Dobré noviny
Nie je všetko o peniazoch: Volvo rozdalo patent na bezpečnostné pásy ostatným automobilkám, aby zachraňovali životy
Nikoleta Bugalová
Nikoleta Bugalová

Nie je všetko o peniazoch: Volvo rozdalo patent na bezpečnostné pásy ostatným automobilkám, aby zachraňovali životy

— Foto: Repro foto Jalopnik

Tento týždeň zažili bezpečnostné pásy mimoriadne výročie. Bolo to už presne 60 rokov od ich vytvorenia.

Bratislava 18. marca - Vedeli ste, že je to už 60 rokov od vytvorenia prvého trojbodového bezpečnostného pásu? Pre väčšinu vodičov je používanie bezpečnostného pásu automatickou činnosťou. Sadnú a pripútajú sa, no nájdu sa aj vodiči či účastníci posádky, ktorí pásy odmietajú. 

Nebol vždy súčasťou vozidla

Bezpečnostný pás,ktorý dnes berieme za samozrejmosť, nebol vždy súčasťou áut. Jedným z príkladov je aj Škoda 440 vyrobená v roku 1955, v ktorej sa bezpečnostné pásy nenachádzajú. Vozidlá bez bezpečnostných pásov neboli bezpečné, a preto sa neskôr začali vyrábať dvojbodové pásy. Dvojbodové pásy, však, bezpečné neboli, pretože po náraze osoba smerovala dopredu, a tak narážala na volant a iné časti vozidla. 

Foto: Wikimedia CC

Trojbodové bezpečnostné pásy

Nils Ivar Bohlin bol švédsky inžinier a vynálezca, ktorý vynašiel trojbodové bezpečnostné pásy pri práci v automobilovej značke Volvo. Jeho vynález používame od roku 1959. Bohlin nadviazal na dovtedajší vývoj bezpečnostných systémov Volva, ktorými sa automobilka snažila zabrániť pri náraze kontaktu tela s vnútornými časťami karosérie alebo aspoň zmierniť následky týchto zranení. 

Práve tu pochopil, že dvojbodový pás je pre človeka sediaceho v aute nebezpečný. Dizajn trojbodového pásu je do dnešných dní neprekonateľný. Tvorí ho vodorovný bedrový pás, spojený s diagonálnym hrudným pásom.V roku 1959 bol patentovaný trojbodový bezpečnostný pás zavedený v modeloch Volvo Amazon a PV 544 predávaný v Škandinávii. Týmto sa stala značka Volvo prvou, ktorá vybavovala svoje autá trojbodovými pásmi

Nils Bohlin vynálezca trojbodového bezpečnostného pásu.
Nils Bohlin vynálezca trojbodového bezpečnostného pásu. Foto: Repro foto Jalopnik

Patent pre všetkých 

Trojbodový bezpečnostný pás Volvo zabezpečoval najlepšiu ochranu pre členov posádky vozidla. Na základe týchto výsledkov v roku 1963 zaviedla značka Volvo pásy v USA a na ďalších trhoch, kde sa dovtedy nemontoval. Automobilová spoločnosť značky Volvo poskytla patent na zavedenie trojbodových bezpečnostných pásov aj pre iné značky. Tento patent rozdala zadarmo. Spoločnosť Volvo otvorila patent, tak aby bezpečnostné pásy mohol použiť každý výrobca automobilov vo svojom dizajne.

Bezpečnostné pásy aj vzadu

Inžinieri spoločnosti Volvo začali čoskoro pracovať na vybavení zadných sedadiel bezpečnostnými pásmi. Cestujúci v automobiloch ta boli vďaka Volvu konečne v o niečo väčšom bezpečí. Trvalo až do roku 1967, kým presvedčili zákazníkov na používanie bezpečnostných pásov aj na zadných sedadlách. Ľudia tvrdili, že sú im zadné pásy zbytočné a nepotrebujú ich na svoju ochranu. Skutočnosť bola však iná. Potvrdilo sa, že nepripútané osoby v zadnej časti vozidla sú počas jazdy ohrozené a pri prípadnom náraze môžu ohroziť život aj vodičov. 

Foto: Wikimedia CC

Používame ho dodnes

Vynález Nilsa Bohlina používame každý deň a podaktorí o tom ani nevieme. Je skvelé čo dokáže bezpečnostný pás a koľko životov už zachránil. Dodnes je považovaný za najbezpečnejší typ bezpečnostného pásu.

Zdroje: Wikipedia, Jalopnik, Pravda 

Už ste čítali?