Prieskum: Mladí očakávajú od firiem zvýšenú sociálnu zodpovednosť
TASR
TASR

Prieskum: Mladí očakávajú od firiem zvýšenú sociálnu zodpovednosť

Príslušníci miléniovej generácie a generácie Z sa podľa vedúceho partnera Deloitte Mariána Hudáka výraznejšie orientujú na širšiu úlohu podnikov v spoločnosti.

Ilustračné foto. — Foto: TASR/AP Photo

Bratislava 12. augusta (TASR) – Miléniová generácia a generácia Z očakávajú od firiem zintenzívnenie snahy o pozitívny vplyv na okolitý svet. Najmladšie generácie zamestnancov zaujali skeptický postoj k nedostačujúcej motivácii a etike firiem. Ukázala to siedma výročná správa spoločnosti Deloitte o miléniovej generácii (Deloitte's seventh annual Millennial Survey).

V predchádzajúcich dvoch prieskumoch mladé generácie preukázali pozitívny postoj k motivácii a etike podnikov. V roku 2018 však došlo k obratu, keď názory na podniky dosiahli najhoršiu úroveň za posledné štyri roky. V súčasnosti si podľa prieskumu menej ako polovica miléniovej generácie myslí, že sa podniky správajú eticky – 48 % oproti 65 % v roku 2017. Menej mladých zamestnancov je tiež presvedčených, že firmy sú odhodlané pomáhať pri zlepšovaní spoločnosti (47 % oproti 62 % v predchádzajúcom roku). Spoločnosť, v ktorej pracujú, sa podľa nich najčastejšie zameriava na dosahovanie zisku, podporovanie efektivity a výrobu či predaj tovarov a služieb.

Príslušníci miléniovej generácie a generácie Z sa podľa vedúceho partnera Deloitte Mariána Hudáka výraznejšie orientujú na širšiu úlohu podnikov v spoločnosti a sú presvedčení, že ich úspech by sa mal merať aj inak, než len finančnými ukazovateľmi. "Sú presvedčení, že prioritami podnikov by mala byť tvorba miest, inovácie, zlepšovanie súkromného a pracovného života zamestnancov a pozitívny prínos pre spoločnosť a životné prostredie," priblížil Hudák.

Názor týchto generácií na podniky sa výrazne zhoršil, ich dôvera v politických lídrov je však ešte menšia. Politici majú pozitívny vplyv podľa 19 % respondentov, kým 71 % si myslí, že ich účinok je negatívny. Mladí ale stále veria v schopnosť firiem meniť spoločnosť, podľa 44 % opýtaných majú biznis lídri pozitívny vplyv. Tri štvrtiny opýtaných si zároveň myslí, že nadnárodné firmy majú potenciál pomôcť vyriešiť ekonomické, environmentálne a sociálne výzvy spoločnosti.

Výsledky tohtoročného prieskumu by mali byť podľa Hudáka signálom najmä pre lídrov z rôznych oblastí. Zdôraznil, že názor miléniovej generácie a generácie Z na správanie podnikov ovplyvnili rapídne sociálne, technologické a geopolitické zmeny v poslednom roku. "Podniky musia nájsť spôsoby, ako môžu pozitívne ovplyvniť okolie, v ktorom pôsobia a zamerať sa na otázky ako diverzita, inklúzia a flexibilita, ak si chcú získať dôveru a vernosť pracovníkov miléniovej generácie a generácie Z," podotkol Hudák.

Prieskum za rok 2018 sa zameral na 36 krajín sveta a zohľadňuje názory 10.455 príslušníkov miléniovej generácie a 1844 odpovedí respondentov z generácie Z. Príslušníci miléniovej generácie sa narodili medzi januárom 1983 a decembrom 1994 a predstavujú špecifickú skupinu – majú vysokoškolské vzdelanie, pracujú na plný úväzok, a to najmä pre veľké organizácie súkromného sektora. Generácia Z zasa podľa Deloitte zahŕňa mladých ľudí narodených medzi januárom 1995 a decembrom 1999. Všetci už získali vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo študujú na druhom stupni. Viac ako tretina z nich pracuje buď na plný, alebo skrátený úväzok.

Už ste čítali?

Malá rodinná firma z Nitry slávi historický úspech: Ako prví…

Obrovský úspech pre Slovensko priniesla jedna malá firmička z Nitry.

Obetavý otec nosí hendikepovaného syna na chrbte, aby mu ukázal…

Najväčšou záľubou rodiny Benkovcov je turistika. A nevynechávajú…

Na Liptove sa pred svetom ukrýva čarovná dolina, ktorá je ideálna…

Iba málokde nájdete na takom malom kúsku toľko zaujímavostí.…

Čech a Slovenka sa vzali po 15-minútovej známosti. So svadbou…

Ich život nebol jednoduchý, no osud im napokon skrížil cesty. Toto je skutočný…

Muž, ktorý dal Slovensku Horalky, ich vymyslel vďaka chybe pri…

Kultová slovenská pochúťka má už viac ako 50 rokov. Za jej…

Súrodenci z Prešova vyrábajú nádherné sukne starodávnou technikou,…

Málokto na Slovensku si môže povedať, že je jediný. A ešte k tomu…

V malej dedinke na východe tvorí Jarka vyšívané šaty, do ktorých…

Už od malička jej podávali ruky ihly a látky. Svoj detský sen si splnila…

Uznávaná psychologička: Od mužov očakávame správanie, ktoré…

Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia…