Vedci vyvinuli krvný test, ktorý spoľahlivo a presne odhalí Alzheimerovu chorobu už 20 rokov pred jej vznikom
Lenka Miškolciová

Tím austrálskych a japonských vedcov prišiel so skutočne prevratným objavom. Už 20 rokov vopred budete vedieť, či sa u vás vyvinie Alzheimerova choroba.

Ilustračná snímka. — Foto: Pexels

BRATISLAVA 14. apríla - Tím vedcov z Austrálie a Japonska vynašiel prvý skutočne pravdivý a presný krvný test na Alzheimerovu chorobu, ktorý odhalí blížiace sa ochorenie už 20 rokov predtým, ako sa objavia prvé príznaky

Krvný test identifikuje biologické hodnoty v krvnej plazme pacienta poukazujúce na postupný vznik proteínu amyloid beta, ktorý je jedným z prvých príznakov Alzheimerovej choroby. Profesor Colin Masters z Inštitútu neurovedy a mentálneho zdravia vo Florey pracoval na výskume viac ako 30 rokov. Vyjadril sa, že vďaka krvnému testu bude diagnostika tohto závažného ochorenia oveľa lacnejšia, jednoduchšia a taktiež dostupnejšia, ako sú súčasné metódy.

Chcú však ľudia vedieť, že raz budú trpieť Alzheimerom?

Väčšina ľudí pravdepodobne nebude chcieť podstúpiť tento test v prípade, že zatiaľ neexistuje liečba ochorenia. Iní by však radi vedeli, ako si môžu veci naplánovať na 5 či 10 rokov dopredu,“ povedal profesor Masters pre vedecký časopis Nature. „Ak je test negatívny, existuje 95-percentná pravdepodobnosť, že sa u vás Alzheimerova choroba v najbližších 10 až 15 rokoch nevyvinie,“ opisuje profesor.

Hlavný prínos vidí profesor v tom, že ak tento test naozaj odhalí, že človek v priebehu 20 rokov bude trpieť Alzheimerovou chorobou, bude pre jeho lekárov oveľa jednoduchšie vytvoriť pre neho špecifickú liečbu a terapiu. Ako tvrdí aj profesor, pri každom ochorení je dobré mať najprv správnu diagnostiku a následne liečbu. Ľudstvu tak zostáva už len dúfať, že od samotného lieku na Alzheimerovu chorobu nás už takisto veľa času nedelí.

Tatranský ubytovateľ chce, aby si Tatry aspoň raz mohol užiť…