Dobré noviny
V Japonsku sa poklopy kanálov menia na umelecké diela. Skrýva sa za tým výborná myšlienka
Lenka Miškolciová
Lenka Miškolciová

V Japonsku sa poklopy kanálov menia na umelecké diela. Skrýva sa za tým výborná myšlienka

— Foto: ČTK

V Japonsku sa z kanálových poklopov stávajú umelecké diela. Mestá na to majú veľmi dobrý dôvod.

BRATISLAVA/TOKIO 20. februára - Je to ako honba za pokladom, tvrdí Šodži Morimoto, ktorého obľúbenou zábavkou je navštevovanie japonských miest a obcí a hľadanie kanálových poklopov, ktoré sa stali umeleckým dielom. V Japonsku je asi 1700 obcí vybavených zvláštnymi farebnými modelmi zliatinových dosiek, ktoré majú skrášliť verejné priestranstvá a upútať turistov.

Foto: Repro foto Novinky.cz

Motívy z histórie, ale aj Hello Kitty

Motívy na kanálových poklopoch sú zväčša prebrané z histórie, zemepisu alebo miestnych zvláštností. Napríklad v meste Ósaca je to pevnosť, v Jokohame most cez Tokijský záliv, hora Fudži zase inšpirovala kanalizáciu v meste ležiacom pri úpätí sopky. Ale predmestie Tama na západe Tokia si zase zvolilo o niečo modernejšiu ikonu: mačku Hello Kitty. Tá zdobí desať kanálov neďaleko zábavného parku pre deti. Informoval o tom portál Novinky.cz.

48-ročný Šodži Morimoto sa pustil do svojej hry počas cesty do mesta Fukui, keď jeho zvedavosť upútali poklopy kanálov zdobené dvoma fénixmi, legendárnymi vtákmi rodiacimi sa z popola. Až neskôr sa dozvedel, že tento motív symbolizuje dvojitú odrodu mesta - zničeného za druhej svetovej vojny bombardovaním a potom v roku 1948 zemetrasením.

Niekedy zisťujem, prečo si to ktoré miesto zvolilo ten či onen motív. Udivilo ma, keď som objavil, že to vždy súvisí s jeho históriou a kultúrou,“ povedal agentúre AFP Morimoto.

Foto: Repro foto Novinky.cz

Poklopy majú tisíce fanúšikov

Obdivovatelia poklopov, ako je aj Morimoto, si tie najzaujímavejšie fotia a zdieľajú na sociálnych sieťach. Najväčší fanúšikovia pritom kopírujú ich motívy. Zberateľstvo je však náročné. Keďže replika kanálového poklopu môže vážiť aj 40 kíl, nie je to veľmi praktický suvenír. Spoločnosť GKP preto vydala 1,4 miliónov pohľadníc s 293 rôznymi motívmi kanalizačných poklopov, ktoré fanúšikovia môžu zbierať a s údajmi GPS na každej pohľadnici ich môžu aj poľahky nájsť. 

Foto: Repro foto Novinky.cz

Japonské kanály začali vylepšovať svoj image pred verejnosťou už pred 40 rokmi. Objavili sa vtedy prvé motívy, ako sú mraky, vlny alebo hviezdy. Neskôr vznikali aj zložitejšie obrazce, ktoré boli už aj farebné. Takýmto spôsobom je však vyzdobená len hŕstka z 15 miliónov poklopov, pretože ich výroba je drahá. Motívy sa maľujú ručne a keď sa niektoré dostanú do predaja, fanúšikovia sa o nich bijú. 

Už ste čítali?