Dobré noviny
Zákon proti byrokracii bude účinný od 1. septembra
TASR
TASR

Zákon proti byrokracii bude účinný od 1. septembra

Na snímke podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši počas tlačovej konferencie k téme zákonu proti byrokracii, ktorý nadobúda účinnosť od 1. septembra 2018, v Bratislave 30. augusta 2018.
Na snímke podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši počas tlačovej konferencie k téme zákonu proti byrokracii, ktorý nadobúda účinnosť od 1. septembra 2018, v Bratislave 30. augusta 2018. — Foto: TASR - Pavol Zachar

V roku 2019 plánujú pridať ďalšie výpisy, ako potvrdenia o návšteve školy, potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach.

Bratislava 30. augusta (TASR) - Úradníci už nemôžu od občanov žiadať výpisy z obchodného a živnostenského registra ani z katastra nehnuteľností. Je to v súlade so zákonom proti byrokracii, ktorý nadobudne účinnosť 1. septembra. Zákon mení myslenie úradníkov. Povedal to vo štvrtok vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).

Zákon by mal ušetriť občanom viac ako 13 miliónov eur a vyše 600.000 hodín času. Vicepremiér dodal, že od 1. januára 2019 k nim pribudne výpis a odpisy s registra trestov. "Zákon sa dotýka približne 40.000 úradníkov, ktorých čaká komplexná zmena pri získavaní výpisov z obchodného a živnostenského registra a z katastra," uviedol. V zákone je aj sankcia za jeho porušenie od 1000 do 5000 eur pre inštitúciu.

V súvislosti s mimovládnymi organizáciami, ktoré keď budú potrebovať výpisy z uvedených registrov a katastra, povedal, že úrad si ich nájde sám.

V prvom kole bolo vyškolených 400 úradníkov, ktorí učili ďalších kolegov, školenia sa diali aj dištančnou formou. Vzdelávanie bude pokračovať ďalej, uviedol Raši. V súčasnosti pracujú na tom, aby úradník, ktorý pracuje s výpismi, bol identifikovateľný.

Zmeny v registroch musí urobiť konkrétny príslušný úrad, Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII) nemá oprávnenie spraviť v nich konkrétne zmeny, zdôraznil vicepremiér.

Orgánom verejnej moci, ktoré nie sú integrované do centrálneho systému referenčných údajov, ponúkol úrad možnosť využívať portál OverSi, kde nájdu potrebné výpisy. Úradníci majú k dispozícii ústredné kontaktné centrum s telefónnym číslom. Vicepremiér ďalej uviedol, že spúšťajú stránku stopbyrokracii.sk. Je tam aj platforma, z ktorej môže občan poslať svoj podnet alebo problém. "Na webe budú materiály a príručky pre úradníkov," priblížil.

V roku 2019 plánujú pridať ďalšie výpisy, ako potvrdenia o návšteve školy, potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach.

V príprave je národný projekt o dátovej integrácii, ktorý by sa mal začať do polovice roku 2019, informoval riaditeľ odboru riadenia IT projektov ÚPVII Ján Bačko a povedal, že sa budú zaoberať tým, ako pomôcť zahraničným Slovákom.

S procesom debyrokratizácie začal vtedajší vicepremiér Peter Pellegrini (Smer-SD).

Už ste čítali?