Vedci vyvinuli krvný test, ktorý spoľahlivo a presne odhalí Alzheimerovu chorobu už 20 rokov pred jej vznikom
Lenka Miškolciová

Tím austrálskych a japonských vedcov prišiel so skutočne prevratným objavom. Už 20 rokov vopred budete vedieť, či sa u vás vyvinie Alzheimerova choroba.

Ilustračná snímka. — Foto: Pexels

BRATISLAVA 14. apríla - Tím vedcov z Austrálie a Japonska vynašiel prvý skutočne pravdivý a presný krvný test na Alzheimerovu chorobu, ktorý odhalí blížiace sa ochorenie už 20 rokov predtým, ako sa objavia prvé príznaky

Krvný test identifikuje biologické hodnoty v krvnej plazme pacienta poukazujúce na postupný vznik proteínu amyloid beta, ktorý je jedným z prvých príznakov Alzheimerovej choroby. Profesor Colin Masters z Inštitútu neurovedy a mentálneho zdravia vo Florey pracoval na výskume viac ako 30 rokov. Vyjadril sa, že vďaka krvnému testu bude diagnostika tohto závažného ochorenia oveľa lacnejšia, jednoduchšia a taktiež dostupnejšia, ako sú súčasné metódy.

Chcú však ľudia vedieť, že raz budú trpieť Alzheimerom?

Väčšina ľudí pravdepodobne nebude chcieť podstúpiť tento test v prípade, že zatiaľ neexistuje liečba ochorenia. Iní by však radi vedeli, ako si môžu veci naplánovať na 5 či 10 rokov dopredu,“ povedal profesor Masters pre vedecký časopis Nature. „Ak je test negatívny, existuje 95-percentná pravdepodobnosť, že sa u vás Alzheimerova choroba v najbližších 10 až 15 rokoch nevyvinie,“ opisuje profesor.

Hlavný prínos vidí profesor v tom, že ak tento test naozaj odhalí, že človek v priebehu 20 rokov bude trpieť Alzheimerovou chorobou, bude pre jeho lekárov oveľa jednoduchšie vytvoriť pre neho špecifickú liečbu a terapiu. Ako tvrdí aj profesor, pri každom ochorení je dobré mať najprv správnu diagnostiku a následne liečbu. Ľudstvu tak zostáva už len dúfať, že od samotného lieku na Alzheimerovu chorobu nás už takisto veľa času nedelí.

V malej dedinke na východe tvorí Jarka vyšívané šaty, do ktorých…