Tlaková vlna výbuchu meteoritu v Rusku dva razy obišla Zem
SITA

Tlaková vlna výbuchu meteoritu v Rusku dva razy obišla Zem

Vo februári došlo nad Čeľjabinskom k najväčšiemu zaznamenanému uvoľneniu energie od Tunguskej udalosti z roku 1908.

BRATISLAVA 28. júna - Tlaková vlna, ktorá vznikla pri februárovom výbuchu meteoritu nad Ruskom obišla Zem dva razy.

Vedci to zistili pomocou Medzinárodného monitorovacieho systému (IMS) , ktorý má zachytávať údaje o jadrových testoch a informovali, že išlo o dosiaľ najsilnejšiu zaznamenanú explóziu.

Výbuch 17-metrového a 10-tisíc ton ťažkého meteoritu nad Čeľjabinskom spôsobil zranenia viac ako tisíc ľuďom.

V štúdii, ktorá vyšla v časopise Geophysical Research Letters, použili výskumníci dáta z IMS prevádzkovaného Organizáciou zmluvy o všeobecnom zákaze jadrových skúšok (CTBTO). Systém zachytáva ultranízku frekvenciu vlnenia zvuku známu aj ako infrazvuk, ktorej zdrojom môžu byť jadrové výbuchy. Zároveň však môže zachytiť aj explózie z iného zdroja, akým bol napríklad meteorit nad Čeľjabinskom. Alexis Le Pichon z Komisie pre atómovú energiu vo Francúzsku ohlásil spolu so svojimi kolegami zaznamenanie explózie o sile 460 kiloton TNT, čo znamená, že išlo o najväčšie zaznamenané uvoľnenie energie od Tunguskej udalosti v roku 1908.

Tunguský meteorit je najväčším vesmírnym telesom, ktoré narazilo do Zeme v moderných dejinách ľudstva. Obsahoval veľký podiel železa a jeho explózia je porovnateľná s výbuchom troch až piatich megaton TNT. Bol niekoľkonásobne silnejší než výbuch v Hirošime a zrovnal so zemou stromy na území dvoch tisíc kilometrov štvorcových.

Viktor Kvasnytsya z ukrajinskej Akadémie vied skúmal so svojimi kolegami mikroskopické minerálne úlomky, ktoré uviazli v oblasti výbuchu v rašeline. Pomocou záberov s vysokým rozlíšením a spektroskopie identifikovali rôzne minerály uhlíku ako diamant, lonsdaleit a grafit. Lonsdaleit, ktorého úlomky obsahujú sulfidy železa, železo-niklové zliatiny, troilit a taenit, sa vyskytuje typicky pri dopadoch meteoritov.

Pomer železa a niklu a presné kombinácie minerálov v týchto malých úlomkoch podľa vedcov jasne ukazujú na meteoritický pôvod. Chemické zloženie je skoro rovnaké ako pri mineráloch nájdených v Diablovom kaňone v Arizone, kde sa nachádza Barringerov kráter, ktorý je takisto výsledkom nárazu meteoritu. Tento objav zrejme vylúči teóriu, podľa ktorej bol Tunguský meteorit úlomkom Enckeho kométy. Táto kométa je zodpovedná za spŕšku meteoritov nazvaných Beta Tauridy, ktoré vošli do zemskej atmosféry približne v čase Tunguskej udalosti.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk.