Dobré noviny
Koniec výtlkom na cestách! Holanďania budú vyrábať cesty z plastov, ktoré zamorili oceány
Dominika Dobrocká
Dominika Dobrocká

Koniec výtlkom na cestách! Holanďania budú vyrábať cesty z plastov, ktoré zamorili oceány

— Foto: Reprofoto Youtube

Výtlky by vďaka riešeniu z Holandska mohli byť minulosťou. Dočkáme sa bezproblémových ciest?

AMSTERDAM 28. septembra - Každý vodič, ktorý používa slovenské cesty, musí byť pripravený na poriadny adrenalín. Večným problémom na našich vozovkách sú totiž stále pribúdajúce výtlky. Dlhodobé a trvácne riešenie neprichádza. Veľké jamy sa buď nekvalitne polepia, alebo si jednoducho vodiči zvyknú a naučia sa, kde presne sa na ich trase výtlky nachádzajú. Existuje tu však svetielko nádeje a prichádza zo strany Holanďanov. Túto úžasnú správu podčiarkuje ešte jedna a to fakt, že je holandské riešenie aj ekologické. Pod nápad sa podpísali firmy VolkerWessels a KWS Infra, ktoré vkladajú budúcnosť ciest do recyklovaných plastov, ktoré budú pochádzať aj zo zamorených oceánov.

Tieto dve spoločnosti zastávajú názor, že cesty sa dajú vyrábať z plastových blokov, ktoré sa následne budú ukladať vedľa seba. Rovnako ako v minulosti panely. „Plast ponúka veľa výhod, čo sa týka výstavby ciest alebo ich samotnej údržby,“ netají sa svojim názorom jeden z predstaviteľov firmy VolkerWessels Rolf Mars. Cesta by mala vyzerať ako veľká stavebnica a podvozky áut by nemali pocítiť žiadne spoje. Takýto spôsob a novinka nielen šetrí prírodu vďaka recyklácii plastov, ale nie sú potrebné ani výkopové práce kvôli káblom a podzemným rúram. Bloky z plastu by totiž mali byť duté, a tak nebude problém nájsť miesto na umiestnenie potrebných náležitostí.

Ako priznal Rolf Mars, nápad je stále iba na papieri. Primárne sa musí vytvoriť prototyp a otestovať ho. Je totiž potrebné zistiť či budú takéto cesty bezpečné aj v mokrých či klzkých podmienkach. „Zároveň hľadáme partnerov, ktorí sa s nami do tohto projektu zapoja,“ dodal Mars. Môže ale vôbec plast nahradiť asfalt? Áno môže, presne tento plast z holandskej výroby by mal odolať teplote od -40 do 80 stupňov Celzia. V prípade, že sa pokazí nejaký diel, výmena bude rýchla. No a na záver ešte jeden bonus. Cesty by mali byť odolné voči erózii a ich povrch by mal mať schopnosť znížiť emisie až o 2 %.

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…