Dobré noviny
Prvá električka do Petržalky vyrazí o dva roky
SITA
SITA

Prvá električka do Petržalky vyrazí o dva roky

V rámci plánovanej výstavby koľajovej trate z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie bude najprv položená prvá časť trate v úseku Bosákova ulica – Šafárikovo námestie.

BRATISLAVA 8. júla - Najväčšia bratislavská mestská časť Petržalka by už o dva roky mohla mať električkové prepojenie s centrom hlavného mesta.

V rámci plánovanej výstavby koľajovej trate z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie bude najprv položená prvá časť trate v úseku Bosákova ulica – Šafárikovo námestie.

Zároveň bude zrekonštruovaný Starý most ponad Dunaj, cez ktorý električková trať povedie. Pôjde o súčasť Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na základe koľajovej dopravy.

Stavba prvej časti električkovej trate Bosákova ulica – Šafárikovo námestie je súčasťou projektov v Operačnom programe Doprava (OPD). Realizáciu veľmi nákladného projektu, ktorého predpokladané celkové oprávnené náklady dosahujú 84 miliónov eur, umožní najmä využitie európskych peňazí.

Rozpočet zafinancuje aj štát a mesto

Kohézny fond Európskej únie má pokryť až 85 percent oprávnených výdavkov uvedeného projektu. Rovnaký podiel financovania je aj v prípade iných veľkých projektov na rozvoj dopravnej infraštruktúry.

Štátny rozpočet SR prispeje na investíciu desiatimi percentami z plánovaných výdavkov a Hlavné mesto SR Bratislava, ako prijímateľ finančnej pomoci, poskytne zvyšných päť percent peňazí z vlastných zdrojov.

Podľa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktoré je riadiacim orgánom OPD, najdôležitejším a najnáročnejším stavebným objektom bude už spomínaná rekonštrukcia Starého mosta.

Prvá časť trate pre električky Bosákova ulica – Šafárikovo námestie bude dlhá 2,4 kilometra a budú na nej jedna zrekonštruovaná a tri nové zastávky Štúrova, Viedenská, Bosákova a Jantárová.

Stavba trate začne pred križovatkou ulíc Jesenského a Štúrova, bude pokračovať cez Šafárikovo námestie, Starý most a po estakádach Artmedia a Einsteinova už v Petržalke sa dostane k Bosákovej ulici.

V pláne aj druhá fáza

Tam sa prvá časť trate skončí obratiskom pred Námestím hraničiarov.

„Prvoradým účelom stavby je začať budovať prepravný systém, ktorý bude postupnými krokmi v budúcnosti schopný prevziať na seba rozhodujúci podiel prepravy cestujúcich v mestskej hromadnej doprave,“ priblížilo význam projektu výstavby električkovej trate do Petržalky ministerstvo dopravy.

Aby projekt splnil svoju základnú funkciu, musí podľa rezortu zabezpečiť požadované prepravné kapacity pravidelnosťou chodu vlakových súprav, ako aj ich bezpečnou, kvalitnou a spoľahlivou každodennou prevádzkou.

V budúcnosti sa plánuje aj druhá časť výstavby električkovej trate na úseku Bosákova ulica – Janíkov dvor.

Po predĺžení koľajovej trate z bratislavského Starého mesta, čo sa predpokladá v priebehu dvoch rokov, bude mať Petržalka po veľmi dlhom čase opäť električkovú dopravu. Stane sa tak totiž po viac ako polstoročí, ktoré uplynuli odvtedy, čo jazdili električky v Petržalke.

Mestská hromadná doprava v slovenskej metropole na pravom brehu Dunaja sa tak popri autobusovej rozšíri aj na električky. A tie do Petržalky, najľudnatejšej časti hlavného mesta, nepochybne takisto patria.

Už ste čítali?