Skvelé správy: Českí vedci objavili látku, ktorá ochráni pokožku pred rakovinou. Inšpirovali ich rastliny
Dominika Dobrocká

— Foto: Pexels

Českým vedcom sa zdá sa podaril dôležitý objav. Z rastlinného hormónu pripravili látku, ktorá ochráni našu pokožku.

OLOMOUC 19. apríla - Olomouckí vedci pripravili z rastlinných hormónov ovplyvňujúcich delenie buniek nové látky, ktoré dokážu ochrániť kožu pred škodlivými účinkami ultrafialového žiarenia. Z toho vyplýva aj možná ochrana pred vznikom rakoviny. Malé molekuly by podľa názoru odborníkov mohli nájsť uplatnenie v kozmetickom či zdravotníckom priemysle.

Objavenú látku pritom vedci odvodili od kinetinu, patriaceho do skupiny cytokinínov, teda medzi rastlinné hormóny. „Ako prví na svete sme zistili, že cytokiníny a od nich odvodené látky dokážu chrániť kožné bunky pred škodlivými účinkami oboch typov ultrafialového žiarenia. To znamená UVA aj UVB. Ide o novú informáciu, ktorou sa vedci predtým nezaoberali,“ vysvetlil hlavný autor práce Martin Höning z Centra regiónu Haná pre biotechnologický a poľnohospodársky výskum (CRH).

Vývoju malých molekúl odvodených od cytokinínov sa vedci z olomouckého pracoviska Ústavu experimentálnej botaniky Akadémie vied ČR venujú dlhodobo, pričom niektoré z nich si už našli uplatnenie v praxi. Martin Höning v uplynulých piatich rokoch spolu s kolegami vytvárali rôzne obmeny molekuly kinetinu a sledovali vplyv ich štruktúry na biologickú aktivitu. Rôzne deriváty následne testovali na ľudských kožných bunkách v laboratórnych podmienkach. „Dôležité je aj zistenie, že naše látky podporujú prirodzenú obranu kožných buniek,“ dodáva Höning.

Chránia pred stresom aj háďatká

V prvom rade odborníci potvrdili, že cytokiníny nie sú fototoxické, a tak sa nestávajú pôsobením UV žiarenia nebezpečnými. Následne sa im podarilo preukázať, že tieto látky prispievajú k ochrane kožných buniek a to tak, že vyburcujú ich prirodzené obranné reakcie. Pôsobeniu nových derivátov cytokinínov vystavili háďa obecné, čo slúžilo vedcom ako modelový organizmus pre štúdiu stresu a starnutia. Rada látok má totiž na tento organizmus podobné účinky ako u cicavcov. „Zistili sme, že naše látky chránia háďa pred oxidačným stresom, ktorý sme pri ňom umelo vytvorili. Chráni teda pred stresom nie iba bunky v tkanive, ale aj celé organizmy,“ vysvetlila koordinátorka projektu Lucia Plíhalová.

Výskum nadviazal na predchádzajúce štúdie a pokračuje ďalej. V súčasnej dobe sa výskumníci zameriavajú na presnejší popis mechanizmu účinkov série látok, ktoré vyvinuli. Podľa hovorkyne CRH Martiny Šaradívnovej ich už v tejto chvíli jedna pomerne veľká kozmetická firma testuje pre ďalšie priemyselné využitie. Informácie priniesla Česká televízia.