Ulica v „Malom Ríme“ získa opäť historický ráz: Chodiť budeme po tej istej dlažbe ako naši predkovia
TASR
TASR

Ulica v „Malom Ríme“ získa opäť historický ráz: Chodiť budeme po tej istej dlažbe ako naši predkovia

Dlažbu s originálnym vzorom doplní aj zeleň.

Na archívnej snímke Súsošie Najsvätejšej Trojice a mestská veža na Trojičnom námestí v Trnave. — Foto: TASR - Lukáš Grinaj

Trnava 11. júla (TASR) – Od stredy 11. júla do konca roka vodiči ani chodci v Trnave neprejdú Hollého ulicou. Spojnicu vo vnútornom okruhu centra mesta začali rekonštruovať v 310 metrov dlhom úseku od križovatky ulíc Dolnopotočnej a Halenárskej po križovatku ulíc Invalidskej a Jána Hollého. Dôvodom uzávery je obnova povrchov. V polovici decembra, po odchode stavbárov, bude mať ulica opäť historický ráz, asfalt na chodníkoch a ceste nahradí dlažba, pribudne zeleň, osvetlenie a mobiliár.

Rekonštrukcia Hollého ulice nadviaže na minuloročnú obnovu susediacej Halenárskej a zjednotí vizuál lokality, ktorá patrí k najstarším v Trnave. Nachádza sa v mestskej pamiatkovej rezervácii, kde je povinnosťou urobiť archeologický a architektonicko-historický výskum. Podľa archeológa Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) Trnava Petra Grznára ide o lokalitu bohatú na nálezy a sú preto očakávané. "Už pred dvadsiatimi rokmi pri výskume KPÚ došlo na tejto ulici k nálezu staršej architektúry. Išlo o tehlový múr, ktorý pravdepodobne súvisí so staršou renesančnou či dokonca stredovekou zástavbou ulice, ktorá fungovala ešte pred výstavbou barokových univerzitných budov. Vďaka tomu vieme, že ulica mala iný pôdorys ako v súčasnosti," uviedol Grznár pre TASR.

Originálny vzor

V čase spracúvania projektovej dokumentácie pre obnovu objavili v časti ulice pred Arcibiskupským úradom pod vrstvou asfaltu kamennú dlažbu. Ide o pôvodné čadičové kocky vo vejárovom vzore pred vstupmi do objektov a žulové platne ukladané v riadkoch. Požiadavkou KPÚ bolo zachovanie pôvodných povrchov, vrátane línií pôvodných obrúb. Pre nevyhovujúci stav dlažby – nerovnosti, zlý sklon či porušené prvky - je potrebné dlažbu najprv rozobrať, doplniť a zhutniť podklad a následne prvky uložiť naspäť v originálnom vzore.

Na okraji vozovky bude po novom vedený cyklochodník, pri sadových úpravách bude zavlažovací systém. Na mieste sa počíta aj s inštaláciou kamerového systému. Predpokladané náklady tohto rozsiahleho projektu sú zhruba 1,048 milióna eur.

Podľa hovorcu radnice Pavla Tomašoviča počas výluky dopravy môžu vodiči využívať obchádzkovú trasu. Na Dolnopotočnú ulicu povedie z Halenárskej ulice, z parkoviska na Dolnopotočnej ulici sa bude vychádzať na Paulínsku ulicu. Zásobovanie prevádzok na Hviezdoslavovej ulici bude cez ulice Hornopotočnú a Pekársku, výjazd z Hviezdoslavovej povedie cez Pekársku ulicu.

SLEDUJTE POZITÍVNE SPRÁVY Z TRNAVSKÉHO KRAJA NA FACEBOOKU!

Už ste čítali?

Slovenskí muži nie sú galantní a ženy nevedia, kto je pravá…

Zisťovali sme za vás, ako sa v spoločnosti vhodne správať a s čím majú…

Uznávaný český pedagóg: Materské školy nevznikli pre potreby…

Špeciálny pedagóg Jiří Halda tvrdí, že materské…

Vzťahový poradca: Muž nedokáže dať žene, čo potrebuje, kým v…

Muži majú v sebe malého zraneného chlapca, ktorého musia najprv…

Psychologička: Mať pod stromčekom hračkárstvo je nezmysel. Deti…

Deťom veľa darčekov netreba, je potrebné sa im venovať. Viac o tejto téme prezradila…

Bývalý policajt: Podľa mojich indícií Kuciakovu vraždu vyšetria.…

Po 26 rokoch aktívnej služby v policajnom zbore odišiel do civilu v hodnosti…

Slovenský vedec Milan Kováč rozlúštil tisícky rokov staré tajomstvo…

Etnológ Milan Kováč skúmal staroveké mayské stavby v stredoamerickej…

Na Slovensku ju posielali na potrat, Švajčiari zachránili jej…

Bežné vyšetrenie spustilo lavínu zlých správ. Tehotná…

V prvej ČSR sa jazdilo vľavo, hlavným mestom mala byť Žilina…

Československo bolo hospodárskou veľmocou, bolo ďaleko pred najväčšími…