Lietajúci taxík bez pilota s rýchlosťou 300 km/h a vertikálnym vzletom si objednáte cez aplikáciu. Ceny? Smiešne nízke
TASR
TASR

Lietajúci taxík bez pilota s rýchlosťou 300 km/h a vertikálnym vzletom si objednáte cez aplikáciu. Ceny? Smiešne nízke

Cieľom je dosiahnuť rýchlosť až 300 kilometrov za hodinu s doletom 300 kilometrov na jedno nabitie, tvrdí firma.

Firma Lilium chce, aby jej lietajúce taxíky jazdili za ceny porovnateľné s bežnými taxíkmi. — Foto: Lilium

Berlín 28. apríla (TASR) - Lilium, nemecká start-upová firma, má veľké ambície. V nasledujúcom desaťročí by chcela "dostať do vzduchu" elektrické lietajúce taxíky. Najala si už dokonca Franka Stephensona, dizajnéra ikonických značiek automobilov, akými sú Mini, Fiat 500 a McLaren.

Lilium vyvíja ľahké lietadlo poháňané 36 elektrickými prúdovými motormi namontovanými na jeho krídlach. Cieľom je dosiahnuť rýchlosť až 300 kilometrov za hodinu s doletom 300 kilometrov na jedno nabitie, tvrdí firma.

Spoločnosť vznikla v roku 2015 a založili ju štyria študenti Mníchovskej technickej univerzity. Už na budúci rok by chceli predviesť úplne funkčný elektrický stroj s vertikálnym vzletom a automatickým riadením.

Lilium je len jednou z mnohých spoločností, od čínskej automobilky Geely po americkú firmu pre zdieľanú jazdu Uber, ktoré chcú využiť pokrok v technológii dronov, vývoj v oblasti špičkových materiálov a automatizovaného riadenia, aby dostali svoje stroje zo zeme do vzduchu a preniesli sci-fi filmy do reality.

Stephenson sa v máji stane členom nemeckého start-upu. Jeho úlohou je navrhnúť produkt, ktorý bude zvonka pripomínať lietadlo a vnútri auto.

Preslávil sa dizajnom modelov BMW, Mini, Ferrari, Maserati, Fiat, Alfa Romeo a McLaren. Stephenson bude mať na starosti všetky aspekty dizajnu vo firme Lilium, vrátane interiéru a exteriéru budúceho produktu.

Ceny ako v bežných taxíkoch

Vyhlásil, že je pre neho neuveriteľne vzrušujúci fakt, že start-up sa neusiluje o modifikáciu auta, aby sa dostalo do vzduchu, ani o modifikáciu helikoptéry, aby fungovala lepšie. Lilium totiž vyvíja úplne nový päťmiestny lietajúci elektrický stroj. V roku 2017 už firma otestovala dvojsedadlový model, ktorý bol schopný štartovať a vznášať sa ako dron, a aj letieť s pomocou krídel ako bežné lietadlá.

Kombinácia týchto dvoch funkcií je to, čo odlišuje spoločnosť Lilium od konkurencie, ako sú napríklad nemecký rival Volocopter alebo európsky letecký gigant Airbus, ktorá pracuje na tzv. lietajúcich autách alebo taxíkoch.

Lilium chce vyvinúť lietajúci stroj so spotrebou elektrickej energie na kilometer porovnateľnou s elektrickým vozidlom. Mohol by tak ponúkať prepravu cestujúcim za ceny, ktoré si teraz účtujú taxíky, ale dopraví ich päťkrát rýchlejšie.

Ale hoci sú lietajúce autá stále len vo fáze vývoja, čelia mnohým prekážkam. Musia napríklad presvedčiť regulačné úrady, ale aj verejnosť o svojej bezpečnosti. A vlády zase potrebujú vypracovať nové predpisy pre autonómne vozidlá aj lietajúce autá.

Už ste čítali?

Slovenskí muži nie sú galantní a ženy nevedia, kto je pravá…

Zisťovali sme za vás, ako sa v spoločnosti vhodne správať a s čím majú…

Uznávaný český pedagóg: Materské školy nevznikli pre potreby…

Špeciálny pedagóg Jiří Halda tvrdí, že materské…

Vzťahový poradca: Muž nedokáže dať žene, čo potrebuje, kým v…

Muži majú v sebe malého zraneného chlapca, ktorého musia najprv…

Psychologička: Mať pod stromčekom hračkárstvo je nezmysel. Deti…

Deťom veľa darčekov netreba, je potrebné sa im venovať. Viac o tejto téme prezradila…

Bývalý policajt: Podľa mojich indícií Kuciakovu vraždu vyšetria.…

Po 26 rokoch aktívnej služby v policajnom zbore odišiel do civilu v hodnosti…

Slovenský vedec Milan Kováč rozlúštil tisícky rokov staré tajomstvo…

Etnológ Milan Kováč skúmal staroveké mayské stavby v stredoamerickej…

Na Slovensku ju posielali na potrat, Švajčiari zachránili jej…

Bežné vyšetrenie spustilo lavínu zlých správ. Tehotná…

V prvej ČSR sa jazdilo vľavo, hlavným mestom mala byť Žilina…

Československo bolo hospodárskou veľmocou, bolo ďaleko pred najväčšími…