Koniec výtlkom na cestách! Holanďania budú vyrábať cesty z plastov, ktoré zamorili oceány
Výtlky by vďaka riešeniu z Holandska mohli byť minulosťou. Dočkáme sa bezproblémových ciest?
AMSTERDAM 28. septembra - Každý vodič, ktorý používa slovenské cesty, musí byť pripravený na poriadny adrenalín. Večným problémom na našich vozovkách sú totiž stále pribúdajúce výtlky. Dlhodobé a trvácne riešenie neprichádza. Veľké jamy sa buď nekvalitne polepia, alebo si jednoducho vodiči zvyknú a naučia sa, kde presne sa na ich trase výtlky nachádzajú. Existuje tu však svetielko nádeje a prichádza zo strany Holanďanov. Túto úžasnú správu podčiarkuje ešte jedna a to fakt, že je holandské riešenie aj ekologické. Pod nápad sa podpísali firmy VolkerWessels a KWS Infra, ktoré vkladajú budúcnosť ciest do recyklovaných plastov, ktoré budú pochádzať aj zo zamorených oceánov.
Tieto dve spoločnosti zastávajú názor, že cesty sa dajú vyrábať z plastových blokov, ktoré sa následne budú ukladať vedľa seba. Rovnako ako v minulosti panely. „Plast ponúka veľa výhod, čo sa týka výstavby ciest alebo ich samotnej údržby,“ netají sa svojim názorom jeden z predstaviteľov firmy VolkerWessels Rolf Mars. Cesta by mala vyzerať ako veľká stavebnica a podvozky áut by nemali pocítiť žiadne spoje. Takýto spôsob a novinka nielen šetrí prírodu vďaka recyklácii plastov, ale nie sú potrebné ani výkopové práce kvôli káblom a podzemným rúram. Bloky z plastu by totiž mali byť duté, a tak nebude problém nájsť miesto na umiestnenie potrebných náležitostí.
Ako priznal Rolf Mars, nápad je stále iba na papieri. Primárne sa musí vytvoriť prototyp a otestovať ho. Je totiž potrebné zistiť či budú takéto cesty bezpečné aj v mokrých či klzkých podmienkach. „Zároveň hľadáme partnerov, ktorí sa s nami do tohto projektu zapoja,“ dodal Mars. Môže ale vôbec plast nahradiť asfalt? Áno môže, presne tento plast z holandskej výroby by mal odolať teplote od -40 do 80 stupňov Celzia. V prípade, že sa pokazí nejaký diel, výmena bude rýchla. No a na záver ešte jeden bonus. Cesty by mali byť odolné voči erózii a ich povrch by mal mať schopnosť znížiť emisie až o 2 %.