali iba ich vjazdu do miest. Nastáva ohromný prevrat vo svete automobilov, ktorý môže mať okrem priaznivých následkov pre životné prostredie aj nepriaznivé následky pre ekonomiku stredoeurópskej mocnosti.
Začiatok problému
Naftové autá sa dostali do nepriaznivého svetla v roku 2015 po vypuknutí aféry Volkswagenu. Nemecká automobilka priznala, že sa dopustila podvádzania pri emisných testoch a že problematický softvér sa môže týkať až 11-tich miliónov áut. Ukázalo sa, že podobné podvody pri testoch emisií robili aj ďalšie firmy.
Odvtedy trvá v Nemecku boj proti naftovým vozidlám. S vysokým nárastom elektromobilov v ostatných mesiacoch sa dieselové autá ocitajú v nemilosti. Na Britských ostrovoch oznámili naplánovaný koniec predaja áut nielen s dieselovým motorom, ale aj s benzínovým, do roku 2040. Nórsko sa o podobný krok pokúša už osem rokov a v ďalekej Ázii znečistená Čína rozhodla, že domáce automobilky budú musieť mať z celkového predaja určitý podiel aj elektromobilov.
Sú elektromobily cesta?
Samotným prechodom na elektroautá sa ciele nedosiahnu. Z klimaticko-politických príčin by dávalo zmysel, keby všetky e-autá dobíjali batérie „zelenou elektrinou“. Okrem toho sa veľa diskutuje o ochrane životného prostredia v súvislosti s výrobou autobatérií. Podľa vedeckých analýz by muselo auto najazdiť 80-tisíc km, aby malo na klímu lepší vplyv ako auto s klasickým motorom. Aj elektroautá produkujú škodliviny, a to pri brzdení a z pneumatík. Robert Schlögel, predstaviteľ Nemeckej akadémie pre technické vedy, navrhuje, aby sa „stará“ technológia zachovala, no musia sa skvalitniť motory a optimalizovať palivo do nich. Namiesto nafty či benzínu by mali vyrábať syntetické palivo.
Mestá Stuttgart a Düsseldorf sú známe svojím znečistením, preto už viac nebudú vpúšťať naftové autá. Zákaz, ktorý vydal Najvyšší súd v Lipsku, však nebol striktný, pretože tvrdil, že sa každé mesto môže zariadiť podľa seba. Environmentálna skupina Deutsche Umwelthilfe podala žalobu na najvyšší súd, čím sa celá situácia výrazne skomplikovala.
Prvé nemecké opatrenia
Majitelia naftových áut musia sklamane počúvať nabaľujúce sa správy tvrdiace, že so svojimi vozidlami nebudú môcť počítať ani na diaľniciach. Už teraz sa na niekoľkokilometrovom úseku dialnice M40 nachádza skúšobná emisná zóna, ohraničená súdom v Gelsenkirchene. Zákaz vjazdu dieselových vozidiel na tento úsek naberie platnosť 1. júla 2019, takže vodiči majú dostatok času na zmenu vozidla.
U nás doma
Je samozrejmé, že problém s naftovými vozidlami na Slovensku sa nemôže zrovnávať s gigantickým Nemeckom, no aj my by sme mali byť na správnej ceste k zodpovednému nakladaniu so životným prostredím, ktoré sa iba veľmi ťažko vyrovnáva so škodlivinami, ktoré staré autá vypúšťajú. Aj na Slovensku vznikol nápad inšpirovaný Nemeckom, zakázať autám vstup do miest, a to minimálne v Bratislave, Trenčíne, Žiline a v Košiciach.
„Bratislava má ambíciu stať sa takzvaným smart city, to znamená inteligentným či rozumným mestom a práve takéto inteligentné mestá využívajú rôzne spôsoby na to, ako zabezpečiť priaznivé životné prostredie pre svojich obyvateľov, pričom jedným takýmto riešením je napríklad obmedzenie vjazdu naftových áut do centra mesta,“ povedala pre Hospodárske noviny Veronika Šafáriková z oddelenia komunikácie mesta Bratislava ešte v minulom roku.