Dobré noviny
Rezort školstva chce nový študijný program, interdisciplinárne štúdiá
TASR
TASR

Rezort školstva chce nový študijný program, interdisciplinárne štúdiá

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: TASR/Milan Kapusta

Tento typ študijného programu je vhodný aj na  uskutočňovanie konceptu vzdelávania označovaného ako liberálne štúdiá.

Bratislava 20. apríla (TASR) – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR plánuje zaviesť nový typ študijného programu, ide o interdisciplinárne štúdiá. Tento typ bakalárskeho študijného programu umožňuje vysokým školám novú formu organizácie štúdia, na druhej strane ponúkne študentom možnosť vytvoriť si jedinečný profil s ohľadom na výber absolvovaných predmetov, pričom budú mať možnosť oddialiť svoje rozhodnutie o hlavnom študijnom zameraní. Návrh novely zákona z dielne rezortu školstva vláda v piatok schválila.

"Tento typ študijného programu je vhodný aj na  uskutočňovanie konceptu vzdelávania označovaného ako liberálne štúdiá," uvádza sa v predkladanom materiáli. Vysokým školám umožňuje, aby mal študent v rámci študijného programu na výber zo širšej palety predmetov z viacerých študijných odborov, pričom v závislosti od konkrétneho učebného plánu študent nakoniec získa vzdelanie v konkrétnom študijnom odbore alebo v kombinácii dvoch študijných odborov.

"Nie je tak potrebné, aby si uchádzač o štúdium zvolil už konkrétny študijný program vo väzbe na študijný odbor na začiatku vysokoškolského štúdia, ale až po oboznámení sa s hlbším kontextom počas štúdia," priblížilo MŠVVaŠ.

Zavedenie nového bakalárskeho študijného programu je podľa ministerky školstva Martiny Lubyovej (nominantka SNS) veľmi dôležitý. "Dnes je stav vedeckého poznania taký, že veľa nových poznatkov sa tvorí na prieniku medzi disciplínami. Už to nie je ako kedysi, že v rámci jednej teoretickej disciplíny sa generuje veľa poznatkov. Situácia je taká, že veľa sa ich generuje na presahoch jednotlivých vedeckých disciplín v rámci interdisciplinárnych štúdií," poznamenala šéfka rezortu školstva. Zároveň priblížila, že aj EÚ vypisuje projekty, ktoré sú zamerané na riešenie reálnych problémov sveta, a nie na progres jednotlivých vedeckých odborov.

Študent, ktorý si zvolí tento druh odboru, bude podľa ministerky viac flexibilnejší a bude sa venovať viacerým vedným odborom. "Nebude sa úzko profilovať len v jednom odbore a bude tápať v tých ostatných. Môže si zvoliť nejakú kombináciu odborov a po ukončení bakalárskeho štúdia sa môže profilovať v jednom z tých odborov, ktorý už mal v tom interdisciplinárnom základe," dodala Lubyová.

Rezort školstva v súčasnosti realizuje revíziu sústavy študijných odborov, ktorej cieľom je okrem iného znížiť počet študijných odborov. Širšie vymedzenie študijných odborov na druhej strane nebude postačovať v prípade habilitačných konaní a vymenúvania profesorov, kde sa, naopak, očakáva špecializácia na užšiu oblasť poznania. Z týchto dôvodov sa vytvára osobitná sústava odborov habilitačného a inauguračného konania, pričom tieto budú naviazané na študijné odbory.

Doteraz platí, že hodnotenie tvorivej činnosti je súčasťou komplexnej akreditácie činností vysokej školy spolu s akreditáciou jednotlivých činností. Prepojenie hodnotenia tvorivej činnosti s akreditáciou do istej miery zvýrazňuje v celom procese tvorivú činnosť a dáva menší dôraz na kvalitu samotného vysokoškolského vzdelávania, kde kvalita tvorivej činnosti je len jedným z predpokladov kvalitného vzdelávania.

Navrhuje sa, aby hodnotenie zabezpečilo MŠVVaŠ, ktoré za týmto účelom zriadi odborný panel hodnotiteľov. Aby súčasná úroveň jednotlivých oblastí výskumu neskresľovala nastavenie hodnotiacich kritérií, zabezpečenie samotného hodnotenia bude realizované najmä prostredníctvom zahraničných expertov, čo je predpokladom na získanie objektívnejšieho hodnotenia v medzinárodnom kontexte, ako keď tento proces bol nastavený prevažne odborníkmi zo slovenského akademického prostredia.

Novela upúšťa od začleňovania vysokých škôl medzi univerzitné vysoké školy a odborné vysoké školy. Tento inštitút by mal byť zohľadnený najmä v systéme financovania. Doterajšia prax ukazuje, že systém financovania vie rozlíšiť na základe kvantifikácie údajov rôznu úroveň tvorivej činnosti a, naopak, výsledky komplexnej akreditácie činností vysokých škôl prakticky neviedli k zmene začlenenia vysokých škôl.

Už ste čítali?