Možno sa nám práve ozvali mimozemšťania. Austrálski vedci prišli s fascinujúcim vesmírnym objavom
Lenka Miškolciová

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: Pexels

Rýchle rádiové záblesky zatiaľ nemajú presne vysvetlený pôvod. Niektorí za nimi vidia mimozemskú civilizáciu.

MELBOURNE 16. októbra - Austrálski výskumníci hlásia prelomový objav. Rádioteleskopom sa im podarilo zachytiť obrovské množstvo záhadných signálov pochádzajúcich z hlbokého vesmíru. Austrálske rádioteleskopy zachytili takmer až dvojnásobný počet tzv. rýchlych rádiových zábleskov - tie na akustickom grafe vyzerajú ako bleskové výbuchy, a preto dostali pomenovanie rýchle rádiové záblesky. (FRB - fast radio bursts). Ide o záblesky vysielané z hlkobého vesmíru až na Zem, ktorých pôvod je doposiaľ nevysvetlený.

Zdrojom môže byť aj mimozemská civilizácia

Práve signály, ktoré zachytili austrálske teleskopy, prišli nielen vo výnimočnom počte, ale navyše išlo o najjasnejšie a najbližšie záblesky, ktoré boli kedy zachytené. Rýchle rádiové záblesky sú tajomným vesmírnym fenoménom. Ide o záblesky, ktoré majú rovnaké množstvo energie, ako vyprodukuje Slnko za 80 rokov. Niektorí sa nazdávajú, že ich zdrojom môže byť mimozemská civilizácia. Iní zase tvrdia, že zdrojom týchto zábleskov môžu byť čierne diery alebo navzájom kolidujúce hviezdy.

Za posledný rok sme zachytili až 20 rýchych rádiových zábleskov, čo je takmer dvojnásobok toho, čo sme zachytili, odkedy boli FRB objavené v roku 2007,“ vyjadril sa doktor Ryan Shannon z Technologickej univerzity v Swinburne.

Vďaka novej technológii ASKAP (rádioteleskop v austrálskom observatóriu Murchison Radio-astronomy Observatory) sme dokázali, že rýchle rádiové záblesky pochádzajú z opačnej strany vesmíru a teda nie zo susediacej galaxie, ako sme sa domnievali,“ ozrejmil doktor Shannon.

Rádioteleskop ASKAP v západnej Austrálii, ktorému sa podarilo zachytiť záhadné rýchle rádiové záblesky.
Rádioteleskop ASKAP v západnej Austrálii, ktorému sa podarilo zachytiť záhadné rýchle rádiové záblesky (FRB). Foto: Wikipedia

Záblesky dobiehajú na Zem ako plavci na finiš

Nové hviezdy umožnili vedcom lepšie odhaliť, ako si rýchle rádiové záblesky našli cestu až k rádioteleskopom na Zemi. Cestovali miliardy rokov, pomedzi hviezdy a planéty, sem-tam aj priamo cez plynové oblaky. „Vždy, keď rádioteleskop zachytí FRB, rádiové vlny, z ktorých sa FRB skladá, prídu v odlišnom čase. Je to niečo, ako keď do cieľa priplávajú plavci,“ vysvetlil doktor Shannon.

Vďaka tomu, že jednotlivé vlny prišli v odlišnom čase, a teda cesta na Zem niektorým trvala dlhšie, dokážeme dotvoriť, čo sa asi nachádza v priestore medzi dvoma galaxiami. (teda v priestore, ktorým cestovali) To je skutočne vzrušujúce zistenie,“ vyjadril sa pre britský portál Independent doktor Shannon.

Vedci teraz dúfajú, že sa im podarí zistiť viac o zdroji rýchlych rádiových zábleskov. Ak sa im to skutočne podarí, budú schopní presne povedať, z ktorej galaxie FRB prišli, a tak sa ľudstvo opäť dozvie niečo viac o tajomstvách neprebádaného vesmíru.